autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Autotýden Martina Plaštiaka: laciné umění
Autotýden Martina Plaštiaka: laciné umění
Dlouhou tradicí umělecky zpracovaných aut z mnichova se nechalo inspirovat britské zastoupení Chevroletu. Jenže zatímco pomalovaná BMW vždy zachycovala ty nejdivočejší představy slavných umělců, Spark Woody Wagon není ani divoký, ani umělecký. Jistý smysl pro humor mu upřít nelze. Pokud plavete v automobilové historii vězte, že velká kombi s dřevěnou karoserií byla v padesátých letech v USA v módě. Zrodila se jako malosériová auta. Výrobci stačilo najít vhodný model, vzít jeho podvozek, motor a příď a doplnit velikou dřevěnou nástavbu. Vývoj nestál téměř nic, ale výroba byla drahá a dávala smysl jen pro malé série. Proto dřevěné vozy s rostoucí oblibou ustoupily stejně koncipovaným celokovovým modelům. S trochou nadsázky bychom dřevěné ameriky mohli považovat za předchůdce dnešních MPV. Jenže autoři „retro“ Sparku zjevně nechtěli plýtvat svým časem nad rámec svěřených povinností, a tak na boky prostě nalepili obrovské ošklivé samolepy s imiací dřeva a nasadili pneumatiky s bílými bočnicemi. To je asi tak vše. Pokud chce Chevrolet někoho rozesmát, bude se muset snažit víc. Teď ta strašná zpráva: Spark Woody Wagon bude strašit na stánku Chevroletu v Paříži.
Mnohem raději bychom si prohlédli chstaný sportovní Abarth. Italové zprávani o lehkém sportovním modelu šetří a deficit informací kompenzují rychle klapající klávesnice spekulantů. Jako poslední přišel se svou troškou britský týdeník Auto Express. Neprodává zprávu jako spekulaci, odvolává se na zdroje přímo v Abarthu, když tvrdí že společnost se dohodla s rakouským výrobcem motocyklů KTM. X-Bow s motorem uprostřed a pohonem zadních kol plánům Abarthu skutečně vyhovuje. Pevná karbonová konstrukce obestavěná novou italskou karoserií by dala vzniknout velmi rychlému stroji, dobrému soupeři pro Lotus Elise a jemu podobné. Zvlášť pokud Italové použijí některý z nových motorů TwinAir – čtyřválec o objemu 1,8 litru bude mít přes dvě stě koní. Celé to má jedinou vadu na kráse: kompozitové šasi od Dallary je velmi drahé, případný model Abrath by tedy nebyl zrovna lidový. Uvidíme do roku 2013.Pokud jsou dostupné informace – a není jich mnoho – přesné, peníze nehrají žádnou roli pro nejmenovaného „evropského průmyslníka“. Ten údajně financuje vývoj moderní interpretace Lancie Stratos, inspirované konceptem Fenomenon Stratos ze Ženevy 2005. Jásat nemusíte, pan průmyslník není altruista a nechá postavit jediné auto. Pro sebe. Záležitost se dostala do médií s dvěma fotografiemi (viz galerie), které byly údajně pořízeny 21. června na testovací trati Fiatu Balocco. Fenomenon Holistic Design prý spojil síly s Pininfarinou, aby společně postavili auto na zkrácené platformě Ferrari 430 Scuderia. Víc nevíme.
Na stejných základech roste v Itálii ještě jeden zajímavý projekt. Také v něm má prsty Pininfarina, tentokrát spolu se sběratelem vozů ferrari Jamesem Glickenhausem. Ten vešel do obecnho povědomí v roce 2006, kdy prezentoval své P4/5. Auto na podvozku Enza si navrhnul sám s pomocí italských designérů, zaplatil za něj okolo čtyř milionů dolarů a nakonec získal od automobilky svolení používat znak vzpínajícího se koně. P4/5 je ofociálním Ferrari, byť jediným svého druhu. S jídlem však roste chuť a Glickenhausovi jediná specialita nestačí. Už několik let pracuje na P4/5 Competizione, s nímž chce příští rok nastoupit do čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu, konané od 25 července. Kvůli homologaci nechal auto postavit na podvozku Ferrari 430 GT2. Až majitele omrzí závodění s hybridními porsche, chce Competizione přestavět pro běžný provoz.Další zpráva je snad až nudná. I těm nejméně vnímavým z nás už došlo, že Horacio Pagani se naplno vrhnul do výroby zakázkových specialit. A vede is dobře, po bezpočtu omezených sérií a jednorázových aut tu máme další na míru ušitou Zondu. Model HH nedostane střechu, ale bude sešroubovaný z toho nejlepšího, co může Pagani nabídnout aniž by majitel ztratil nárok na poznávací značku. Na designu se ještě pracuje, velké změny však nečekejte, zákazník chce mít auto doma ještě letos. Jistý je dvanáctiválec od AMG s výkonem 680 koní a karbon všude, kde to bylo jen trochu možné. Zbytek auta je povětšinou titanový. Auto má konvenční šestistupňový manuál.
Italová jak se zdá neodmítnou žádnou výzvu, vězte ovšem, že také v předchozím případě byl hybnou silou pokroku Američan. Proč musel za splněním svého snu do Evropy? Že by ve Spojených státech neuměli myslet krativně? Pravdou je, že vkus výrobců v USA je od toho evropského značně odlišný. Ukazuje to třeba nový Ford Mustang SR-71, který stavěla společnými silami hned dvě velká jména: Jack Roush a Caroll Shelby. Exteriér v matné černi je inspirovaný špionážním letounem Lockheed SR-71 a motor nechce zůstat zevnějšku nic dlužný. Pětilitrový osmiválec dostal navíc velký kompresor a celou řadu úprav včetně závodního výfuku. Měl by mít okolo pěti stovek koní. Ford nechal postavit jediné auto, které následně vydražil na leteckém setkání EEA AirVenture Oshkosh. Získaných 375 tisíc dolarů (7,1 mil. Kč) věnuje automobilka programu EEA Young Eagles. Ten už osmnáct let dává dětem mezi osmi a sedmnácti lety věku šanci proletět se v letadle a Ford mladé orly každoročně podporuje právě dražbou speciálních mustangů. Částka získaná letos je rekordní.Trochu netradičně teď přeskočme k motocyklům. Harley-Davidson oznámil, že s okamžitou platností přestává přijímat objednávky na své postranní vozíky. Zákazníci si mohli k harleyům loďku s třetím kolečkem objednat už od roku 1914, na sto let to však kdysi populární doplňek nedotáhne. Výrobce dodá objednané kusy a bude pokračovat s výrobou náhradních dílů. Sajdkáry končí kvůli klesající poptávce. Ta se navíc výrazně propadla když Harley-Davidson začal prodávat tříkolky.
Vraťme se do Evropy, tentokrát na sever. Švédská automobilka Saab uvažuje o vstupu na rally scénu. Zástupci Saabu a Spykeru se sešli s představiteli WRC a jednali o případných podmínkách. Další setkání proběhne v říjnu na francouzské rally. Saab v současnosti nemá vhodné auto, ale chystá supermini 9-2. Speciály WRC budou od píštího roku závodit s přeplňovanými šestnáctistovkami a Švédové jednají o dodávkách přesně takových motorů od BMW pro své produkční modely. Mnichovský výrobce do WRC míří zcela jistě, a to se značkou Mini. V rovině spekulací se prozatím pohybují dodávky platforem Mini pro Saab, bylo by však zajímavé sledovat souboje countrymanů a saabů s identickými motory a podobnou techikou. Druzí jmenovaní by ovšem používali menší platformu obyčejného Mini.Nakonec nesmí chybět Toyota a její problémy se zákonem a zpomalováním. Podle posledních informací přeci jen nebyly informace o řidičích, kteří si popletli plyn s brzdou, výplodem automobilky. Zpráva NHTSA skutečně něco takového říká. Ministerstvo dopravy USA však není se závěry spokojeno, odmítá je zveřejnit a požaduje další vyšetřování. Nedávné objevy vyšetřovatelů bohužel dávají vládním úředníkům zapravdu, Toyota zřejmě ještě pár kostlivců ve skříni má. Objevilo se hlášení z roku 2003. Pochází od jednoho ze servisních techniků, který na problém se zaseklým plynem nejen upozorňoval, ale doporučil bezodkladné vyšetřování vážné závady. Pokud by se ukázalo, že Japonci o problému věděli šest let a nic neudělali, měli by pořádný problém. Počátkem roku dostala Toyota pokutu 16,4 milionu dolarů (310 mil. Kč), když se podařilo dokázat že problémy s nechtěnou akcelerací drželi její zástupci pod pokličkou jediný měsíc.
autoweb.cz