Autotýden Martina Plaštiaka: Přehnané reakce

Jaká reakce už je přehnaná? Činy lze vždy nahlížet z mnoha úhlů - který je ten správný, musíte rozhodnout sami. Tento týden dostanete několik možností.

Dění kolem švédského Saabu začíná být neprůhledné. V rozhovoru pro švédský denník Dagens Industri o automobilce mluvil Rus Vladimir Antonov, který šéfoval Spykeru než musel na přelomu let 2009 a 2010 odejít právě kvůli nákupu Saabu. Antonovovým odchodem prodej podmínilo vedení General Motors. Antonov reportérům Dagens Industri řekl, že nevěří v záchranu Saabu. Automobilka podle něj nemůže v roce 2011 prodat osmdesát tisíc aut, která potřebuje k dosažení zisku. Neúspěch podle Antonova vyvolá rychlou reakci Evropské investiční banky, která výrobce pošle do konkurzu. Ruský investor také řekl, že Saab potřebuje miliardu eur, aby se udržel nad vodou, a že on rád poskytne polovinu této částky. Zda jde jen o naštvané řeči neúspšného šéfa, nebo se mají řidiči saabů začít bát nevíme. Strach z budoucnosti by však vysvětloval, proč majitel Saabu Spyker nedávno prodal výrobu sportovních vozů vlastní značky.Trochu nervózní zůstávají po problémech posledních let u Chrysleru. Jak jinak si vysvětlit, že tento týden po banálním incidentu vypověděli smlouvu agentuře New Media Strategies? Externí společnost měla na starost profil Chrysleru na sociální síti Twitter, ale 9. března udělal jeden z jejích zaměstnanců chybu. Publikoval jménem automobilky zprávu, která byla určena jeho vlastnímu profilu. Vyjádřil se v ní dost nelichotivě o řidičích v Detroitu a použil jedno v Angličtině velmi obvyklé, přestože neslušné slovo na f. Zaměstnanec přišel o práci okamžitě, ale Chrysleru jeho hlava nestačila. Ve spolupráci s agentruou prý nebylo možné pokračovat. Můžete vinit prudérnost Američanů, Chrysler však má ještě jeden oficiální důvod. Automobilka letos vyjela s novým sloganem Imported from Detroit (dovezeno z Detroitu – reklama přiložena vlevo) a chce na spojení s Detroitem dál stavět. „Naše společnost je odhodlaná propagovat Detroit a jeho tvrdě pracující dělníky,“ píše se v blogu, vysvětlujícím ukončení spolupráce s New Media Strategies. Takže poselství je nakonec celkem jasné: O Detroitu ani křivého slova!Zůstaňme ještě na chvilku v Severní Americe, kde pokračuje válka o emise. Zatímco Evropa zatím své zákonodárce poslouchá, Američané jsou trochu naštvaní. Připomeňme, že v roce 2007 dostaly jednotlivé státy USA pravomoc stanovovat vlastní emisní normy pro výrobce automobilů. Decentralizace vedla pouze k prudkému zpřísnění předpisů. Státy i výrobci rychle zjistili, že přístup co stát to předpis je k ničemu a všichni se nakonec řídí nejpřísnější platnou sadou norem, totiž tou kalifornskou. Federání politiku okolo emisí, tak de facto určuje jediný stát. Ve Washingtonu z toho nemají radost a v kongresu už leží návrh, který by měl svěřit kontrolu nad centrálním plánováním emisí do rukou Národního úřadu pro bezpečnost silničího provozu (NHTSA).

Se zajímavým, přestože ne překvapivým návrhem přišel v týdnu Bernie Ecclestone. Tak jako většina fanoušků si i on všiml, že závody formule 1 na mokru jsou mnohem méně předvídatelné než jejich suší příbuzní. Jakmile zaprší, může vyhrát kdokoli, víc se předjíždí i chybuje. Ecclestone tedy navrhuje osadit okruhy zavlažováním (některé ho mají už dnes) a při každém závodě na dvacet minut spustit pořádnou sprchu. Týmy by nevěděly přesně kdy k „dešti“ dojde, ale dostaly by upozornění dvě minuty předem. Nechci tvrdit, že je to dobrý nápad, na druhou stranu už mě to napadlo také. Co si o tom myslíte vy? Váš názor je stejně dobrý jako ten můj.Bentley nedávno stanovil rekord. Jeho Continental Supersports Convertible, pilotovaný Juhou Kankkunenem, se rozjel na 330,695 kilometrů v hodině. Na ledě. Výkon bohužel nevydržel ani měsíc, než byl překonán pneumatikáři od Nokianu. Připomeňme, že Bentley při svém pokusu použil obutí Pirelli SottoZero II. Nokian se tedy rozhodl triumfovat a podařilo se mu to celkem bez problémů, byť ne o mnoho. Jeho Audi RS6 na pneumatikách Hakkapeliitta 7 o rozměru 255/35 R20 dosáhlo ve dvou jízdách průměru 331,610 kilometrů za hodinu. Řídil testovací jezdec Nokianu Janne Laitinen.A když už jsme u ledu a rychlosti, mnoho Čechů jistě naštve zpráva, podle níž se Volkswagen chystá oznámit účast ve WRC. Automobilka by měla vydat prohlášení 22. března, do té doby můžete držet palce domácí Škodě. Zdá se však, že Mladá Boleslav zůstane v rámci koncernu odkázaná na méně prestižní šampionát IRC a třídu S2000 obecně. Škoda je prý méně než potěšena. Vraťme se k Volkswagenu. V souvislosti s použitým strojem se mluvilo o modelu Scirocco, ale ten by byl pro nová pravidla nejspíš trochu velký. Podle posledních informací VW chystá soutěžní Polo. Na autě údajně pracuje francouzský inženýr Francois-Xavier Demaison, který v minulosti dělal pro Citroën, Peugeot i Subaru. O jezdcích zatím nevíme nic, ale Volkswagen se prý neúspěšně pokoušel o Sébastiena Loeba a stále si dělá naděje na služby Pettera Solberga.

Konečně neobvyklý úhel pohledu na otázku úhlu pohledu dostanou od 28. dubna návštěvníci pařížského Museé des Arts Decoratifs. V dočasné expozici Umění automobilu: To nejlepší ze sbírek Ralpha Laurena se tu na čtyři měsíce postaví na scénu několik skutečných skvostů. Pokud náhodou budete mít cestu kolem, můžeme návštěvu jedině doporučit. Uvidíte mimo jiné Ferrari 250 GTO z roku 1962 a Bugatti 57 SC Atlantic z roku 1938, jejichž hodnota dohromady v českých korunách přesahuje miliardu. Ralph Lauren však zapůjčí i několik dalších ferrari nebo Alfu Romeo Monza 8C 2300.

12.3.2011 1:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist