autoweb.cz > Ferrari > Autotýden Martina Plaštiaka: dvanáctiválcové Ferrari 458?
Autotýden Martina Plaštiaka: dvanáctiválcové Ferrari 458?
Minulý týden, 24. června, oslavila sté narozeniny Alfa Romeo. Je zarážející, že tak vlivný výrobce, který pomáhal formovat vkus generací řidičů i neřidičů, se dnes potácí téměř na okraji zájmu. Auta jako Giulietta, Spider nebo 33 Stradale budí silné emoce dodnes a že Italové nezapomněli jak na to, dokazuje supersport 8C Competizione. Ale může vůbec výrobce nekonformně přitažlivých aut uspět? Alfa už zažila šťastnější léta než 2009, podívejme se, jak jsou na tom někteří jiní výrobci.
Pod vládou Audi úspěšně podniká Lamborghini. Bývalý výrobce traktorů ze Sant’Agaty ohlásil desetitisící vyrobené Gallardo. Lambo s motorem o pouhých deseti válcích je zdaleka nejúspěšnějším modelm značky. Za svou popularitu nevděčí Gallardo jen relativně nízké ceně. Je to především kvalita, co mnohé zákazníky přesvědčilo k přesedlání z jiných italských vozů. Menší a pomalejší alternativa k Murciélagu totiž vznikala plně pod dohledem přísných Němců. Zákazníci si malé Lamborghini poprvé vyzkoušeli v roce 2003 a od té doby se objevila celá řada verzí. Původní model včetně Spideru a Superleggery nahradilo před třemi lety faceliftované 560-4. Od něj odvozená Superleggera zvládne stovku za 3,4 sekundy a jede až 335 kilometrů za hodinu. Slova jako „pouze“ a „pomalejší“ tedy berte s rezervou.Úspěch však lze posuzovat i jinak než podle čísel. Pokud za vámi chodí důležití bohatí lidé a žádají neobvyklé věci, mají pravděpodobně velkou důvěru ve vaše schopnosti. U Ferrari se nedávno zastavil Eric Clapton, aby osobně pochválil nový model 458 Italia. Nezůstalo u komplimentů a slavný kytarista podepsal objednávku. Ne však obyčejnou – slowhand totiž nemá rád osmiválcové motory. U Ferrari mu údajně vyšli vstříc a 458 s šestilitrovým dvanáctiválcem z 599 GTB už se chystá.
Malým úspěchem v jezeře slz Chrysleru byl v posledních dvaceti letech Dodge Viper. Automobilka si bohužel nemůže dál dovolit trpět ve svém portfoliu žravé kupé s motorem z náklaďáku. Zda a kdy dorazí nástupce není jasné, prozatím opustil továrnu na Conner Avenue v Detroitu poslední silniční Viper. Je paradoxní, že na krizi americké automobilky doplatil model, který ji v minulosti pomáhal odvracet. Poslední kus si odvezla D’Ann Rauh z Texasu, která s manželem vlastní největší sbírku Viperů na světě, čítající na čtyřicet kousků všech generací.Viper zdá se musel uvolnit místo novým hráčům, zelenějším, ekologicky smýšlejícím. K těm patří například kalifornská společnost Tesla Motors, výrobce výhradně elektrických vozů. Mladý výrobce vstoupil tento týden na burzu jako vůbec první americká automobilka od roku 1956, kdy své akcie vypustil do světa Ford. Tesla zaznamenala úspěch, když se 13,3 milionu jejích akcií prodalo za sedmnáct dolarů kus. Primární emise vynesla znatelně více než dvě stě milionů dolarů, které očekávalo vedení v čele se zakladatelem PayPalu Elonem Muskem. Na konci prvního dne se akcie Tesly obchodovaly už za 24 dolarů. Automobilka nedávno navázala spolupráci s Toyotou. Koupila od ní továrnu, kde bude od roku 2012 vyrábět sedan Model S a také příští generaci Roadsteru. V současnosti dodává Tesle auta britský Lotus.
Jestliže malí výrobci poslední dobou navzdory krizi přeci jen prosperovali, Toyota má za sebou hororový půlrok. A problémy nekončí. Představitelé největší automobilky na světě přiznali, že se chystá další svolávací akce. Nejspolehlivější auta světa tentokrát trápí špatné ventilové pružiny, které mohou způsobit zhasnutí motoru za jízdy. Postiženy jsou šestiválce a osmiválce pod kapotou 270 tisíc lexusů. Do servisu budou muset LS600h, GS450h a další modely. Jak dlouho to pověst Japonců vydrží?U Fordu se věci naopak zlepšují. Automobilka dokázala za poslední tři měsíce splatit sedm miliard dolarů dluhů, tedy asi 140 miliard korun. Jen na úrocích ušetří téměř deset miliard korun. Přes to s sebou nese zpráva hořkou pachuť, zbývající dluhy totiž dosahují závratných 27 miliard dolarů, neboli přes půl bilionu korun českých. Taková suma je srovnatelná například s rozpočtem České Republiky, která za rok 2009 vydala 1,167 bilionu korun.
Volkswagen své dluhy drží pod kontrolou, popouští však uzdu závodním ambicím. Už nějaký čas se proslýchá, že automobilka má zájem o vstup do formule 1 jako dodavatel motorů. Šéf závodních aktivit VW Kris Nissen před měsícem prohlásil: „Ze skupiny připadají v úvahu značky Audi a Porsche, mohl by to být i Volkswagen.“ Jeho protějšek od Audi Wolfgang Ullrich však tento týden první z možností vyloučil: „Myslíme si, že formule 1 se pro Audi nehodí, její technologie nejsou použitelné při vývoji sériových modelů.“ Vskutku, formule prozatím na naftu nejezdí.Skvělou zprávu pro fandy elektromobilů mají evropské automobilky. Dohodly se na jednotném formátu dobíjecích stanic. Řidiči tak od roku 2017 nebudou muset v autě vozit hromadu přechodek a kabelů, svá auta natankují kdekoli. Zmatky v systémech dobíjení a neschopnost vybudovat příslušnou infrastrukturu patří mezi faktory, které brání většímu rozšíření elektromobilů. Mnohem závažnější problém však představují vysoké ceny a malý dojezd vozů. Ty žádná dohoda nevyřeší. Odborníci se shodují, že baterie a elektromotory čeká ještě nejméně deset let usilovného vývoje, než budou moci být nasazeny ve velkém.
V Asii řeší učené hlavy zajímavější problémy. Vymysleli tu první semafor pro barvoslepé, který jednotlivá světla odlišuje krom barvy také tvarem. Červená má tvar trojúhelníkový, oranžová je klasicky kruhová a zelenou tvoří čtverec. Jsme upřímě zvědavi na výsledky prvních testů, ale nemůžeme se nepřipojit ke početné skupině pochybovačů. Které světlo svítí, poznají podle nás barvoslepí pohodlně už dnes: červená bývá nahoře, oranžová uprostřed a zelená dole.