autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Autotýden Martina Plaštiaka: Revoluce a právo na rychlost
Autotýden Martina Plaštiaka: Revoluce a právo na rychlost
Poslední týdny byly bohaté na zprávy o nechtěném zrychlování toyot. Nejprve kalifornský soudce James V. Selna rozhodl ve prospěch zákazníků, kteří si nárokují náhradu finanční ztráty. Jde především o pokles hodnoty aut – řidiči viní Toyotu z toho, že váhala se svolávací akcí a poškodila tak ceny ojetin. Proces je v začátcích a soud ještě nerozhoduje konkrétní případy, verdikt se týká samotné oprávněnosti tohoto typu požadavku. První kolo vyhráli zákazníci. Možná vyhrají i druhé. Soudce nyní rozhodne, zda se všechny případy budou posuzovat podle kalifornských zákonů, jak chtějí zákazníci. Většina z nich nemá s Kalifornií nic společného, ale zdejší legislativa jim dává větší naději na úspěch.
Další, na pohled horší, ale zřejmě ne tak nebezpečná zpráva vyšla od skupiny Safety Research & Strategies. Ta prozkoumala protokoly z vyšetřování NASA a došla k závěrům značně odlišným od toho, co jsme v poslední době slyšeli. Pokud si pamatujete, Toyota svolala miliony aut kvůli špatně upevněným koberečkům a vadnému mechanismu plynu, jen aby se ocitla pod palbou kvůli domělým chybám v softwaru řídicích jednotek. Podle zprávy NASA vyšetřování podobný problém nepotvrdilo, ale Safety Research & Strategies tvrdí něco jiného. NASA prý našla chyby, jen si zatím nechává některé nálezy pro sebe. V této souvislosti však dorazily Toyotě i dobré zprávy. Automobilový blog Edmunds.com před rokem vypsal odměnu milion dolarů pro prvního čtenáře, který poskytne jakýkoli důkaz, že auta z Japonska mají sklony samy od sebe zrychlovat. Nikdo se nepřihlásil.Nenazval bych se aktivistou, ale nedávná činnost Manal al-Sharif ze Saúdské Arábie je sympatická. Manal natočila sama sebe za volantem jedoucího auta a prostřednictvím svých profilů na sítích Twitter a Facebook nabádala ostatní arabské ženy, aby udělaly to samé. V Saúdské Arábii ženy řídit nesmí. Manal al-Sharif byla zatčena, její profily zrušeny a video smazáno z YouTube. Kampaň však mezitím převzaly další servery, takže hnutí za rovnoprávnost řidiček v arabském světě žije.
Země se začíná třást také v Itálii, s epicentrem nedaleko města Modena. Vedení Ferrari ztrácí trpělivost s výkony týmu Formule 1. Ten byl naposledy poblíž naprosté špičky v roce 2008, přestože vloni si nechal uniknout titul po nešťastné chybě (Red Bull také udělal chyby, takže se Ferrari nemůže vymlouvat). Série smolných výkonů má první oběť, v Maranellu končí technický ředitel Aldo Costa. Na konstrukci rudých monopostů dohlížel od roku 2007. Costovo místo nebude obsazeno, Pat Fry, Luca Marmoni a Corrado Lanzone, šéfové oddělení konstrukce podvozů, motorů a výroby, budeou přímo zodpovědní šéfovi týmu, jímž zůstává Stefano Domenicalli.Nová pravidla ve WRC zjevně fungují, jak bylo zamýšleno. Jestliže v posledních letech výrobci z královské třídy automobilových soutěží utíkali, přechod na jednodušší a levnější speciály atraktivitu šampionátu prudce zvýšil. Ford i Citroën zůstávají a příští rok se k nim na plný úvazek připojí Mini. Další sezónu přibydou na startu volkswageny. Pokud se spekulace ukáží být pravdivé, spolu s nimi, nebo o rok později do WRC vstoupí také Abarth. Tovární ladiči Fiatu už dlouho jezdí seriál IRC s Puntem S2000, k němuž mají nové speciály WRC konstrukčně blízko. Postup o třídu výš by tedy v případě Abarthu nebyl ani překvapením, ani nepřekonatelnou výzvou.Velmi zajímavou zprávu, pro Evropana spíš poučnou než důležitou, přinesl magazín Consumer Reports. Tiskový mluvčí amerického řetězce půjčoven přívěsů U-Haul novinářům prozradil, že společnost nepůjčí vlek nikomu, kdo by jej chtěl připojit za Ford Explorer. Důvod je směšně tragický. Celé Spojené státy si dobře pamatují obrovský skandál s rozpadáním pneumatik Firestone z konce devadesátých let. Soudní procesy se tehdy počítaly na tisíce a právníci dodnes účtují vyšší cenu za jakýkoli spor, jehož spis obsahuje slovo Explorer. Přestože nová generace SUV má s předchozím modelem společné jen jméno, pro U-Haul je příliš drahé soudit se o náhradu případné škody. Takže za Ford Explorer si půjčený přívěs nedáte.Dobré zprávy konečně zaznívají centrálou Saabu v Trollhättanu. Výrobní linky se včera opět rozběhly – poprvé od 6. dubna. Peníze na obnovení výroby přišly z Číny od společnosti Pang Da. Síť distributorů stále čeká na povolení vlády, která musí schválit nákup třiadvacetiprocentního podílu v evropské automobilce, ale třicet milionů eur mohli šéfové Pang Da poslat hned. Nedali je totiž za podíl, ale za 1300 hotových aut, určených k prodeji v Číně. Vlastník Saabu, holandský Spyker, zároveň oznámil změnu názvu. Protože výrobu vozů Spyker firma před pár měsíci stejně prodala, přejmenuje se na Swedish Automobile N.V.
Poslední zpráva se rovněž týká práva na řízení, tentokrát ve Venezuele. Jihoamerická země možná zažívá malou revoluci. Šéf policie Luis Fernandez uspořádal tiskovou konferenci, aby svým spoluobčanům sdělil, že úřady vůbec poprvé v historii země odebraly řidičské oprávnění. Nešťastným potrestaným je jednačtyřicetiletý Ramon Parra. Řídil svůj autobus příliš rychle, měl na palubě příliš mnoho lidí a s nimi jedno ze zadních kol, které mělo být toho času přimontované k nápravě. Parra nesmí řídit rok. Soudě podle publicity, kterou venezuelská policie případu zjednala, nezůstane jeho příklad osamoceným.
Martin Plaštiak