autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Autotýden Martina Plaštiaka: S hlavou v oblacích
Autotýden Martina Plaštiaka: S hlavou v oblacích
Ekologie, neschopní zákonodárci, drahý benzín – jsme zavaleni přízemními problémy. Ale nad všední starosti bychom se měli povznést, hledět dopředu a užívat si zdravý nadhled. U společnosti Terrafugia, sídlící v Massachusetts, touto filozofií žijí a rádi přiberou do klubu i vás. Bude to něco stát: čtyři až pět milionů korun. Za tyto peníze můžete být majitelem stroje jménem Transition, který se má stát vůbec prvním sériově vyráběným létajícím autem. Společnost Terrafugia získala všechna povolení a pracuje na dvou prototypech. Jeden absolvuje homologační proces na silnicích, druhý ve vzduchu. Sériová proukce by měla začít už koncem roku 2011. Společnost svůj výtvor prezentuje spíš jako letadlo s poznávací značkou než jako auto s křídly, ale Transition vyhovuje všem předpisům platným ve vzduchu i na zemi. Pokud máte zájem, Terrafugia přijímá zálohy ve výši čtyři sta tisíc korun za objednaný kus. Ve frontě stojí už víc než sedmdesát lidí. Maximální vzletová hmotnost stroje činí pouhých 650 kilogramů i s benzínem a pasažéry, spotřeba na silnicic by neměla překročit osm litrů na sto kilometrů. „Naše auto je příští velká hvězda,“ říká viceprezident společnosti Terrafugia Richard Gersh. „Můžete si koupit Ferrari, jenže jak my říkáme, ferrari nelétají.“Nevím kde a nevím jak jsem narazil ještě na jednu létající zprávu. Pokud by vás napadlo ptát se, jak souvisí s auty, tak nesouvisí. Jenže je vážně zajímavá. Francouz Yelken Octuri, který pracuje jako designér kabin pro Airbus, přišel s konceptem létející jachty. Svůj nápad dokonce vizualizoval, návrh si můžete prohlédnout v pařížském muzeu letectví a kosmonautiky. Podle vlastních slov neměl Octuri v úmyslu vytvořit nic reálného nebo realizovatelného, chtěl jen přijít s něčím novým. Jenže ho oslovilo už několik leteckých konstruktérů, kteří by se o realizaci projektu rádi pokusili. Je proto možné, byť nepravděpodobné, ža za pár let se funkčního stroje skutečně dočkáme. Octuriho návrh počítá s délkou 46 metrů a dvěma palubami. Stroj má čtveřici křídel-stěžňů, které ve svém nitru ukrývají plachty, a čtyři motory po 5400 koních umístěné na zádi. Může letět rychlostí až 390 kilometrů za hodinu.Vrátíme se na zem, ale na rychlost rezignovat nebudeme. Jistě jste postřehli přidané video. Vůz na něm je povědomý – fotku tohoto prototypu Mini Countryman WRC jsme vám ukázali nedávno. Byla pořízena při prvních testech na převážně asfaltovém okruhu v Banbury. Video však svým telefonem natočil neznámý fanoušek v Portugalsku. Znamená to, že speciál si napoprvé vedl jak měl a nyní testuje na jihu Evropy na šotolině. Stále platí, že karoserie je pouze provizorní, tu ostrou aerodynamici Prodrivu teprve připravují. Testy jsou zaměřené na pohonné ústrojí auta, potažmo na spolehlivost soutěžního Countrymanu jako celku. Pokud vše půjde dobře, uvidíme Mini už příští rok na vybraných podnicích seriálu WRC. Od sezóny 2012 bychom jej měli vídat pravidelně.
Audi oznámilo, že bude v USA prodávat nejrychlejší TT, model TT RS. Ingolstadt tím nikoho nepřekvapil, přesto je zpráva nesmírně zajímavá a snad i důležitá. TT RS totiž součástí nabídky být nemělo a zákazníci si ho museli vydupat. Vůbec poprvé v historii změnila automobilka, v tomto případě Audi, názor na základě petice na sociální síti. Příslušná stránka na Facebooku přilákala 11 500 fanoušků za jediný měsíc a zajistila zběsilému pětiválci lodní lístek do Severní Ameriky.Poměrně zajímavý problém řešili ekologové od General Motors. Svůj Volt vyvíjeli od začátku jako vůz s elektrickým pohonem, jehož motor slouží jen k dobíjení baterií. Zájemcům slibovali, že auto pojede i s práznou nádrží a pokud nenajede víc než sto dvacet kilometrů, obejde se zcela bez benzínu. U GM si zprvu neuvědomili (nebo podcenili) důležitou věc: benzín zdaleka není čistá látka, má celou řadu většinou důležitých složek. Většina z nich je těkavých. A pokud zůstane benzín dlouho stát, mění se jeho složení i vlastnosti. Některé složky například mažou ventily nebo chrání vstřikovací trysky, motoru by tedy mohly citelně chybět. Inženýři GM samozřejmě nejsou hloupí, a tak problém brzy vytušili a snažili se omezit potíže na minimum. Volt má přetlakovou nádrž, vyšší tlak totiž odpařování zpomaluje. Přesto museli konstruktéři sáhnout i po řešení, jemuž se chtěli vyhnout: motor Voltu jednou za čas sám nastartuje, aby spálil část starého benzínu a zamíchal si provozní kapaliny. Nový Chevrolet tedy nebude elektromobilem v žádném smyslu, i když jen o kousek.Zajímalo by nás, jak úplně stejné potíže obešel Henrik Fisker. Ten totiž slíbil přivézt do Paříže produkční verzi svého velkého luxusního sedanu Karma. Půjde dokonce o první auto, vyrobené na nové lince. Karma, jak možná víte, má dva elektromotory o celkovém výkonu 408 koní. S nimi a s třinácti stovkami newtonmetrů zrychlí auto na stovku za 5,9 sekundy. Pojede až dvě stě kilometrů v hodině. Lithium iontové baterie vystačí na osmdesát kilometrů jízdy, pak jejich snažení podpoří přeplňovaný dvoulitrový motor, který se svou zásobou benzínu pomůže autu k dojezdu slušných 600 kilometrů.
Skupinu Fiat čeká obrovská změna. Její šéf Sergio Marchionne žádá akcionáře, aby schválili rozdělení společnosti Fiat S.p.A na dvě části. Pokud akcionáři plán posvětí, budeme tu od 1. ledna 2011 mít dva fiaty. Divize Fiat Auto se změni na společnost Fiat Auto S.p.A, které zůstane kontrola nad veškerou automobilovou výrobu, tedy nad značkami jako Fiat, Alfa Romeo a Ferrari, ale také třeba Magneti Marelli nebo Fiat Powertrain Technologies. Úplně stejnou změnu prodělá divize Fiat Industrial, pod níž patří Iveco nebo Case New Holland. Marchionne chce 111 let starou společnost rozdělit, protože každá z částí má v současnosti jiné zákazníky, potřeby i partnery. Představenstvo už plán schválilo, akcionáři budou hlasovat ve čtvrtek 23. září.Máte v autě přenosnou navigaci? Pozor na ni. Automobilky Nissan a Suzuki svolávají v USA velké množství aut kvůli navigacím Garmin Nüvi, které nabízely jako součást výbavy. Baterie přístrojů se mohou přehřát a v nejhorším případě způsobit i požár. Výměnu a několik dalších úprav zajistí přímo technici Garminu. Zda postižené navigace mohli s novým autem dostat také čeští zákazníci nevíme, ale žádný z výrobců tu na poplach nebije. Pokud jste si v posledních dvou letech pořídili navigaci Garmin, podívejte se na stránku českého importéra, kde zjistíte víc. Problém se týká více než milionu přístrojů po celém světě. Garmin doposud eviduje asi deset navigací, které skutečně vzplály.
A nakonec tu máme povedenou loupež. Jistý Daniel Boxall si ve městě Ramsgate v britském hrabství Kent šikovnými prsty pomohl ke klíčům od Audi A4. Našel je v kabelce Caroline Lyonsové, která o zápůjčce neměla ani tušení. Mladík si nevybral svou obět zcela správně, její auto mělo téměř prázdnou nádrž. Darovanému koni na zuby nekoukej, říká se, a tak Daniel zamířil k benzínové pumpě. Navzdory velkému D na víčku natankoval plnou nádrž naturalu a vydal se pryč. Auto bohužel po pár stech metrech se skřípěním zastavilo. Situace snad šla zachránit rychlým útěkem, jenže výtržník zastavil jiného řidiče a pokusil se mu Audi prodat za sto liber se slovy: „Nebojte, zítra budu mít Porsche.“ To samozřejmě nebyl dobrý nápad, řidič pojal podezření a zavolal policii. Daniel Boxall byl zadržen o pár minut později, dostal roční podmínku a další rok si nezařídí. Auto je na odpis.