Autotýden Martina Plaštiaka: příliš rychlý parní stroj

Peníze hýbou světem a automobilky jich mají dost. Parkování před vlastním domem může v Americe vyjít draho. Po čem touží ženy? A samozřejmě další svolávací akce Toyoty, tentokrát naštěsí zastíněné novinkami o dvou jejích sportovních modelech.

První pololetí za sebou máme nejen kalendářně, ale také účetně. Automobilky z celého světa vyhlásily své nejnovější výsledky. Jako na objednávku vybíhala z počítačů černá čísla. O Ladě už jsme psali, dalším šťastným do sbírky se stal Ford, který ve druhém čtvrtletí roku vydělal 2,6 miliardy dolarů (50 mld. Kč). Američané pokračují v úspěšném tažení, v prvních třech měsících si připsali 2,1 miliardy a za celý loňský rok 2,7 miliardy dolarů, ačkoli ještě před rokem (duben-červen 2009) prodělali téměř půl miliardy. Na cestě vzhůru je také Chrysler. Sergio Marchionne prozatím odmítl sdělit přesnou částku, ale americká automobilka, kterou Fiat nedávno převzal pod svá křídla, měla od dubna vydělat peníze. V prvním čtvrtletí Chrysler po jednorázových výdajích skončil v mínusu 197 milionů dolarů.

Mnohem více šokující jsou loňské výsledky Saabu, které se dostaly na světlo teprve tento týden. Švédové si nevedli tak špatně jak se říká, za rok 2009 na jejich kontech naskákalo asi deset miliard korun. Automobilka se svými výsledky nechlubí, protože nevydělala tak docela prodejem aut. Saab prodal vloni jen 38 756 vozů a dosáhl obratu pouhých patnáct miliard korun. Udržet účetnictví v černých číslech a odvrátit tak hrozící zánik se podařilo díky prodeji strojů, know-how a duševního vlastnictví čínské skupině BAIC. Významnou roli také hrála dohoda s věřiteli, kteří výrobci prominuli velkou část dluhů.Uchýlím se teď k malému oslímu můstku a řeknu vám, že také Toyota hlásí zisk. Za druhé čtvrtletí Japonci zbohatli o 22 miliard. Není to překvapení a koloritem už se stává také pravidelná týdenní várka svolávacích akcí ToyotyLexusu. Japonci dál snaživě topí pod vlastním kotlem. Tentokrát pojede do servisů 373 tisíc sedanů Avalon, kterým by se mohl v ostré pravotočivé zatáčce sám zamknout volant. Toyota je spíš vyděšená nedávnou minulostí a nechce nechat nic náhodě – nebyla totiž hlášena žádná nehoda, která by s problémem byť hypoteticky souvisela. Stejně teoretickou poruchu bude opravovat Lexus. 39 tisícům velkých SUV LX 470 by se mohla po velkém nárazu do předních kol zlomit hřídel řízení.

Mnohem víc vás však budou zajímat úplně jiné novinky z dílen největší automobilky světa. Nové zprávy o projektu FT-86 přinesl server 7Tune, jehož zástupci se jako jediní účastnili tiskové konference japonské divize Toyoty. Inženýři automobilky podle 7Tune popřeli zprávy o odložení premiéry FT-86. Stále prý platí, že malé kupé se do světa vydá v listopadu příštího roku. Vývoj auta je prý hotov asi z padesáti procent a probíhá bez problémů. Zástupci výrobce také popřeli zprávy o hybridní verzi, elektromotory se prý v nabídce FT-86 vůbec neobjeví. Hybridní sportovní Toyota bude, ale automobilka si ji postaví sama okolo vlastního pohonného ústrojí. Další skvělou zprávou je, že Toyota si znovu zaregistrovala jméno Supra. Výhradní právo na jeho užívání ztratila, když označení přestala používat. Nyní má tři roky, aby jméno Supra opět použila. Další sportovní Toyotu – elektrickou nebo hybridní – tedy uvidíme nejpozději v roce 2014.Pokud jste fandili konceptu Kia Soul´ster, můžete vydechnout. Jestli je pravdivá poslední várka zpráv, kabriolet z Koreje ve výrobě neuvidíme. Automobilka si s myšlenkou vyrábět atraktivní Soul také v dalších verzích pohrává dlouho, proto také vloni v Detroitu Soul´ster představila. Pětidveřový hatchback je dnes pro zákazníky jedinou možností, přesto si auto vede výborně. Bohužel nevydělává tolik, aby Kii zaplatilo vývoj exotické karosářské varianty. Přinejmenším do úplněho odeznění krize proto kabriolet neuvidíme.

Svým způsobem ochuzeni budou také zákazníci automobilek Mercedes-BenzBMW. Odvěcí rivalové se dohodli na velmi překvapivé spolupráci. Až 200 milionů eur (5 mld. Kč) ročně chtějí Němci uštřit tak, že budou společně vyvíjet a vyrábět sedadla. Řidiči by to podle obou automobilek neměli poznat krz svá pozadí, společná bude jen základní konstrukce. Změna se prý projeví v peněženkách zákazníků, ale s výrazným snížením cen třídy S nepočítejte. Málo významná dohoda je především příslibem do budoucna.Sdružení vlastníků domů jsou ve Spojených státech obávané a neoblíbené organizace. Místní samosprávy mají velkou moc a nezřídka je řídí znudění důchodci. Své by k tomu mohl říct jistý A. J. Vizzi, který si před několika lety koupil dům ve městě Odessa na Floridě. Vyřídil si výjimku na parkování, v ulici je totiž sdružením vlastníků zakázáno parkovat kdekoli jinde než v garáži. Esteticky motivovanému nařízení nemohl Vizzi vyhovět, protože jeho Ford F-350 se do garáže u domu nevejde. Problémy začaly záhy, když sdružení vlastníků změnilo názor. Spor se dostal až k soudu, kde postupně dva soudci rozhodli ve Vizziho prospěch. Zatočily se také boží mlýny, soud nařídil místnímu sdružení vyplatit řidiči fordu 187 000 dolarů výloh.Říká vám něco jméno Jay Leno? Populární komik a moderátor, celým jménem James Douglas Muir Leno, je mezi fandy čtyř kol známou postavou, zejména v Severní Americe. Na webu jaylenosgarage.com pravidelně prezentuje fotky a videa aut ze své sbírky. Vlastní na 200 kousků včetně nedávno přidaného supersportu Tramontana nebo slavného Tank Car – auta s osmisetkoňovým dvanáctiválcem z tanku M-47 Patton. Před pár dny však psal Leno titulky z jiného důvodu. Pochlubil se totiž svým nejzajímavějším zážitkem s policií. Ačkoli to těžko můžeme ověřit, Jay Leno dostal pokutu za překročení povolené rychlosti v historicky nejstarším autě. Neuvěřitelných 120 kilometrů v hodině mu na dálnici (ve městě) naměřili, když seděl za volantem parního vozu Stanley Steamer z roku 1912. „Jsem na to pyšný, ten motor je na páru a nemá ani deset koní, dát mi pokutu bylo hrubým nedoceněním mého úspěchu,“ komentoval Leno.

Skončíme průzkumem: statistikové z CNW Market Research se poškrábali na hlavě přišli se zajímavým zjištěním. Tráva bude příští rok s velkou pravděpodobností opět zelená a ženy očekávají od svých aut něco jiného než muži. Podle neomylných statistik ženy soudí auta podle výhledu dozadu, ceny, výhledu vpřed, vyžadují elektrická zrcátka a boční airbagy. V tomto pořadí důležitosti. Muži naopak chtějí zajímavý design, koně pod kapotou, správný počet válců, výhled vpřed a dobré rádio. Něco zajímavého na zprávě přeci jen je – zdá se, že muži z ní vycházejí jako jednoznačně emotivnější polovina lidstva, když přijde na koupi auta.

autoweb.cz

31.7.2010 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist