autoweb.cz > autosalon > Autosalon Ženeva > Autotýden Martina Plaštiaka: Co v Ženevě slyšeli jiní
Autotýden Martina Plaštiaka: Co v Ženevě slyšeli jiní
Doba internetová dělí novináře, slespoň při autosalonech, na dvě části. Ta první (menší) běhá po výstavišti s fotoaparátem, vystresovaně datluje a posílá domů informace tak rychle, jak přetížené linky dovolí. Výlet na autosalon připomíná závod v polykání kulečníkových koulí, ovšem pouze pokud by koule vyskakovaly z děr nejdřív na jednom konci výstaviště a za čtvrt hodiny zas na druhém. Ani ti druzí – mezi nimi já – to nemají jednoduché. Kromě finální úpravy článků je potřeba sledovat nejvýznamnější zahraniční média, která bývají přeci jen o krok napřed. Velké týmy bohatých redakcí stíhají v Ženevě víc než zpocený český pikolík a zpracovat příval jejich informací je téměř nemožné i od stolu v Praze. Pojďme se proto podívat, co zbylo po Ženevě.
První zpráva není velkým tajemstvím, jen na ni dosud nebyl čas. Trochu nepochopitelně si představitelé Volkswagenu nechtějí dát pokoj s rytím do Fiatu. Ferdinand Piëch v Ženevě sebevědomě prohlásil, že by Němci dokázali zečtyřnásobit prodeje Alfy Romeo nejdéle do pěti let. Šéf Fiatu Sergio Marchionne přitom už před měsícem v Detroitu směrem k VW vzkázal, že Alfa není na prodej a ať se pánové laskavě starají o Seat. Měl svatou pravdu – ačkoli španělská značka měla podle plánu Alfu dávno převálcovat, zůstává napůl chromá. Beznadějné výsledky Seatu se staly stejně chronickými, jako špatné výkony Alfy Romeo. Piëch přesto neváhal Marchionneho ujistit, že „Volkswagen má čas“.Poslední slovo však měla v Ženevě Alfa Romeo a tvrdohlavý Ferdinand Piëch mohl tak akorát skřípat zuby. Nemastný Seat IBX totiž převálcovala Alfa 4C, jedna z největších hvězd celého autosalonu. V našem krátkém článku se o 4C mimo jiné dočtete, že cena je zatím ve hvězdách, což už není docela pravda. Automotive News Europe uvádí s odvoláním na dobré zdroje cenu 45 tisíc eur, asi milion jedno sto tisíc korun. To je ve srovnání s miliony za 8C pakatel a špatně si malé kupé nestojí ani proti Mazdě MX-5 a Porsche Cayman. Mezi lety 2012 a 2017 chce Alfa prodat patnáct až dvacet tisíc kupé 4C. Dalších pět až deset tisíc aut přidá Abarth, který na stejném základu postaví svůj chystaný roadster.
Výrobci sportovních aut byli v Ženevě nadšeni přízní médií, na jednom stánku však rozdávali pouze strojené úsměvy. Prvního muže Lotusu Danyho Bahara na scéně poprvé doprovázel bývalý zaměstnanec BMW Karl-Heinz Kalbfell, který má nyní v Hethelu na starosti veškerou operativu. Kalbfell i Bahar několikrát přiznali, že velkolepé plány Lotusu čeká v nejbližší budoucnosti řada změn. Radikální řez byl třeba a Dany Bahar by podle svých slov to co v posledním roce udělal klidně znovu, ale skryté sdělení je dobře čitelné: Lotus nemůže ignorovat fanoušky, které plánované změny naštvaly. Naštvaly totiž úplně všechny. Takže s tím přibíráním na váze by to nakonec nemuselo být tak horké.Kdo před Ženevou nevěděl, kam míří Mercedes-Benz, má jasno. Automobilka očekává, že nejdéle v roce 2017 bude jejím největším odbytištěm Čína. Na tiskové konferenci to řekl sám šéf skupiny Daimler Dieter Zetsche. Prodeje Mercedesu v Číně překročí už v roce 2015 tři sta tisíc kusů, čímž se dostanou na úroveň, kde je dnes nejdůležitější trh značky, Německo. Právě na růstu u našich západních sousedů pak bude záviset, zda se Čína vyhoupne na první místo už za čtyři roky, nebo o něco později. Před novináře vystoupil také šéf AMG Ola Källenius. Mimo jiné potvrdil, že jeho motoráři pracují na ostrých verzích příští generace tříd A a B. Auta dostanou přeplňovaný čtyřválec. Z pochopitelných důvodů Mercedes sladí premiéru nového motoru s nástupem stejné koncepce ve formuli 1, WRX STI od AMG tedy očekávejte v roce 2013.Pár hodin před zahájením ženevského autosalonu oznámila automobilka Infiniti, že bude letos i příští rok sponzorovat tým Red Bullu ve formuli 1. Sebastian Vettel dostane služební SUV FX50, a také na zbytek týmu čekají japonská auta. Značka Infiniti se zatím neobjeví na motorech red bullů. To by přitom nebyl problém – Infiniti patří Nissanu, a ten funguje pod jednou střechou s Renaultem, který osmiválce pro rakouské monoposty dodává. Red Bull si ponechá loga renaultu nejméně do konce příští sezóny. Přeplňované čtyřválce, které nastoupí pak, lákají Infiniti víc.Ve zvláštní situaci se na autosalonu octly automobilky Saab a Spyker. Jak si možná pamatujete, holandský Spyker, který v roce 2009 prodal jen 36 aut, vloni celý chřadnoucí Saab převzal od General Motors. „Bez Spykeru bychom Saab koupit nemohli. Jenže po zaplacení se původní značka stala příliš malou rybou ve velkém rybníce,“ komentoval generální ředitel Victor Müller fakt, že Spyker Cars pár dnů před autosalonem prodal výrobu vozů Spyker společnosti CPP Global Holdings. Skupina ovládaná Rusem Vladimirem Antonovem zaplatila za kompletní duševní vlastnictví malé značky patnáct milionů eur. Spyker Cars, který od nynějška vyrábí pouze saaby, se přejmenuje.
Lancia na sebe nic převratného neprozradila, zajímavý je výrok jejího šéfa. Olivier Francois, který vede také Chrysler, v Ženevě o svých dvou značkách řekl: „Mají identickou DNA. Jsou jako dvojčata, která po narození rozdělili a poslali na opačné břehy oceánu. Mají trochu jiný přízvuk, ale stále jsou to dvojčata – Lancia a Chrysler jsou geneticky svázané.“ Zdravý zápal pro věc může jedině pomoci, ale kde Chrysler 300 a Lancia Ypsilon ukrývají společnou DNA jasné není. Genetická přízeň mezi Lancií Thema a sedanem 300, případně novou Flavií a modelem 200, je samozřejmě patrná na první pohled. Bohužel to není záhadným poutem, Italové se neobtěžovali ani s plastickou chirurgií a příslušným chryslerům jen přeoperovali jména. Americká značka nevyjde z obchodu s prázdnou, dostane výměnou úspornou evropskou techniku, ale především dojde k prvnímu červnu ke spojení celých dealerských sítí Lancie a Chrysleru. Nabídky značek splynou a jediným rozdílem zůstane jiné jméno pro Evropu a jiné pro Severní Ameriku.