Autotýden Martina Plaštiaka: Nefér triky

Jak nalákat čtenáře? Zaberou modelky z Los Angeles? PLUS: o podvodech Volkswagenu, válce motorů Hyundai, hezčích Lanciích a hořícím Chevroletu Volt.

Prvním nefér trikem dne je fotogalerie modelek z Los Angeles. V pondělí jsem na ni úplně zapomněl, ale jako bonus pro čtenáře autotýdne se také hodí. Bohužel není veliká, nikdo z nás v Los Angeles nebyl, takže musíme vystačit s veřejně dostupným málem. Darovanému koni… znáte to, že?

Zajímavý článek vyšel na webu Consumer Reports. Týká se americké verze Volkswagenu Passat a rozebírá zdánlivě banální záležitost: plastové kryty na pantech víka kufru. Jistý reportér byl kromobyčejně potěšen, když viděl na fotkách novinářských passatů zakryté panty na obou stranách. Takové řešení se mu zdálo elegantnější než u testované Jetty, která má plast pouze na straně, kudy vedou dráty ke světlům a zámku. Bohužel pro Volkswagen lidé od Consumer Reports nehodnotí novinářská auta. Kupují si testovací kusy anonymně přímo u prodejců a vy můžete hádat, kolik krytů dohromady našli ve dvou pořízených passatech. V každém byl jeden. Banalita? Jistě, jenže jak podotýká zpráva: Když si dali v automobilce práci se zakrytím pantů na obou stranách, s čím jiným se asi ještě namáhali? Upravili podvozek? Motor? Přidali zvukovou izolaci? Consumer Reports věc jistě nenechají jen tak, budeme vás informovat.
Starší článek na stejné téma: Podvádí Ferrari při redakčních testech?Abychom Volkswagen neopustili předčasně, podívejme se ještě na nové americké předpisy o spotřebě paliva (CAFE). Průměry jednotlivých výrobců klesnou do roku 2025 postupně k hranici 4,32 litru na sto kilometrů (podle metodiky užívané v USA). Hodnota se počítá přes všechna prodaná auta, ale například každý elektromobil se započítává dvakrát (později 1,5x) a podobných kliček je v předpisech mnoho. Jen jeden druh kliček chybí. Předpisy podle Volkswagenu nemají mnoho pochopení pro diesely v osobních autech, zatímco k pickupům jsou shovívavé. Německý výrobce proto jako jediná velká automobilka vede s novou legislativou válku. Představitelé společnosti byli i Bílém domě, a přestože zatím ničeho nedosáhli a stojí proti pevné zdi shody napříč politickým spektrem, automobilkami i zelenou lobby, podle agentury Reuters nepolevují.

Hyundai s novými předpisy souhlasí, jak je však bude plnit, závisí na zákaznících. Před letošním ročníkem SEMA v Las Vegas jsme informovali, že se na scéně objeví kupé Genesis Hurricane SC s přeplňovaným šestiválcem o výkonu 450 koní. Mezi novinkami z výstavy byste však našli úplně jiný Hyundai Genesis: RM500 s atmosférickým osmiválcem a rovněž 450 koni. Hurricane (video) byl na místě také, jen jsme na něj pro osmiválcové nadšení zapomněli. Hyundai nyní přiznal, proč oficiálně podpořil výrobu obou aut a prosadil pro ně stejné výkony. Automobilka chce dostat na trh silnější verzi kupé Genesis, ale váhá mezi odezvou osmiválce a dobovou korektností menší jednotky. Zkoumá proto reakce zákazníků. Jak bychom volili my je asi jasné.Jak dostat z umírající Lancie slušné výsledky? Sloučení s Chryslerem byl první a snad rozumný krok, jenže také americká značka pamatuje lepší léta. V módě je zdvojnásobování, ale prodat dvakrát tolik současných modelů je pro ChryslerLancii v podstě nemožné. Do roku 2014 proto musí mateřský Fiat vyměnit většinu nabídky značek. Nahradí je auta, po nichž budou toužit Američané stejně jako Italové (a zbytek Evropy). Kdo to zařídí? Lorenzo Ramaciotti, který v minulosti pracoval u Pininfariny na celé minulé generaci modelů Ferrari. Čeká ho obtížný úkol. Ramaciotti a jeho tým musí najít způsob, jak zákazníkům na dvou kontinentech prodat stejná auta, která budou všude zdejší a přitažlivá, přestože navržená bůhvíkde, navíc za mnohem méně peněz než dosud (protože Fiat šetří). Neosobní přístup k věci – jaký praktikuje třeba Volkswagen – nepřipadá v úvahu, přinejmenším Italové očekávají od své Lancie trochu emocí a Chrysler si za svým „Imported fron Detroit“ také zatím stál. Italská vášeň dovezená z Detroitu? To bude zajímavé.

Obtížné časy čekají konstruktéry. Za vším stojí jako vždy Američané, tentokrát (opět) z Národní agentury pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), která bdí nad nápravou skrytých vad vozů prodávaných v USA. Nezřídka přijde na chyby, které se týkají i nás Evropanů. Před měsícem narazila NHTSA zcela náhodou na problém s Chevroletem Volt. Jedno z auto poškozených při crash testech – které dopadly dobře – začalo o tři týdny (!) později samo od sebe hořet. Vyšetřování dovedlo komisaře k baterii Voltu. Náraz poškodil chladicí okruh akumulátoru, který se tři týdny strávené v klidu na parkovišti zahříval, až prostě chytil. NHTSA zkusmo poškodila další tři baterie, které následně otočila vzhůru nohama, aby simulovala náraz a převrácení. Jedna baterie začala jiskřit a kouřit okamžitě, druhá vzplála po týdnu. Lidé od NHTSA zahájili formální vyšetřování a očekává se, že výsledky nedopadnou jen na Chevrolet. Upravovat své vozy zřejmě bude většina automobilek. Běžnou praxí by se také mohlo stát preventivní vypouštění elektrolytu z velkých akumulátorů po nehodách, případně vyjímání celých baterií.

26.11.2011 5:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist