Autotýden Martina Plaštiaka: robotický Ecclestone

Svět se v minulosti zbláznil mockrát, ale nešílí poslední dobou moc? Nad některými problémy zůstává rozum stát, jiné budí škodolibý úsměv. Možná však svítá naděje.

Máme za sebou týden tvrdého boje. O přežití se rval rozum jako takový a ten zdravý především, nejde tedy o nic nového. Kde jinde bychom měli začít než ve formuli 1, kde se logické uvažování marně škrábe na světlo už léta. Největším problémem posledního týdne tu byla aféra týmu BMW Sauber Ferrari F1, který by se chtěl zbavit svého podivného jména. Peter Sauber si ponechal písmenka BMW i po odchodu automobilky, aby od Bernieho Ecclestona dostal peníze za loňské šesté místo v poháru konstruktérů. Chtěl by se však památky na bavorského výrobce zbavit, což mu FIA rázně zakázala. Ke změně dojde až pro příští sezónu, snad aby se diváci necítili zmatení.

Potíže řeší také tým Mercedes, dříve Brawn GP. Ten dluží Jensonu Buttonovi formuli. Loňský mistr světa měl ve smlouvě klauzuli, podle které v případě vítězství v šampionátu dostane od týmu jeden z vozů, v nichž toho roku závodil. Jak víme, Button vyhrál a následně odešel k McLarenu. A tehdy se začal Mercedes kroutit – tým údajně žádné šasi navíc nemá, protože jich vyrobil jen omezený počet. Jezdec podal na svého bývalého zaměstnavatele žalobu, avšak k soudu se nepůjde. Automobilka slíbila přeci jen jedno volné auto najít.Výlet do světa velkých cen zakončeme u Bernieho Ecclestona. Muž, který kontroluje televizní práva na F1, mluvil o odchodu do důchodu: „Nemohu přestat. Pro mě by důchod znamenal smrt. Kdybych se měl ráno probudit s vědomím, že nemám žádný problém, nic oč bych se měl bát, pak už bych neměl důvod budit se.“ Energického osmdesátníka, jehož železné pěsti ždímou z formule 1 miliardy jako syrovátku, tak budeme vídat na velkých cenách i nadále. Nejméně dalších dvacet let.

Někde je svět přeci jen ještě v pořádku, třeba v Goodwoodu. Měli byste vědět, že letošní ročník festivalu rychlosti proběhne už příští víkend, tentokrát pod heslem Viva Veloce. Bude na co koukat, Porsche slíbilo vytáhnout z muzea a přivézt hned čtyři z mnoha svých vítězných strojů. Diváci uvidí 908/2 a 908/3, které vyhrály Targa Florio v letech 1969 a 1970, stejně jako 917, s níž Porsche vybojovalo v roce 1970 své první vítězství v Le Mans – od té doby Němci přidali patnáct dalších a stali se na La Sarthe vůbec nejúspěšnější automobilkou. Čtvrtým vystaveným bude monopost 804, který závodil ve formuli 1 a v roce 1962 vyhrál velkou cenu Francie. Premiéru si v Goodwoodu odbude 911 GT2 RS.Když jsme u rychlých kupé, zajímavé zprávy přišly z Koreje. Hyundai převrtá osmiválec ze sedanu Genesis a zvýší jeho objem na rovných pět litrů. Jednotka bude mít 430 koní a proslýchá se, že ji dostane pod kapotu také kupé Genesis, které si doposud muselo vystačit se šestiválci. Srovnání s mustangycamary zvládá Hyundai dobře, takže postup do vyšší – osmiválcové – ligy vypadá jako logický krok. O importu do Evropy se bohužel stále nemluví.

Člověk by řekl, že u Fordu budou ambicemi Korejců znepokojeni, ale není tomu tak. Mustang hledí úplně jiným směrem. Skupina techniků vyrazila na okruh Bristol Motor Speedway do Tennessee a se zcela sériovým šestiválcovým autem tu ujela na jednu nádrž 1457 kol. Kupé s 306 koni dosáhlo průměrné rychlosti 70,65 kilometrů v hodině a na 858 metrů dlouhé trati nakroužilo 1250 kilometrů. Jaká byla jeho spotřeba? Rekordních 4,85 litru na sto kilometrů. Ford však upozorňuje zákazníky, že této hodnoty nejspíš v reálu nedosáhnou. takže kdo tu mluvil o úsporných dieselech?Další krok se však chystá udělat Toyota. S novou Suprou začala vířit vodu už v roce 2006 a krátce na to představila koncept FT-HS. Od té doby vývoj auta s šestiválcovým hynridem pod kapotou střídavě obnovuje a zastavuje. Po úspěchu Hondy CR-Z, která je v Japonsku hitem, se pánům v Toyotě myšlenka na hybridní sportovní kupé začíná opět líbit. Nejen to, uvažují i o menším autě, jakési moderní interpretaci MR2, rovněž hybridní. Za ní však bojoval především Hiromu Naruse, který zemřel v pondělí za volantem Lexusu LFA poblíž Nürburgringu. Pokud se kterékoli z aut vůbec dostane na trh, bude to nejdřív v roce 2013. Tehdy totiž má mít premiéru kupé FT-86, a to je, na rozdíl od dalších dvou aut, už dnes v podstatě hotové.

Jestliže Toyota ví, jak budou její auta vypadat, ale nemá tušení jestli je chce vyrábět, Mazda má opačný problém. Šéf evropských designérů Mazdy potvrdil, že jazyk Nagare končí. Dal vzniknout několika krásným konceptům, například závodní Furai, ale v praxi se ukázal jako nepoužitelný. Nová Mazda 5 zůstane posledním autem, které styl Nagare ovlivnil. Napasovat ladné splývavé křivky Nagare na krabicovité MPV se sedmy sedadly bylo téměř nemožné a výsledek je vše jen ne zajímavý. Ke změně přiměl výrobce také odchod dvou strůjců Nagare – Franz von Holthausen zběhl k Tesle už před dvěma lety a Laurens van den Acker před nedávnem vyměnil Mazdu za Renault. Co bude dál nám japonská automobilka naznačí už v Paříži.A abychom zakončili optimisticky, britská vláda přestane nakupovat stacionární radary. Velká Británie je kamerami doslova prolezlá, jejich počet se tu za posledních deset let ztrojnásobil, přesto se nepodařilo nehodovost ani vymýtit, ani výrazně snížit. Občané se nespokojeně ozývají už několik let. Nová vláda oznámila, že si nechce dělat z řidičů „dojnou krávu“ a zastavila financování nových kamer. Místní zastupitelé je mohou dále kupovat z vlastních rozpočtů, ale vláda jim „důrazně doporučuje zvážit jiné možnosti“. Kdo ví? Třeba se zdravý rozum nakonec prokouše i k nám.

Martin Plaštiak

26.6.2010 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist