Autotýden Martina Plaštiaka: Poražení také bodují!

Miss může být jen jedna, ale i na ty druhé se kouká dobře. Najdete svou fotku na Porsche Cayman? A jezdil Che Guevara Mercedesem?

Limo Broker je britská společnost, která staví a půjčuje limuzíny, postavené z těch nejšílenějších aut na světě. V nabídce najdete nevkusně dlouhé Audi A8, Ferrari 360, Range Rovery, Hummery a kompletní nabídku šíleně vybavených autobusů. Půjčit si je ovšem můžete jen v Británii, o limuzínách proto psát nechci. Limo Broker také sponzoruje soutěž Miss Limo. Nic velkého, takže můžete zamířit rovnou do galerie. Slečna s korunkou na hlavě se jmenuje Gemma Roberts, je jí 21 let a pochází z Jižního Walesu.

Když už tam budete, prohlédněte si také Cayman S, který Porsche připravilo svým příznivcům na oslavu druhého milionu fanoušků na facebooku. To červené jsou zabarvené fotky všech, kdo se na populární sociální síti zúčastnili hlasování o tom, jaké barevné provedení ze své historie automobilka použije. Na 2m.porsche.com najdete výsledek. A pokud na autě jste (já nejsem), můžete se najít a sdělit něco kolegům kolem sebe. Auto můžete vidět i na živo, do 27. ledna bude vystavené v muzeu Porsche ve Stuttgartu. Barvy rudobílého Caymanu inspiroval závodní speciál 917K týmu Porsche Salzburg z roku 1970. Ten vyjel automobilce první ze šestnácti celkových vítězství na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, která dosud získala.Svá doporučení vydala komise, sestavená americkými úřady kvůli podezření, že za nechtěné zrychlování vozů Toyota může elektronika. Úkolem panelu v čele s profesorem Louisem Lanzerottim z technologického institutu v New Jersey nebylo vyšetřovat Toyotu. O to se postarali experti NASA. Nic se nenašlo, doporučení odborníků přesto zní: Víc dohledu, nové postupy, školení specialistů. Elektronika je stále složitější a vládní úřady nejen v USA systémům jako ESP dávno nerozumí. Nejnovější generace křemíkových andělů přitom může sama brzdit a není daleko doba, kdy za nás bude elektronika zatáčet. Jenže pokud čip udělá chybu, neřekne ani pardon. Úřady se proto musí připravit na vyšetřování podobných obvinění, jaká padala na adresu Toyoty. Přestože by vás to možná nenapadlo, je zpráva týmu profesora Lanzerottiho (a opatření, která ji doufejme budou následovat) dalším důležitým krokem na cestě k autům plně řízeným počítačem.

Když jsme u těch amerických úřadů, NHTSA ukončila vyšetřování požárů baterií Chevroletu Volt. Pokud nevíte, několik aut se vznítilo po crash testech, když prudký náraz (z boku), poškodil chlazení. Jedna z baterií začala hořet tři týdny po zkoušce, jiné se podařilo upéct rychleji. Závěr vyšetřování? Volt je zcela v pořádku. Než začnete nadávat: Benzínové auto může po nehodě také začít hořet, a to velmi rychle. Kdo myslel, že elektromobilů se to nestává, žil v omylu. Baterie mohou dokonce explodovat, ale přestože to automobilky i úředníci už léta dobře ví, nemluví se o tom. Chevrolet jen měl tu smůlu, že na rozdíl od benzínových aut absolvují ta lektrická crash testy s nabitou baterií. Na tom, že hotové i nové voltyampery dostanou další výztuhy a čidlo hlídající množství chladicí kapaliny v okruhu akumulátoru, se nic nemění.Otázka je, nakolik to může být důležité. Automobilky nás co měsíc masírují novými skvělými hybridy a elektromobily, které sice stále neujedou víc než před sto lety, ale zítra už určitě, jenže zákazníci nejsou úplně hloupí. V příkrém rozporu s populárním přesvědčením zelené novinky velkou díru do světa neudělaly. Vyjma Priusu se prodávají velmi špatně. O elektromobilech ani nemusíme mluvit a Evropané jsou povzneseni i nad hybridy. Dopředu táhnou ekologickou vlnu hlavně Američané. Jenže i ti v posledních letech objevili naftu, prodeje dieselů v USA vloni vyskočily o 27,4 procenta. A hádejte, prodeje hybridů naopak o 2,2 procenta spadly. To nejlepší v naftě se přitom na Američany teprve chystá, v příštích několika letech dostanou celkou řadu nových dieselů. A hybridy budou kde? To se uvidí.Uvidí se to proto, že vývojáři IBM ohlásili revoluci: Pokud svět letos neskončí, uvidíme příští rok prototyp nové generace baterií pro elektromobily. Američané své technologii říkají lithium-air (vzduch). Jejich článek prý má při stejné hmotnosti „až tisíckrát“ vyšší kapacitu než jednotka Li-ion, přestože je pětinový co do objemu. To by stálo za hřích. Trik je v tom, že Li-air článek obsahuje uhlíkové elektrody, které při vybíjení reagují s kyslíkem z okolního vzduchu. Baterie tedy využívá podobného triku jako benzínové auto – bere si jednu složku paliva z okolí, proto je lehčí. Malé prototypy prý fungují dávno, ale nasazení v autech bránilo rychlé stránutí baterie při častém nabíjení a vybíjení. Winfried Wilcke a Alessandro Curioni z IBM zkoumali příčiny a zjistili, že vzduch reaguje také s elektrolytem, který znehodnocuje. Použili proto superpočítač Blue Gene a navrhli si po pečlivé analýze všech reakcí nový elektrolyt, který prý „vypadá slibně“. Pokud půjde vše podle plánu, budou mít elektromobily v roce 2020 dojezd kolem tisíce kilometrů na nabití.Šéf Daimleru Dieter Zetsche má na krku ochránce lidských práv a americké Kubánce. Na výstavě Consumer Electronics Show v Las Vegas mluvil německý manažer o programech sdílení vozů mezi uživateli, které jsou v současnosti kdo ví proč populárním tématem. „Někteří kolegové stále tvrdí, že sdílení aut hraničí s komunismem, ale pokud takhle vypadá revoluce, pak Viva la revolucion!,“ hřímal Zetsche. To by nebyl problém. Na několikametrovém plátně za ním však v tu chvíli svítila obrovská fotka Che Guevary s třícípou hvězdou na baretu. A to Kubánce žijící ve svobodném světě dožralo, okamžitě se vrhli na internet a začali organizovat odvetné akce včetně bojkotu značky a podobných legrací. Je pravda, že komunistický zabiják – ať už pravdu měl, nebo neměl – se k Mercedesu ani trochu nehodí a Zetsche si ho klidně mohl odpustit.

21.1.2012 8:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist