autoweb.cz > Caterham > Autotýden Martina Plaštiaka: Sen o vítězství
Autotýden Martina Plaštiaka: Sen o vítězství
Už dlouho jsme se nevěnovali motorsportu. Po několika tragických víkendech se dění na závodních tratích pomalu vrací do zajetých kolejí, mistrovství světa se uzavírají a týmy hledí do další sezóny. Sebastian Vettel obhájil ve Formuli 1, Casey Stoner ovládl MotoGP a Sébastien Loeb může o titul přijít už jen z vůle FIA. Mikko Hirvonen totiž včera prorazil chladič a odstoupil z britské rally, osmibodovou ztrátu, kterou na Francouze má, tedy na trati nedožene.
Vraťme se na chvilku k nešťastným víkendům měsíce října. Provozovatel italského okruhu Misano oznámil změnu názvu trati. Marco Simoncelli zemřel v Malajsii, ale v rámci mistrovství světa ho za svého považovali právě v Misanu, a tak se jméno jméno mladého italského závodníka brzy objeví v oficiálním názvu okruhu. Trať v Misanu bude spojena už s druhým tragickým incidentem v nedávné historii mistrovství světa silničních motocyklů, vloni tu při závodě Moto2 zemřel Japonec Shoya Tomizawa.Změny v Misanu přichází jen pár týdnu poté, co Dallara oznámila, že pojmenuje chystaný nový monopost pro sérii IndyCar po Danu Wheldonovi, který zemřel týden před Simoncellim. Na rozdíl od F1 jezdí americké formule s jednotnou technikou, jejímž dodavatelem je právě Dallara. Zkušený třiatřicetiletý Dan Wheldon, dvojnásobný vítěz Indy 500 a šampion IndyCar z roku 2005, odvedl velký kus práce při vývoji zcela nového auta pro rok 2012. Přestože za volant se při závodech už neposadí, příštích několik let se bez něj IndyCar ani nehne.
Nyní už do Formule 1. Opět se tu rozhořela debata o prodeji šasi velkých týmů těm menším. Pravidla to v současnosti vylučují, každá stáj je zároveň konstruktérem a svá auta vyrábí sama. Toto uspořádání není staré. Scuderia Toro Rosso začínala před pár lety s monoposty mateřského Red Bullu a schylovalo se k několika dalším obchodům, než FIA sdílení techniky zakázala. McLaren v současnosti pomáhá s vývojem Force India a Virginu, ale prodávat celá auta nechce. Ferrari by naopak zájem mělo, stejně jako Red Bull. Mecedes by se pravděpodobně také nebránil. Zákaznícká auta tak nejsou v novém kole jednání mezi týmy a FIA bez šance.
Úzce s tím souvisí zprávy, že do F1 by se chtěla vrátit britská společnost Lola Cars International Ltd. Její zkušenosti se stavbou závodních aut jsou obrovské, nicméně poslední pokus Loly o průnik do F1 dopadl špatně. Britové nastoupili v roce 1997 do jediného závodu, a když se nedokázali kvalifikovat, podruhé už nedorazili. Roky předtím přitom společnost zásobovala monoposty několik týmů. V nedávné minulosti se její inženýři věnovali především vytrvalostním závodům, postavili třeba speciály, s nimiž startoval v Le Mans Aston Martin (a tým Antonína Charouze). Vyrábí také okruhový model SP/300.R pro Caterham. Návrat vozů Lola do F1 podle posledních zpráv nemá být návratem dodavatele. Britové prý chtějí vlastní tým. Nechme se překvapit.Kromě tradičních přestupových šachů se přes zimu v F1 dočkáme několika větších změn. Hned tři stáje mění jména. Team Lotus vyřeší vleklý spor s automobilkou Lotus, s níž nesdílí víc než název, když se přejmenuje na Caterham. Tony Fernandes, majitel stáje Team Lotus, totiž malého britského výrobce před nedávnem koupil. Slíbil Caterhamu „prominentní pozici“ na svých monopostech a příští sezónu slib splní. Do stáje Virgin Racing nedávno majetkově vstoupila malá ruská automobilka Marussia, která od roku 2012 vystřídá v názvu konsorcium Richarda Bransona. Ten má nejspíš účasti v F1 dost a s Virginem pomalu odcestuje za štěstím jinam. Třetí, spíš formální změnou bude další ústup Renautu do pozadí. Jak si možná vzpomínáte, koupil stáj Renault GP před nedávnem právě Lotus a bude ji provozovat jako svou vlastní. Renault je od nynějška (fakticky jím byl celý rok) pouze dodavatelem motorů. Svými dvanáctiválci budou Francouzi zásobovat Lotus, Caterham, Williams a mistry od Red Bullu.Pravděpodobně už jsete to slyšeli, ale pro pořádek: od roku 2013 se v USA pojedou hned dva závody Formule 1. Kromě dříve avizované Velké ceny USA (Austin, Texas) potvrdili představitelé FIA i Velku cenu Ameriky. Ta najde domov v ulicích New Jersey. Pětikilometrový městský okruh na břehu řeky Hudson bude jen pár kilometrů od centra New Yorku, s umístěním by tedy týmy měly být spokojené. První start je naplánovaný na červenec 2013.Ve světě vytrvalostního závodění se mezitím pomalu rodí tým Toyoty. Japonci chystají vlastní auto s vlastním motorem, na jeho provoz si však nasmlouvali zkušeného externího partnera. Hybridní toyoty bude v královské třídě LMP1 provozovat tým Oreca. Ten má bohaté zkušenosti na všech úrovních, na starost měl speciály Mazda 787B, které ovládly Le Mans v roce 1991, a podílel se na vývoji závodních viperů od Dodge i řady dalších strojů. Oreca připravovala pro Toyotu speciály Auris, s nimiž v letech 2007 a 2008 vyhrál Alain Prost Andros Trophy. Tým japonské automobilky tedy má zkušenosti. Známe už i jména tří pilotů z první posádky speciálů Toyota. Zkušeného vytrvalce Alexe Wurze, který má na kontě několik vítězství v Le Mans, doplní Nicolas Lapierre a Kazuki Nakajima. Poprvé s autem vyrazí na trať počátkem příští sezóny. Bude to někde v Evropě, o který závod půjde, však Toyota zatím nerozhodla.
Konečně stručná, ale fakty nabitá zpráva z Goodwoodu. Lord March zveřejnil data příštích ročníků nejslavnějších akcí, které pořádá na svém panství. Festival rychlosti začne v roce 2012 v pátek 29. června a skončí v neděli 1. července. Téma příštího ročníku oznámeno nebylo, ale dočkáme se prý brzy. Jako vždy se bude ve čtvrtek před Festivalem konat Moving Motor Show, kde výrobci z celého světa předvedou svá nejnovější auta v pohybu. Akcí nabitý Goodwood Revival (video na Autotube.cz) odstartuje 14. září a skončí o dva dny později. Lístky na všechny podniky lze koupit pouze v předprodeji, který už začal. Hledejte na stránkách goodwood.co.uk/motorsport.