Autotýden Martina Plaštiaka: Rychlost chtěná i nechtěná

Kdy je lepší za volantem pít než nosit pantofle, proč vadí týmům F1 motor, který ještě ani nenastartoval a k tomu pár pěkných a jedno ošklivé auto.

První zpráva bohužel není ani trochu k smíchu. V americkém státu New York došlo 10. srpna k tragické nehodě. Velké SUV Toyota Highlander začalo náhle zrychlovat, vyjelo na chodník, a než ho zastavila zeď, srazilo a na místě zabilo tři ženy. Problém nezavinila Toyota, ale žabky na noze řidičky. Pravá bota se jí zasekla pod pedálem plynu a způsobila ztrátu kontroly. Poučení je stále stejné: Raději neřiďte v otevřené obuvi, zvlášť pokud má volné paty. Žabky jsou podle české wikipedie velmi starou (až šest tisíc let, dochované exempláře z období 1500 př. n. l.) a světově nejrozšířenější formou, kterou na sebe otevřené boty berou. Nosí se pocelém světě. Za volantem mohou zabíjet.

Příliš rychlé možná budou motory PURE, které chce bývalý šéf týmu BAR-Honda Craig Pollock prodávat stájím Formule 1. Propulsion Universelle et Recuperation d’Energie, PURE, je společnost založená relativně nedávno za jediným účelem: vyvinout nový přeplňovaný čtyřválec, použitelný v monopostech F1. Pollock bohužel nepočítal s tím, že se týmy dohodnou na šestiválcích, aniž by braly ohled na jeho investice. Pomstil se jim rychle a efektivně. Naskočil na nová pravidla a přetáhl na svou stranu toho nejpovolanějšího z odborníků. Gilles Simon pracoval v devadesátých letech u Peugeotu na motorech pro Le Mans, načež odešel s Jeanem Todtem do Ferrari. Když Todt před nedávnem nastoupil jako šéf FIA, Simon ho opět následoval a zhostil se pozice technického poradce. To je právě problém: Cosworth, Renault, Mercedes i Ferrari se bojí, že muž, který pomáhal nová pravidla vymyslet, dá motorům PURE nefér výhodu na startovní čáře. Kauzu budeme dál sledovat.Pití za volantem je slovní spojení, které odborná veřejnost neslyší ráda. Při řízení v bezpečí domova však nějaké to pivo neuškodí, vždyť známý vesmír viděl jen málo kratochvílí lepších než řízení a alkohol zábavě svědčí. Proto je tu Octane 120 Pro Beer Arcade. Zařízení od Dream Arcades elegantně kombinuje ohlupující účinky alkoholu a počítačových her. Ergonomie bohužel není dokonalá, tvůrci umístili pípu s chladicím zařízením až za sedadlo řidiče – pro každý půllitr si budete muset dojít, případně požádat mechanika. Vedle volantu nicméně našel místo šikovný držík na sklenici. Kromě pípy má zařízení koženou řadicí páku i volant, který je spolu se sedadlem nastavitelný. Nohy šťastných majitelů si zatančí na třech pedálech. Výkonný HD projektor promítne na stěnu před Octane 120 kteroukoli z dvou set převážně závodních her, které jsou součátí balení. Pokud vám to nestačí, můžete si připojit PC nebo PlayStation. Dream Arcade slibuje svůj výrobek dodat do čtyř týdnů (platí v USA) za cenu šest tisíc dolarů, něco přes osmdesát tisíc korun.

Na aukcích v Monterey bude k sehnání spousta zajímavých aut. Psali jsme o nich několikrát, tak snad neuškodí říct si ještě o jednom. 20. srpna vyjede na scénu Mercer Cobra Roadster z roku 1965 (titulní fotky). Neznáte? My také ne, přesto by měl vynést přes milion dolarů. Je totiž úžasný. Stojí na podvozku Shelbyho Cobry (číslo CSX2451) a má její pohonné ústrojí. Navrhli ho počátkem šedesátých let designér Chrysleru Vigil Exner se svým synem na objednávku reportérky časopisu Esquire Diany Bartley. Jde o retro interpretaci Merceru Raceabout z roku 1910. Své vize propojení minulosti s budoucností předvedla dvojice slavnému magazínu hned na čtyřech návrzích, Mercer však natolik zaujal karosáře společnosti Sibona-Basano, že ho skutečně postavili. Spolupracovali s Copper Development Association, specialisty na slitiny mědi, a vzácný kov zdobí interiér i exteriér stroje v jedenácti mutacích od čisté formy po mosaz. Auto vystřídalo za 46 let mnoho majitelů, tím dalším můžete být vy.

