Autotýden Martina Plaštiaka: medvědí vandal

Dozvíte se proč na rozdíl od medvědů ženy nekradou auta, že Němcům vadí celoživotní záruka, která není na celý život, a zjistíte kde spí skuteční nadšenci.

Máme za sebou další týden a s ním další várku mrtvých v ekologické válce za záchranu planety. Černého Petra si tentokrát odnesl mimo jiné Ford Focus ST, jehož úžasně znějící pětiválec není pro evropské silnice roku 2015 dost dobrý. Na normu Euro 5 přejdou všichni výrobci povinně v lednu a zatím poslední velkou obětí byl Civic Type-R, jehož konec ohlásila Honda minulý týden. Oba ostré hatchbacky se tak připojily k zástupům lepších i horších motorů a modelů, které od příštího roku neuvidíme. Namátkou jmenujme šestiválec 3,2 litru od Alfy, pětilitrový desetiválec TDI od Volkswagenu, nebo třináctistovku Renesis od Mazdy, která s sebou stáhne ke dnu i kupé RX-8.Nejsou ovšem všechny zprávy tak černé. První výlet mezi lidi si tento týden udělalo Porsche 918 Spyder, a to v USA. Ženevská studie vyjela vlastními silami mezi návštěvníky v Pebble Beach a zástupci automobilky se mimo záznam rozpovídali o některých úskalích vývoje. Výrobu auta už Porsche potvrdilo, Spyder však čekají změny. Přijde o obrovská kola a jeho příď povyroste kvůli ochraně posádky. Výfuky vyvedené po stranách se možná budou muset přestěhovat dozadu. Porsche už testuje první prototypy s karoseriemi boxsterů a caymanů a produkční stroj údajně rovněž dostane varianty roadster i kupé. Nejdůležitější informace se však týká motoru – v Zuffenhausenu pracují na zvětšení a posílení použitého osmiválce. Motor ze závodního speciálu RS Spyder má v současnosti při objemu 3,4 litru asi pět set koní výkonu a dalších 218 koňských sil poskytují elektromotory, pomalý tedy 918 Spyder není. Vývojářům jde spíš o prodloužení životnosti jednotky snížením litrového výkonu. Auto očekávejte na trhu někdy kolem roku 2014 v počtech omezených na 1200 kusů, každý za půl milionu eur (12,5 mil. Kč).Fiat na svůj velký den v Severní Americe teprve čeká, má však poměrně jasnou představu. Italové vezmou obávaný kontinent útokem v listopadu na autosalonu v Los Angeles. Bude to téměř osmadvacet let poté, co záoceánské trhy v lednu 1983 opustili. Fiat zatím neohlásil, které modely konkrétně vystaví, téměř jistě však bude ve Spojených státech prodávat pětistovky všech verzí. Návrat italské automobilky umožnilo partnerství s Chryslerem, zda se však Fiatu podaří zlomit mizernou pověst, jíž se v USA těší, je jiná otázka. Přezdívku „Fix It Again, Toni“ (oprav to znovu, Toni) si Američané stále pamatují.

V Los Angeles čeká důležitá premiéra také Saab. Švédové ji možná chtěli udržet v tajnosti, jenže na síti Twitter, přímo na oficiálním kanálu autosalonu v LA, si někdo z utajením hlavu nelámal a podělil se o nejčerstvější informace. V listopadu se konečně dočkáme produkční verze mnohokrát odloženého, zrušeného a znovuobjeveného SUV Saab 9-4X. Prodeje by mohly začít v první polovině příštího roku. Model stojí na platformě Theta, vyvinuté u General Motors. Stejný podvozek má například Cadillac SRX. V portfoliu Saabu najdeme celou řadu vhodných jednotek, pod kapotu 9-4X se témeř jistě dostanou přeplňované benzínové motory o objemu dva a 2,8 litru.Tajemství přeplňování s úspěchem objevili také u Suzuki. Superrychlý sedan Kizashi s obrovským turbem a třísetkilometrovými ambicemi uspěl. Na solných pláních v Bonneville stanovil světový rekord ve své kategorii, když dosáhl ve dvou jízdách průměru 327,856 kilometrů za hodinu. Kizashi překonalo starý rekord o dva kilometry v hodině. Přední kola rychlého Suzuki pohání původně sériový čtyřválec o objemu 2,4 litru. Dostal nové sání i výfuk a kované písty a ojnice. Díky velkému turbodmychadlu Turbonetics a mezichladiči má auto výkon okolo pěti set koní (omlouvám se za číslo 900 z minulého týdne). Dalším cílem týmu je překonat s Kizashi rychlostní rekord v kategorii atmosféricky plněných vozů.

Nečekaný obchodní úspěch se klube z Lotusu Evora. Nejde tolik o zájem zákazníků, větší čtyřmístné kupé se líbí výrobcům aut. Lotus prý oslovilo hned několik známých značek. V Hethelu svou technik prodávají rádi, lehký roadster Elise je však pro většinu automobilek nepřijatelně malý. Evora, postavená kolem vidlicového šestiválce, nabízí dost místa pro posádku i luxusní výbavu, případně pro novátorskou techniku. Udělat z Lotusu Elise Teslu Roadster byla náročná a zdlouhavá práce, Evora pojme baterie i elektromotory snadno. První v řadě na podvozky Lotus by mohla stát například Toyota, dlouholetý dodavatel motorů pro lotusy, ačkoli to je v tuto chvíli čirá spekulace.Vrátit se na cestu úspěchu zkouší evropská divize General Motors. Ačkoli mají OpelVauxhallem v nabídce hned několik nových podařených modelů, stále prodělávají peníze. Přízeň zákazníků v Německu a Británii si chtějí získat doživotními zárukami. Proti jsou však německé úřady, které napadají název produktu jako zavádějící. Doživotní záruka není sice omezená časově, ale platí jen prvních 160 tisíc kilometrů a není přenosná. Pokrývá ovšem vše důležité kromě spotřebního materiálu a Opel si za ní pevně stojí. „Stejně jako jiné záruky, i ta naše má podmínky. A ty zákazníkům prezentujeme jasně,“ říká viceprezident Opelu pro prodej, Alain Visser. Záležitost tak možná skončí u soudu.

Vydejme se na chvíli na temnou stranu automobilismu. Justice Quarterly, čtvrtletní publikace americké Academy of Criminal Justice Sciences, přinesla zajímavou studii. Ženy podle ní kradou auta méně než muži. Není to ovšem proto že by neuměly otevřít dveře nebo nastartovat bez klíče. Ženy mají mnohem větší problémy zbavit se horkého zboží, v dílnách měnících ukradená auta ve standno prodejné sady náhradních dílů něžnější polovině lidstva jednoduše nevěří. Snad jde o předsudky, snad o šovinistickou diskriminaci, je však zjevné že organizace pro rovné příležitosti si budou muset na atraktivní obor posvítit.Zvlášť když dnes může krást auta skutečně každý včetně medvědů. Velmi překvapený se probudil mladík z amerického Colorada. Jeho nezamčené auto se sendvičem na sedadle totiž v noci zmizelo z příjezdové cesty. Po krátkém pátrání objevila rodina Toyotu Corolla zapíchnutou pozadu v křoví pár desítek metrů pod domem. Uvnitř vozu se tísnil vyděšený medvěd. Ten v noci hledal něco k snědku a nezadaný sendvič ho zaujal. Otevřel si proto dveře a vlezl do malé Toyoty, kde naneštěstí uvízl. Vyděšeně kopal kolem sebe a přitom pravděpodobně zavadil také o volič převodovky a vyřadil z polohy P. Nebohé zvíře pak zažilo pár okamžiků hrůzy, v nichž dokonalo totální zkázu těsného interiéru japonského hatchbacku. Nakonec se medvěd z auta přeci jen vyprostil a z místa činu uprchl.

A nakonec jeden tip na cesty. Pokud máte rádi divoké sny plné benzínu a čeká vás cesta okolo Stuttgartu, zastavte se na noc ve čtyřhvězdičkovém hotelu V8. Mají tu celou řadu pokojů vyzdobených přesně pro vás, ať už chcete spát v Cadillaku neho Morrisu Minor. Podrobnosti najdete na adrese www.v8hotel.de. Pokoje stojí od sto dvaceti eur za noc (3000 Kč, jednolůžkový), za tématické apartmá však zaplatíte víc, od 160 eur neboli čtyř tisíc korun. Vyspí se tu zpravidla dva lidé.

21.8.2010 6:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist