autoweb.cz > Suzuki > Autotýden Martina Plaštiaka: Pravda (možná) zvítězí!
Autotýden Martina Plaštiaka: Pravda (možná) zvítězí!
Trhání rekordů na Nordschleife není pro automobilky starou kratochvílí. Když jsem před pěti lety s novinařinou začínal, o časech z Ringu se tu a tam psalo, ale nešlo o nic systematického. Bojištěm války o titul nejsportovnějšího všeho se nebezpečný okruh stal až v posledních letech. Za tu dobu už si každý přivlastnil svůj malý rekord, ještě ani jednou se však nestalo, že by automobilka dala od rekordního výkonu ruce pryč. Až dnes. Před pár dny se na internetu objevilo video z paluby nového Nissanu GT-R. Auto na něm objíždí slavnou trať v čase sedm minut a 22 sekund. Japonci se netají tím, že zběsilá vylepšení GT-R z posledních let směřují mimo jiné k pokoření Nordschleife v čase pod 7:20. Jenže o nejnovějším videu prý Nissan nic neví. Jeho lidé ho nenatočili, a přestože auotmobilka na Nürburgringu byla, o žádný rekord se nepokoušela. Kde je pravda? Podívejte se sami a můžete tipovat v diskusi. Nutno podotknout, že 7:22 je rekordem pouze pro Nissan GT-R (dosud 7:26), celkové prvenství mezi silničními vozy drží Dodge Viper ACR s časem 7:12.
Máme další vývoj v kauze Suzuki kontra Volkswagen. Naštvaní Japonci jednostranně ukončili partnerství, na němž se automobilky dohodly před dvěma roky. Povedou arbitráž o 19,89 procenta akcií, které Volkswagenu v rámci dohody předali. Představitelé Suzuki tvrdí, že opakovaně vyzvali Němce k jednání a chtěli uvést věci do původního stavu po dobrém, ale nebyli vyslyšeni. Šéf japonské automobilky Osamu Suzuki situaci komentoval: „Jsem zklamaný, že musíme konat jednostranně, ale chování Volkswagenu nám nedává na výběr. Několikrát odmítli naše snahy vyřešit situaci vyjednáváním.“Lexus (prý) přemýšlí o ukončení výroby modelu HS 250h. Pro našince z toho prakticky mnoho nevyplývá, ale motivace zajímavá je. HS na americký trh dorazilo v roce 2009 a nikdy se neprodávalo dobře, což by snad nebyl takový problém, kdyby naopak všechna očekávání nepřekonal kompaktní Lexus CT 200h. Malý hybrid postavili Japonci na míru evropskému trhu, v USA se mělo prodat nejvýš pár desítek tisíc kusů. Zdražujíácí benzín však ovlivnil preference Američanů víc, než u Lexusu čekali. HS 250h by proto měl nahradit menší a levnější vůz, podobný CT, ale ušitý na míru Severní Americe. Svět se mění.
A v roce 2015 se změní ještě víc. Zástupce šéfa čínské automobilky Chery, Lu Jianhui, prozradil reportérům Automotive News, že za čtyři roky začne velká ofenziva značky v Evropě. Číňané se nyní soustředí na trhy v Rusku a Jižní Americe, Starý kontinent je jejich dalším cílem. Letos chtějí vyvézt sto osmdesát tisíc aut, na konci dekády už kolem milionu. Plány pro Evropu jsou postavené na nově ohlášeném partnerství s investiční společností Israel Corporation Ltd. Ta pomůže financovat vývoj nových modelů pro celý svět, první produkty spolupráce vyrazí na čínské silnice do roku 2014, o rok později se mají objevit u nás.Možná jste se, podobně jako týmy Formule 1 se zájmy s Americe, těšili po letech bez závodu ve Spojených státech hned na dva podniky. Druhý, velkou cenu Ameriky na městském okruhu v New Jersey, ohlásili pořadatelé před pár týdny na rok 2013, ale Velká cena USA se měla jet už příští rok. Jenže narazila na problémy. Bernie Ecclestone si už v Abú Dhabí stěžoval, že nový okruh v texaském Austinu neroste dostatečně rychle. Strany zainteresované na projektu spolu podle něj „zapomněly mluvit“. Jeho slova se brzy potvrdila, práce na okruhu stojí. Investor a budoucí správce trati vydal prohlášení, že její dokončení se odkládá na neurčito kvůli sporům s promotérem chystaného závodu, společností Full Throttle Productions. Promotér zatím nedodal žádný hmatatelný důkaz, že se na okruhu závod Formule 1 – nebo alespoň MotoGP – skutečně pojede. Bez něj se práce znovu nerozběhnou.Nástrojem zajímavého triumfu pravdy se stal doktor Charles Preston z Kalifornie. Koupil od půjčovny Thrifty ojetý Chrysler Town&Country (Voyager) za čtrnáct tisíc dolarů a jezdil s ním patnáct měsíců, než ho odcházející brzdy donutily navštívit servis. Nechal si při té příležitosti také opravit stahování oken, která odmítala zajet do útrob dveří. Mechanik příčinu obejvil a byl jistě překvapen. Dveře auta byly nacpané kokainem za půl milionu dolarů (téměř 10 mil. Kč). Poctivý Preston nález ohlásil a přišel nejen o dolary, ale málem i o auto. Policie mu doporučila vrátit Chrysler půjčovně, aby se vyhnul případné konfrontaci s původním majitelem zásilky ve dveřích. U Thrifty však nechtěli auto vyměnit, nabídli majiteli jen náhradu jeho zůstatkové hodnoty, asi deset tisíc dolarů. Mediální masáž nakonec půjčovnu přesvědčila a Preston dostal jiné auto.Policie v Calgary má nový automatický protipirátský systém, určený k pokutování nadměrně hlučných aut i motorek. Zařízení se pravděpodobně nebude příliš lišit od stacionárního radaru, místo rychlosti však měří hluk. Jednotka vyjde v přepočtu na dva miliony korun. Představitelé Calgary zatím nerozhodli, kolik si budou za porušení hlukových norem účtovat, mělo by to být kolem dvou set kanadských dolarů (něco přes 3600 Kč). Město nabídne motoristům kontrolní měření zdarma, aby se nikdo nemohl vymlouvat na nevědomost.
Máte neodbytný pocit, že Chevroletu Corvette by to mnohem víc slušelo s motorem uprostřed než vpředu? Na sedmou generaci – která motor uprostřed mít může, ale nemusí – si ještě chvíli počkáme. Věci příští si můžete představovat nad obrázky nového závodního speciálu Corvette pro Grand-Am Road Racing Series. Auto čeká premiéra 28. ledna při čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně a Chevrolet získal na svou stranu už čtyři týmy (po jednom autě). Bude Corvette s motorem uprostřed vítězným strojem?