Vzpomínáte na britskou automobilku Bistol? Po české kotlině moc jejích výrobků nejezdí, ale o nedávném krachu jsme psali. Psali jsme také o tom, že Bristol koupila skupina Frazer-Nash, která se v současnosti intenzivně zabývá vývojem elektromobilů se zvláštním důrazem na sportovní vozy. Bristoly nikdy nebyly pomalé, nejsilnější z posledních modelů měly přes tisíc koní. Také nová generace aut chce vyrážet dech a lámat rekordy, Britové údajně pracují na supersportu s elektromotorem a maximální rychlostí přes 320 kilometrů v hodině (200 mph). Rozumně velké baterie by takovou zátěž nezvládly, auto bude sériový hybrid – elektřinu si vyrobí kombinací spalovacího motoru s generátorem. Jde zatím o spekulace, takže termín nečekejte.Když už jsme u těch jednorázových a hypotetických supersportů, v galerii najdete zajímavou počítačovou studii, nazvanou Porsche 929. Jde o moderní interpretaci osmiválcového kupé 928, o jehož duchovním nástupci se poslední dobou tolik píše. Pod návrhem je podepsaná studentka Royal College of Art Juliana Cho. V době posedlé ekologií samozřejmě nemůže moderní sportovní auto nebýt elektromobilem, ale do pohonných ústrojí si Porsche naštěstí mluvit nenechá. Designéři by se inspirovat mohli.Vydejme se na chvíli na druhý konec spektra vizuálních kvalit. Magazín Fortune sestavil žebříček nejošklivějších aut roku 2011, který podpořil citacemi mnoha předních anglicky píšících novinářů. Jednoznačným vítězem se stal Nissan Murano CrossCabriolet. Jen málo recenzentů našlo pro jeho karoserii slova chvály. Na nějaké obecné závěry je však brzy, zemětřesení v Japonsku zdrželo výrobu, takže o kvalitách auta samotného se dozvíme víc až v zimě, stejně jako o zájmu zákazníků, který zase ovlivní jeho šance na prodej v Evropě.Nakonec pár zpráv, které příliš nezapadají do konceptu, ale jsou zajímavé. Producent britského pořadu Top Gear Andy Willman se snad poprvé v historii omluvil divákům pořadu. Nebylo to kvůli tradičně peprným a kontroverzním výrokům trojice moderátorů. V jednom z posledních dílů pořadu parkovali Jeremy Clarkson a James May na místech pro vozíčkáře a BBC kvůli tomu dostala hromady naštvaných dopisů. Willman proto vystoupil s prohlášením, podle něhož měl štáb k použití míst povolení a dával pozor, aby tři stání o kus dál zůstala volná. Pokud by se zaplnila, filmaři by prý bývali přesunuli natáčení na jindy. May i Clarkson podle Willmana proti výběru místa protestovali. Top Gear tedy nic špatného neudělal, přesto se tentokrát omlouvá všem, kteří se cítí jeho chováním dotčeni.

Eminem před nedávnem zažaloval Audi za okopírování klipu z kampaně automobilky Chrysler, na níž se podílel. Němci popřeli, že by mělo jejich video cokoli společného se spotem Imported from Detroit, Eminemovi nicméně vyšli vstříc. Podmínky mimosoudního vyrovnání nebyly zveřejněny, ale Audi údajně slíbilo investovat do rozvoje Detroitu, města motorů stiženého dlouhodobým úpadkem automobilového průmyslu.

13.8.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist