autoweb.cz > elektromobil > Autotýden Martina Plaštiaka: Napsáno životem
Autotýden Martina Plaštiaka: Napsáno životem
Začneme zprávou tragickou, leč tak absurdní, že by ji nevymyslel ani nejprůměrnější z holywoodských scénáristů. Zemřel Jimi Heselden, majitel společnosti Segway Inc., která vyrábí a prodává známé elektrické dvoukolky. Pan Heselden sjel na svém pozemku v Severním Yorkshiru v Anglii z útesu a zřítil se do řeky Wharfe. Na celé události by nebylo nic k smíchu, nebýt (bohužel) jedné okolnosti: stál v tu chvíli na terénním modelu dvoukolky Segway. Společnost se k obchodní stránce věci nevyjádřila, ale dobrou reklamu jí vlastní šéf neudělal. Jimi Heselden stál v jejím čele teprve krátce. Své miliardové jmění nabyl díky armádním zakázkám a Segway, firmu které dlouho fandil, koupil vloni.Ostudu jako ze špatného filmu si utrhnul Cadillac. Prémiová značka General Motors si v posledních letech nevede špatně, ale byly doby, kdy jí šly obchody daleko lépe. Američané se snaží seč mohou, jenže přílišné úsilí může být zdraví škodlvé. Nejrychleji v současnosti roste trh v Číně, a tak se pozornost automobilek ubírá právě tam. Obchod v komunisty ovládané zemi má svá specifika, Čechům dobře známá. Člověk – nebo automobilka – tu potřebuje známé, aby mohl uspět. A čím výš, tím lépe. Značka zrozená ve stínu sochy svobody zamířila rovnou na místa nejvyšší, sponzorovala propagandistický film čínské komunistické strany. Snímek se jmenuje Zrod Strany (podle jiných zdrojů Velký úspěch založení Strany). Cadillac situaci vysvětluje tak, že se jen pokoušel propagovat velký sedan SLS, luxusní auta jsou totiž v Číně na výsluní popularity.V jihovýchodní Asii ještě zůstaneme. Nadšení exportéři západního hladu po příležitostech a kultury jako takové začínají křičet. Společnosti obchodující v Číně zjišťují, že účast na konzumaci chutného tržního koláče je překvapivě drahá. Jako poslední se ozvali zástupci automobilek, které tu vyvíjí systémy elektrického pohonu. Přesouvání výzkumu a vývoje do Číny bylo v posledních letech kvůli pobídkám ze strany vlády a obrovskému potenciálu trhu velmi populární. Jenže kdo chce v Číně prodávat auta s nejnovější technikou, musí vstoupit do aliance s některým z místních výrobců. A západní společnosti nesmí kontrolovat víc než 49 procent těchto nově vzniklých společností. Neznamená to nic jiného, než že velké světové automobilky předávají své know-how čínským protějškům. Odměnou jim je povolení prodávat auta. Jak dlouho myslíte že bude platit?
Že elektromobily už nejsou jen okrajovou záležitostí, dokazuje Nissan Leaf. Japonská automobilka vyhlásila stop stav na objednávky, další bude přijímat až příští rok. Nissanu se za několik měsíců přihlásilo dvacet tisíc zájemců. Původní plán, který v Japonsku považovali spíš za optimistický, počítal s dovršením dvacáté tisícovky v prosinci. Teprve tehdy sjede z linky první sériový Leaf a do března příštího roku Japonci nedokáží vyrobit víc než dvanáct tisíc aut. Zájem je překvapivý. Připomeňme, že Leaf pohání elektromotor o výkonu 109 koní a točivém momentu 280 newtonmetrů. V lithium iontových akumulátorech si malý hatchback veze energii na 160 kilometrů cesty. Z běžné zásuvky o 220 voltech ji dokáže doplnit za osm hodin.V posledních týdnech jste mohli na internetu narazit na fotografii pětidveřového Range Roveru Evoque. Velmi rychle opět zmizela pod přívaly pařížských novinek. První spekulace, že auto uvidíme po boku třídveřové verze v Paříži, Land Rover rychle popřel. Šlo o prototyp, představený dealerům na zvláštní prezentaci. Veřejná premiéra však čeká auto už 18. listopadu na autosalonu v Los Angeles. Prodávat se začne v roce 2012. Kromě přístupu na zadní sedadla nebude mezi pětidveřovou a třídveřovou verzí velký rozdíl, stejné zůstanou základní rozměry i nabídka motorů.
Malé dílčí vítězství slaví Mercedes-Benz, který na trhu v USA předběhl Lexus. Prodeje německé značky tu do konce září vyskočily meziročně o 22 procent na 165 427 aut, Japonci si polepšili pouze o devět procent na 162 438 aut. Nudná čísla? Lexus vedl severoamedické tabulky prodejů v prémiových segmentech od začátku tisíciletí a překvapivě velký náskok Mercedesu je téměř zázrakem. Pravděpodobně za něj mohou potíže, které má Toyota poslední dobou se spolehlivostí. Image všech značek skupiny utrpěla řadou svolávacích akcí nenapravitelné škody. Lexus se zatím nevzdává a jen pár dnů po překvapivém zjištění ohlásil velkou slevovou akci.Špatně na tom není ani další německá značka, Porsche. Nejprve na pařížském autosalonu mluvil o vstupu do formule jedna Mathias Müller, která je v automobilce mužem číslo dva. Jeho nekonkrétní výroky tento týden upřesnil Wolfgang Dürheimer, šéf vývoje Porsche. Výrobce podle něj nechce být pouhým dodavatelem motorů jako v roce 1991. „Jestli se Porsche vydá do formule jedna, pak jedině s vlastním týmem. Chcete-li uspět, potřebujete totální kontrolu nad všemi faktory ovlivňujícími závod, včetně konkrétních aut a veškeré techniky,“ cituje Dürheimera německý Auto Motor und Sport. „Porsche je velmi ziskové, můžeme si to dovolit,“ dodal.
Nakonec tu máme další zvrat v bitvě o nejrychlejší sekačku světa. Před několika měsíci putoval titul nejrychlejšího zahradníka ze Spojených států do Spojeného království. Nyní je zpět v zemi, kde mají všechno největší. Američan Bobby Cleveland jel na svém traktůrku 155 kilometrů v hodině. Stejný muž byl držitelem světového rekordu od roku 2006, kdy jako první sekáč v historii překonal 130 km/h. Na přelomu května a června letošního roku jej však z trůnu sesadil Don Wales, když ze svého speciálu Runningblade vyždímal 140 km/h. Cleveland tedy pouze vrátil úder. Boj však zdaleka nekončí, oba nesmiřitelní piloti chtějí překonat magickou hranici sto mil v hodině, tedy 161 km/h.