Autotýden Martina Plaštiaka: Bezpečnost především

Blbneme z konzumu? Zprávy posledního týdne nadzvednou nejedno obočí. Zdá se totiž, že naši předci počátkem minulého století uměli to samé co my dnes. Lépe.

Uplynuly tři dny a válka slov kolem tříhvězdičkových crash testů Dacie Duster hoří naplno. Nebyli to zákazníci, kdo začal křičet. Rozhořčení dala jako první najevo organizace Euro NCAP: „Duster je mnohem horší než nejnovější standardy evropského trhu,“ píše se v její zprávě. „Je zklamáním, že velká automobilka jako Renault nepřistupuje stejně k bezpečnosti vozů Dacia a svých vlastních.“ Renault odpověděl, že výsledek Dusteru byl „v souladu s prioritami značky Dacia, která chce stavět vozy vyhlášené odolností a spolehlivostí.“ Proti chodcům je Duster odolný dost. Jinak ale zpráva Euro NCAP zavání výsměchem zdravému rozumu, vlastní cestující totiž Duster chrání stejně dobře jako třeba Mazda CX-7, a ta má čtyři hvězdičky. Rumunské SUV dosáhlo téměř stejných bodových hodnocení jako Mitsubishi i-MiEV testované ve stejném kole – výsledky obou aut nejsou přímo porovnatelné, jak je ale možné, že stejná čisla jsou u Dacie špatná a u malého Mitsubishi „úctyhodná“ (slibná, nadějná, důvěryhodná)? Dusteru kromě nepřátelské kapoty uškodila už jen absence ESP v základní výbavě.Komisaři Euro NCAP by jistě měli něco udělat se zahradou rodiny Feelyových z Phoenixu v Arizoně. Do jejich bazénu spadl muž, avšak nebyl sám. Seděl v pick-upu Ford F-150, jímž projel cihlovou zdí a pak po trávníku přímo do bazénu, kde skončil vzhůru nohama i s celou kabinou pod vodou. Muž přežil a policie ho obvinila z řízení pod vlivem alkoholu (později se zjistilo, že je hledaný), nezraněni odešli také Feelyovi. Na překvapení v bazénu jsou zvyklí, auto z něl lovili už podruhé. Záznamy mluví i o třetím pokusu o útok, o který se pro změnu pokusil muž na motocyklu. Toho však zastavila už ona cihlová zeď.

V souvislosti s bezpečností musíme zmínit také poslední novinku z Federálního úřadu pro vyšetřování (FBI). Ten už v roce 2008 našel Ferrari F50, ukradené o pět let dřív z dealerství kdesi v Pennsylvánii. Vyšetřovatelé auto do vyřešení kauzy zabavili, ale na dílně ho stát nenechali. V květnu 2009 s ním neznámý agent FBI naboural do stromu. Škoda na Ferrari byla totální. Problém je, že úřady odmítají vydat pojišťovně Motors Insurance Corp. materiály potřebné k objasnění příčin a okolností nehody. Společnost zažalovala FBI a ministerstvo obrany o tři čtvrtě milionu dolarů, které dala v roce 2003 za ukradené auto původnímu majiteli. Zda nakonec agenti FBI za nevydařenou projížďku zaplatí, rozhodne nejspíš soud.Vraťme se k samotným otázkám bezpečnosti. Odvážný přístup k jejich řešení zvolil britský Morgan. Ukázal první fotografie staronového modelu, pojmenovaného prostě Threewheeler (v galerii). „Budoucnost silniční přepravy v jednadvacátém století před nás klade dva velké úkoly,“ říká zpráva Morganu. „Musíme šetřit cennými zdroji a chránit životní prostředí. Musíme svá auta zmenšovat a zjednodušovat. Morgan Threewheeler je prověřenou odpovědí na všechny moderní problémy vracíme se s ním ke kořenům.“ Originální tiskové prohlášení. Kupodivu velmi pravdivé. Proč bychom se měli divit? Inu Morgan Threewheeler oslavil předloni sto let. Mezi roky 1909 a 1953 jich automobilke postavila třicet tisíc. V roce 1913 vyhrála tříkolka Velkou cenu Francie. Nové auto však má přeci jen moderní základ, stojí na hliníkovém šasi a pohání jej vidlicový dvouválec Harley-Davidson. Se stovkou koní zrychlí malý stroj na sto kilometrů v hodině do pěti vteřin. S nízkou cenou nepočítejte, Morgan vám za svou novinku sebere 25 tisíc liber bez daně, to je jen těsně pod tři čtvrtě milionu korun.

Odkloňme se nyní definitivně od otázek bezpečnosti. Nejen Morgan má v ruce důkaz, že naši předci věděli jak na to dávno před tím, než u Volkswagenu vymysleli downsizing a u Toyoty hybridy. Porsche čtyři roky pracně restaurovalo a 24. února 2011 hrdě představilo stroj Semper Vivus. Ferdinand Porsche jej světu poprvé předvedl v roce 1900 a výrazně tak předběhl dobu. Semper Vivus je totiž plně funkčním hybridem. Máte-li zájem, stroj bude vystavený na stánku značky v Ženevě. Němci jej vytáhli z garáže, aby ukázali světu, že ačkoli nástup Toyoty Prius zaspali o třináct let, mají na co navazovat. Připomeňme, že Porsche přiveze do Ženevy také nejúspornějí model ve své historii, Panameru S Hybrid s 380 koni a spotřebou 6,8 litru na sto kilometrů.Téma nám volně přechází od ochrany lidí k záchaně tučňáků. Ekologická vlna a zmenšování láká jména tak vznešená jako Aston Martin. Ulrich Bez, šéf slavné automobilky, která nedávno dodala první supersport s nejsilnějším atmosférickým motorem planety (One-77), překvapil média úvahou o šestiválcových motorech. Ty byly zdravým základem každého Aston Martinu až po model DB7, jehož výroba skončila v roce 2003. Nejde tedy přímo o revoluci. Aston Martin o nových motorech přemýšlí, protože má volné prstředky na vývoj. Platforma VH je nyní ve stavu, v němž může bez velkých změn fungovat po několik příštích let. Bez proto uvažuje o motorech. Pokud by se prý vrátily staré pořádky, vzaly by na sebe nejspíš podobu přeplňovaného dvouapůllitrového motoru se šesti válci v řadě. Konkrétní výsledky však nečekejte dřív než za tři roky.

26.2.2011 12:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist