Autotýden Martina Plaštiaka: Na smetišti dějin

Alfa, Volvo i BYD mají své problémy, ale nemusí se bát. Přinejhorším budou z jejich aut obrovské plechové krávy. Pokud včas nepřijmou vhodná opatření.

Začněme zostra: BMW si patentovalo přeplňovaný vidlicový šestiválec. Co je v nepořádku? Vlastně nic, většina fanoušků mnichovskému výrobci stejně nikdy neodpustí, že nahrazuje atmosférické šestiválce čtyřválcovými turbomotory, takže nějaké to vé jim už náladu nezkazí. Pokud pořád nechápete: BMW je jediným výrobcem na světě, který dosud důsledně kladl šest válců do jediné řady. Němci si na tom vystavěli pověst. Řadové šestiválce (a podobné jednotky – třeba vidlicové dvanáctiválce) totiž mají jednu obrovskou výhodu: jsou přirozeně vyvážené a běží nejhladčeji ze všech motorů. Dlouhé řadové motory trpí bohužel i vrozenými chorobami – jsou neskladné a při studených startech čelí velkému pnutí vlivem nerovnoměrného roztahování. BMW patentovalo šestiválec spolu s příbuzným osmiválcem – jednotky tedy v Mnichově vyvíjeli společně. Ušetřili peníze, což je jen další výhoda. Abych trochu zmírnil napětí – patent ještě neznamená, že BMW chce motor skutečně vyrábět. Možná jen chrání výsledky svého výzkumu. Ale raději počítejte se vším.

Možná řadové šestiválce přeci jen nemíří na skládku. Pokud je dostane do ruky finská umělkyně Miina Äkkijyrkkä, budou z nich krávy. Obrovské plechové krávy. Neumíte si to představit? Podívejte se na titulní fotku, případně na umělčinu webovou stránku www.akkijyrkka.com. Miina studovala nejprve chovatelství skotu, později umění – je tedy expertkou na krávy ve všech podobách. Proslavila se především těmi velkými, kovovými.Brzy bude kráva i z Alfy Romeo 159. Prodeje nepříliš úspěšného modelu pomalu končí. U nás 159 ještě najdete v internetových cenících, ale z jiných trhů se nenápadně vytratila. Linka v Neapoli už stojí, továrna přezbrojuje na novou Pandu. Alfa 159 bude skupině Fiat chybět nejen proto, že je podle mnohých nejhezčí Alfou současnosti (jsem jeden z nich). Byla v posledních měsících jediným plnohodnotným zástupcem Italů v segmentu D.

Poněkud překvapivě nejsou věci dobře v zemi, která nezná problémy. Čínská automobilka BYD (Build Your Dreams – postavte si své sny), na níž Warren Buffet vydělal před pouhými dvěma roky přes miliardu dolarů, chystá propouštění. O práci přijde 2600 lidí. BYD má za sebou špatný rok. Jeho prodeje spadly o 23 procent, ukázalo se, že slibované pokrokové elektromobily nejsou o moc víc než snůška lží, o níž nikdo nestojí, a vstup na burzu nevyšel příliš dobře. Bankrot zatím v dohledu není, ale s čínským automobilkám by nemuselo být tak skvěle, jak se říká.Ve Švédsku jsou na tom hůř. Saab už jen čeká na zázrak, ale Volvo – mimochodem pod čínskou kontrolou – ještě kope. Lépe řečeno vyrábí a prodává, i když ne tak, jak by si Švédové představovali. Jejich problémem jsou už dlouho podivně nedotažené snahy probojovat se do elitního klubu z Německa. Prémiovým ambicím měl být konec, jenže podle zpráv serveru Automotive News China mají noví majitelé Volva opět velké plány. Chtějí do roku 2020 prodávat osm set tisíc aut ročně, být nejlepším zaměstnavatelem světa a konkurovat BMW, Audi i Mercedesu. Vyjde to tentokrát?Dobře to nevypadá ani s dva roky starým partnerstvím Suzuki a Volkswagenu. Není to tak dlouho, co automobilky poprvé vytáhly na veřejnost špinavé prádlo. Suzuki si následně dohodlo dodávky naftových motorů s Fiatem, přestože Volkswagen sám sebe pokládá za světového tahouna vývoje dieselů. Japonci situaci komentovali slovy, že německá strana jim nemá co nabídnout. Volkswagen je zase uražený. Přestože koupil v Suzuki dvacetiprocentní podíl, nechce si japonská automobilka nechat mluvit do rozhodování. Podle agentury Bloomberg nyní situace dospěla tak daleko, že spolu obě strany přerušily veškerý kontakt. Partnerství oficiálně trvá.Čím lepším zakončit než návodem, jak se smetišti dějin vyhnout. Dejte o sobě vědět – dokud o vás mluví, nemohou na vás zapomenout. Kdo jiný by měl dávat lekce, než mistr kontroverze, nejlépe placený motoristický novinář světa a moderátor Top Gearu Jeremy Clarkson. Pravda, jeho poslední mistrovský tah s auty nesouvisí, ale dostal se s ním o krok blíž nezapomenutelnosti. A smrti – po posledním sloupku v Sunday Times mu jistě dorazí nová várka výhrůžných dopisů. Tentokrát navrhl, aby Organizace spojených národů uvažovala o zakázání jiných jazyků než angličtiny. Nazval je zbytečnými. Jako příklad uvedl velštinu: „Jediné k čemu je dobrá je, že slouží jako totem, kolem něhož pár horkých hlav tančí své nacionalistické tance.“ Není to poprvé, co si vzal Clarkson na mušku zrovna Wales, a malý národ začíná být pořádně naštvaný. Chcete, aby si vás lidé pamatovali? Stačí pořádně proříznutá pusa. Na Jeremyho Clarksona do smrti nezapomenou nejen Velšané, ale také Mexičané, Američané a řada dalších uražených národů.

V odpadkovém koši historie by nicméně mohl skončit i největší z malých novinářů. To pokud by si dobře nehlídal záda. Tady však nabízí vhodné řešení společnost Terrahawk a její Mobile Utility Surveillance Tower (M.U.S.T.), neboli mobilní užitková pozorovací věž. Vysouvací klimatizované pozorovací stanoviště stojí na podvozku dodávky od Fordu a za pouhou minutu a čtyřicet vteřin z vás udělá kdekoli a kdykoli toho nejlépe informovaného člověka v davu. Budete u toho jen trochu na ráně. Podívejte se ostatně sami, video najdete nahoře v boxu. Terrahawk míří se svým produktem především na policejní sbory. M.U.S.T. je mobilním pozorovacím stanovištěm pro situace, kdy se nedostává přirozených pozorovatelen.

10.9.2011 11:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist