autoweb.cz > elektromobil > Autotýden Martina Plaštiaka: Hovězí nápady
Autotýden Martina Plaštiaka: Hovězí nápady
Profesor David Bressler z univerzity v Albertě pracuje na způsobu, jak co nejlépe zužitkovat těla zvířat, nakažených nemocí šílených krav. Problémem začal řešit v roce 2003, kdy kanadská stáda postihla velká epidemie nepříjemné choroby. Zaměřil se na nejnakažlivější části těl nebohých krav, pro které dnes není využití, a proto se likvidují: Mozek, míchu a nervy obecně, oči, mízní uzliny, nebo lebku. Po letech bádání Bressler slaví úspěch. Dokázal z postižených partií zvířat extrahovat bílkoviny, které následně vysokou teplotou rozbil a složitým procesem za přítomnosti jiných látek přetvořil. Co vzniklo? Plasty. Bressler by je chtěl vidět v interiérech automobilů, a to už za dvanáct měsíců, hned jak materiály získají potřebné homolgace. Budou v autech kromě sedadel z hovězí kůže také hovězí plasty?
Z Bresslerova výzkumu bohužel už zřejmě nebude moci profitovat Muammar Kaddáfí. Jistě by ho ocenil, první z Libyjců má zdá se velmi vybraný vkus na vozy spojující ekologii s luxusem. Když rebelové tento týden dobyli jeho sídlo, našli „mnoho“ elektromobilů. Byl mezi nimi Fiat 500 bez dveří, postavený předloni u karosárny Castagna v Miláně (titulní fotka je ilustrační, ale auto by mělo být podobné). Kaddáfí si do něj nechal vestavět elektromotor se 46 koni a dvě obrovské baterie s kapacitou postačující na 260 kilometrů jízdy. Podle listu Corriere Della Sera, který zprávu přinesl, žádala objednávka anonymního klienta „krémový interiér se zelenými doplňky, pískově zbarvenou plátěnou střechu, karoserii vyvedenou v zelené a zlaté barvě… V přední části namísto znaku Fiatu logo s černou siluetou Afriky s Libyí zvýrazněnou zeleně…“. Jde o výběr z delšího seznamu požadavků, i tak je působivý. Karosáři si za jeho realizaci také nechali pořádně zaplatit, Kaddáfí dal za svůj roztomilý vlastenecký elektromobil kolem dvou a půl milionu korun. Teď se auto prohání ulicemi Tripolisu jako válečná kořist.Malý Fiat ve službách Libyjského vůdce jistě nebyl vzorem bezpečnosti a organizace Euro NCAP by k tomu měla co říct. Pět hvězdiček by Kaddáfí samozřejmě dostal jen pokud má ESP v základní výbavě a ochranu chodců přes čtyřicet procent. I takové jsou podmínky při hodnocení výsledků nárazových zkoušek, podle nichž mnozí bláhovci posuzují pasivní bezpečnost svých aut. Příští rok bude ještě hůř, Euro NCAP chce druhou z podmínek zpřísnit. Pět hvězd nedostane žádné auto, které nedosáhne šedesáti procent bodů při testu s figurínou chodce. To by znamenalo velké problémy pro drtivou většinu výrobců – pět hvězdiček by nedostal žádný z vozů v posledním kole testů, vítěz této disciplíny, Volkswagen Jetta, měl za chodce 56 procent.
Slyšeli jste už o karosárně Fornasari? Italové mají velké plány, chystají luxusní grand tourer „se spoustou schopností v terénu“. Jejich zvýšené RR99 má přinejmenším polarizující design. Pokud se vám líbí, můžete volat, karosárna Fornasari už přijímá závazné objednávky. Cenu si můsíte zjistit sami, ale technická data tajná nejsou. Kontroverzní karoserie ukrývá osmiválec od General Motors. Má šest litrů objemu a výkon přes šest set koňských sil. Fornasari RR99 samozřejmě má pohon všech kol, takže vystřelí na stovku za 3,8 sekundy. Ručička rychloměru vyšplhá na přání k 290 kilometrům za hodinu.Pokud si potrpíte na elegantnější proporce, volejte americkou karosárnu Delahaye. Své první Bugatti Type 57S Bella Figura Coupe stavěli Američané dlouhé tři roky, ale vám jistě vyhoví rychleji. Jak napovídá jeho jméno, je auto rekreací historického Bugatti 57 a tvary karoserie říkají, že se tvůrci inspirovali především neslavnější verzí Atlantic. Bella Figura je kompletně karbonová a větší než originál, takže pohodlně usadí i větší cestující. První postavený vůz pohání pětilitrový dvanáctiválec BMW, ale produkční stroje budou mít přeplňovaný osmiválec LSA (Cadillac CTS-V). Objednat můžete také přeplňovaný dvanáctiválec Mercedes, ale ten vás vyjde o poznání dráž.Kdo zatoužil po skuteční klasice, zamířil minulý týden do Monterey. Prodala se tu celá řada drahých aut. Bylo mezi nimi také Porsche 911S, kterým jezdil Steve McQueen při natáčení filmu Le Mans. Možná si pamatujete odstaveček v jednom starším autotýdnu. Porsche nakonec vyšplhalo z vyvolávacích dvou set tisíc dolarů na 1,25 milionu – téměř 21 milionů korun. Rekordy však v Monterey trhalo jiné auto. Na jedné z aukcí se objevilo zrenovované Ferrari 250 Testa Rossa z roku 1957 a nabídky se přímo hrnuly. Cena nakonec vyšplhala k neuvěřitelným 14,9 milionům dolarů, téměř přesně k čtvrtmiliardě českých korun. To je nový světový rekord v kategorii vozů prodaných ve veřejné aukci (třeba jedno z Bugatti 57SC Atlantic vloni změnilo majitele jiným způsobem za mnohem větší částku).
Kimi Räikkönen je zjevně v první řadě dobrodruh, až pak závodník. Obojí mu jde skvěle, přestože svůj titul mistra světa v F1 zatím nepřekonal. Letos závodí ve WRC a v NASCAR. Podle magazínu Autosport nemá dost a chystá se vyzkoušet vytrvalostní speciál Peugeot 908. Létající Fin podle Autosportu nechce jet jen čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, pokud by mu Peugeot vyšel vstříc, rád by na slavný závod trénoval na ostatních závodech Le Mans Series.
autoweb.cz