Autotýden Martina Plaštiaka: Když není kde

Formule 1 se opět rozpadá a Bernie má strach o peníze. Šampioni jsou bez okruhu a pořadatelé Festivalu rychlosti zakázali Nissanu couvat v Goodwoodu s Leafem.

Ve Formuli 1 se schyluje k další krizi. Situaci vyostřiy nové regulace okolo vývoje motorů. Výměna atmosférických osmiválců za přeplňované čtyřválcové jednotky narazila na odpor mnoha zainteresovaných. Namísto čtyřválců v roce 2013 proto FIA kývla na kompromis: monoposty budou od roku 2014 pohánět šestiválcové turbomotory. Zastánci zmenšování od Renaultu změnu přijali, ale odpůrce nových pravidel v čele s Ferrari neuklidnila. Nelíbí se ani dalším stranám. Nadává Bernie Ecclestone za držitele komerčních práv, ale především samotní promotéři závodů.

Ti vyhrožují, že si místo Velkých cen F1 nasmlouvají závody série IndyCar, která je nejsilnější za posledních dvacet let. Evropští promotéři se bojí o atraktivitu nových motorů F1, jejichž omezovače mají být nastaveny na „puhých“ patnáct tisíc otáček za minutu. Nižší atraktivita znamená nižší návštěvnost. Peníze za lístky jsou při velkých cenách jediným příjmem majitelů okruhů a už nyní sotva pokryjí poplatky Berniemu Ecclestonovi. Ztráta evropských závodů je pro FIA paradoxně tím menším z problémů – pokud by k ní došlo, bude to naštvaný Bernie, kdo rozpoutá peklo. Sám otevřeně varoval FIA, že si poloprázdnou peněženku přijde doplnit s armádou těch nejlepších právníků za zády.Když už jsme ve Formuli 1, možná ještě nevíte, že slovutný Williams končí se značkou Cosworth coby dodavatelem motorů. Tým tento týden oznámil dohodu s Renaultem. Francouzskou značku neslo mnoho z vítězných williamsů: ze sedmi titulů mistra světa získal tým čtyři díky motorům Renault a z devíti pohárů konstruktérů vděčí Francouzům za pět. Dostane šanci přidat další. Renault je ve formě, Red Bull s jeho motory zatím úspěšně obhajuje oba tituly, získané vloni. Williams na druhé straně zápasí s formou, na špici byl naposledy před osmi lety a od té doby jeho forma zvolna klesá.

Pokud plánujete cestu na Závod šampionů (Race of Champions) a máte už koupené letenky, budete muset kousek autobusem. Letošní ročník před časem přišel o střechu nad hlavou, když se fotbalistům z Frankfurtu změnil rozvrh. Pořadatelé nyní potvrdili, že závod zůstane v Německu. Pojede se v Düsseldorfské ESPRIT aréně. Ta hostila Závod šampionů vloni, a navíc není tak daleko od původního místa konání ve Frankfurtu. Pořadatelé doufají, že nebudou muset vracet peníze za lístky. Účast na letošním ročníku zatím potvrdili jen dva jezdci: Michael Schumacher a Sebastian Vettel, oba z Německa. Do startu však zbývá ještě řada měsíců, závod se jede 3. a 4. prosince.Rekordní jízda pozadu, kterou sliboval návštěvníkům festivalu v Goodwoodu Nissan, se nekonala. Pořadatelé ji zakázali. Kaskadér Terry Grant podle nich netrénoval a pokus by byl riskantní. Jízdu po dvou kolech s crossoverem Juke pořadatelé Grantovi kupodivu dovolili. „Pořád chceme s Leafem překonávat rekordy,“ komentoval Nissan. „Skutečnost, že umí jet sto padesát kilometrů za hodinu pozadu, je příliš dobrou příležitostí, než abychom ji nevyužili. Budeme však muset auto upravit. Jsou tu jistá bezpečnostní rizika, s nimiž se musíme vypořádat.“

Dodge Viper couvá pomalu, ale popředu umí jezdit daleko rychleji než Nissan Leaf. Třetí generace nebude výjimkou. Aby to u Dodge dokázali, vezmou ji podle magazínu Autosport závodit závodit do Le Mans. Viper tu má za sebou několik úspěchů, vyhrál svou kategorii v letech 1998, 1999 i 2000. Na kontě má také celková prvenství ve čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně a na Nürburgringu. Konkurence však bude velmi silná, pořadatelé nejslavnějšího vytrvalostního závodu světa z ACO se po letech domluvili s FIA, což by mělo do Le Mans přilákat další týmy (například Toyotu). Než se Viper pustí do bojů na trati, musí se dostat na trh. Dodge údajně řeší problémy s dodavateli, o účast na malosériovém projektu nikdo nestojí – nevyplatí se.

Martin Plaštiak

9.7.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist