autoweb.cz > Mercedes-Benz > Autotýden Martina Plaštiaka: Kdo je tu lepší?
Autotýden Martina Plaštiaka: Kdo je tu lepší?
Začněme Travisem Pastranou a jeho promo videem se Subaru Impreza WRX STI v nových barvách (box vlevo). Možná si pamatujete, když letos Ken Block představoval svou Fiestu WRC (odkaz na Autotube.cz). Vsadil na jednoduchý recept: Krásné ženy + cool auta = nejvíc shlédnutí. A přesně tak se jmenuje Pastranův klip. Nevinné rýpnutí pojal americký jezdec kreativně, jeho dámám je dohromady 199 let – pokud to nevíte, Travis Pastrana startuje vždy s číslem 199. S Kenem Blockem letos změří síly po dlouhé době. Utkají se v rallycrosovém klání na letních X Games, a přestože Travis Pastrana obvykle v práci doprava nezatáčí – jezdí v současnosti NASCAR – se čtyřkolkami na šotolině má dlouholetou praxi.
Slyšet o sobě dala i další hvězda americké závodní scény. Vaughn Gittin Jr. (a další jezdci Formule Drift) komentoval nový světový rekord Mercedesu. Jeho pilot Mauro Calo minulý týden objel s C 63 AMG na skid padu v areálu Mercedes-Benz World osm a půl kolečka smykem a ujetou vzdáleností 2308 metrů překonal starý Gittinův rekord. Jenže jezdit s přidaným plynem dokola dokud nebouchnou gumy (jako Calo), to podle Američanů umí každý. Na Gittina nudné kroužení Mercedesu dojem neudělalo a navrhuje změnit definici driftu, používanou při pokusech o zápis do Guinnessovy knihy. Měly by se podle něj počítat jen pokusy, při nichž jezdec neprotne vlastní dráhu. Kolečka se nepočítají. „Pak bychom viděli rekord, který chce spoustu schopností, odvahy, a při němž neusnete, až ho budete sledovat na videu,“ dodal Vaughn Gittin.Mike Coughlan po roce 2007 zmizel ze světa. Možná si ho pamatujete jako šéfkonstruktéra McLarenu a jednoho z hlavních aktérů velké špionážní aféry ve Formuli 1. Coughlanova manželka přinesla jednoho dne do copy centra v Londýně technickou dokumentaci k formuli týmu Ferrari. Za pultem stál věrný fanoušek italské stáje a jeho telefonát odstartoval kolotoč, na jehož konci přišel Mike Coughlan o práci a McLaren o body v poháru konstruktérů a sto milionů dolarů, které zaplatil jako pokutu FIA. Britský inženýr opustil Formuli 1 na čtyři roky, přestože dostal distanc jen na dva. Nyní je zpět. Bude pracovat jako šéfkonstruktér u Williamsu, který už osm let marně hledá formu. Při té příležitosti se Coughlan omluvil za profesní selhání: „Upřímně lituji svých činů a trest FIA jsem přijal bez výhrad. Mohu jen doufat, že si opět získám důvěru kolegů.“
Ferrari utrpělo v roce 2007 minimální škodu, jeho auta vyhrála oba tituly, když Kimi Räikkönen v poslední velké ceně o bod přeskočil Lewise Hamiltona i Fernanda Alonsa z McLarenu. Jistě mu pomohlo štědré financování od tabákového giganta Philip Morris. Přestože explicitní reklama na tabákové výrobky z Formule 1 zmizela v roce 2008, peníze tečou dál. Společnosti minulý týden prodloužily kontrakt až do roku 2015. Italská stáj dál ponese jméno Scuderia Ferrari Marlboro a barevné provedení jejích vozů se změní jen málo. Čárový kód, který pro sezónu 2008 nahradil nápis Marlboro, zmizel už letos v zimě.Nyní opustíme Formuli 1 i závodní tratě, ale u rychlých kol zůstaneme. Víc než sto let patřil rychlostní rekord pro auta poháněná párou Američanům. V roce 1906 se Fred Marriot ve voze Stanley Steamer rozjel na 205,447 kilometru v hodině, aby zůstal nepřekonán do roku 2009. Předloni ho pokořil tým British Steam Car, když vymáčkl ze svého speciálu 238 kilometrů za hodinu. Američan Chuk Williams chce dostat rekord zpět na správnou stranu Oceánu, a to ještě letos o prázdninách v Bonneville. Jeho speciál je hotový a připravený. Williams plánuje překonat 258 kilometrů v hodině (160 mph). Kolik koní má jeho stroj není jasné, ale čelní plocha malého speciálu je minimální a auto váží jen 726 kilogramů.Přetahovaná o nejrychlejší parní stroj nebude v Bonneville jedinou velkou atrakcí. Diváci uvidí hned několik netradičních účastníků z Evropy. Kromě Škody se na solné pláně chystá také Renault a bere s sebou pořádně praštěnou techniku. Renault 4 oslaví letos padesáté narozeniny a ty je nejlepší zapít závodním benzínem ve dvousetkilometrové rychlosti. Čtyřka s brzdami z modelu 25 GTX Turbo a přeplňovaným čtyřválcem z cestovního Renaultu 5 bude mít 290 koňských sil. Měla by překonat hranici 280 kilometrů v hodině.Svým způsobem rekordní je také Bentley 3-Litre z roku 1921, který bude na prodej v srpnu. Veřejnou aukci dostala na starost síň Gooding & Company. Auto není na dnešní poměry zvlášť silné ani rychlé, ale má rekordně krátké výrobní číslo. Tím číslem je trojka. Bentley 3-Litre v galerii je historicky třetím autem, které postavila automobilka Waltera Owena Bentleyho. Dvě předchozí auta navíc nesla označení EXP 1 a EXP 2, šlo o prototypy. První z nich už neexistuje, druhý stojí v muzeu automobilky, takže 3-Litre s číslem tři je nejen nejstarším produkčním vozem Bentley, ale také nejstarším Bentley, které můžete mít doma. A to se vyplatí. Bez ohledu na cenu.
Martin Plaštiak