autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Autotýden Martina Plaštiaka: Bernie nikdy nespí
Autotýden Martina Plaštiaka: Bernie nikdy nespí
Dlouho jsme se nevěnovali formuli 1 a ještě dlouho k tomu nebudeme mít pádný důvod – první závod startuje 13. března. Jenže týmy nespí a doma nejsou ani úředníci FIA. Předávají se ceny, udělují řády, vydělávají peníze a… rozdávají výpovědi. Konec loňské sezóny opanovaly debaty o mizerném finiši Ferrari. Red Bull celý rok riskoval a dělal chyby, jenže Italové naopak přemýšleli moc. Překombinovali. Luca di Montezemolo krizi ustál a místo si podrží také šéf týmu Stefano Domenicali. Ten minulý týden přiznal, že po závodě v Abú Dhabí dva dny nespal a přemýšlel o rezignaci. O místo nakonec přišel Australan Chris Dyer, hlavní traťový inženýr Ferrari. Byl to on kdo povolal Alonsa předčasně do boxů a uvěznil ho za pomalým Petrovem, čímž hodil titul mistra světa do klína Sebastianu Vettelovi. Dyer zůstává u Ferrari, ale jeho bývalou pozici dostal na starost Pat Fry, který k týmu přišel vloni od McLarenu.Kontroverzi kolem Ferrari nedávno vytlačil mnohem důležitější problém, totiž nová pravidla na rok 2013. Podle nich budou formule jezdit se čtyřválcovými motory a turbem. Luca di Montezemolo je označil slovy směšné a laciné a otevřeně požádal ostatní týmy o podporu v boji proti nim. Mezi konkurenty zatím žádnou mediální podporu nezískal, ale své obavy vyjádřil třojnásobný mistr světa Niki Lauda. Bojí se především o zvuk aut, který byl podle něj vždy unikátní. Pár dnů po Laudovi se však ozval mnohem vlivnější hlas. Bernie Ecclestone nemá nic proti malému objemu nebo turbm, ale se zajímavým zvukem podle něj formule ztratí významnou část přitažlivosti. Jenže Jean Todt zatím trvá na svém, o zvuk se prý nemáme bát.
Když už jsme u Bernieho Ecclestona, udělejme malou odbočku: možná jste v médiích zachytili zprávu o přepadení malého principála. Koncem litopadu ho přímo v Londýně zmlátila a okradla skupinka výtržníků. Nejspíš jste také viděli reklamu, která se o pár dnů později objevila ve Financial Times. Byl na ní zmlácený Ecclestone, hodinky a věta: „Koukejte, co lidé udělají pro Hublot.“ To je celé, nové informace ode mě nečekejte, chtěl jsem jen poslat panu E palec nahoru (a nějak jsem na to zapomněl), protože tolik smyslu pro humor a dobrý obchod má málokdo. A vsaďte si, že na tom starý pan Ecclestone zatraceně vydělal. Každá rána je příležitost.Vraťme se k formuli jako takové. Zimní informační sucho je příležitostí k rekapitulaci plánů. Mluví a píše se o chystaných změnách v kalendáři. Že roku 2011 uvidíme dvacet velkých cen, asi víte. Na obzoru se však rýsují další závody, například velká cena v Soči. Letní sídlo ruských prezidentů má podepsaný konrakt, na pobřeží Černého moře se pojede od roku 2014. Představitelé Soči tento týden připomněli, že smlouva jim dává právo první závod o rok odložit. Prioritou jsou olympijské hry pořádáné ve stejné sezóně. Pokud Rusové nebudou jejich organizaci zvládat, odsunou F1 na vedlejší kolej. Oba podniky však mají plnou podporu Vladimira Putina a zdržení je nepravděpodobné.
Dřív bychom se měli dočkat velké ceny USA v Austinu (Texas). Organizátoři právě tento týden poprvé kopli do země. Mají nejvyšší čas – smlouva jim ukládá povinnost uspořádat první závod už příští rok. O stejné sezóně se mluví také v souvislosti s Mallorkou, která chce získat Velkou cenu Evropy na úkor Valencie. Rok 2012 vypadá jako čirá utopie, pořadatelé teprve shání investory. Budou potřebovat dvě stě milionů eur. Bernie Ecclestone je prý myšlenkou nadšený, ale proti by mohla být FIA. Zdejší trať totiž nenavrhuje dvorní antibavič F1 Herman Tilke, ale neznámý Gabriel Palmer. Své návrhy údajně konzultoval s Ferrari.Třetím ambiciózním podnikem je Velká cena Říma, jejíž pořadatel Maurizio Flammini slibuje uspořádat svůj vysněný závod 25. srpna 2013. Vše prý má zařízené, kromě pár maličkostí: postrádá požehnání města Říma, stejně jako podpisy představitelů FIA a majitele komerčních práv na F1.
Velká cena Indie má naopak dokumenty v pořádku, téměř jistě startuje 28. října 2010. Jenže práce na okruhu nedaleko Nového Dillí narušil silný zimní monzun. Podle pořadatelů je vše v pořádku, první vrstva asfaltu už leží a hlavní tribuny jsou na svém místě. Na okruhu stále pracují čtyři tisíce dělníků a pořadatelé mají ještě deset měsíců, takže zetím není důvod ke znepokojení.Okolo termínů se před několika dny rozpoutala jiná diskuse. S věcnou připomínkou přišel Luca di Montezemolo: je podle něj nesmysl startoval velké ceny v neděli ve dvě odpoledne. V létě se tou dobou většina lidí válí na pláži, cestuje po výletech nebo příbuzných. Jak Montezemolo správně připomíná, třeba fotbal zřídka začíná před pátou hodinou. Montezemolo při stejné příležitosti také zmínil, že velké týmy stále stojí o možnost nasadit do závodů třetí auto. „Nechceme ho stavět pro Scuderii, ale pro jiný tým,“ prozradil Montezemolo. „Španělský, americký, na tom nezáleží.“Velkým tématem byl a zůstane Michael Schumacher, který tento týden oslavil 42. narozeniny. Podle průzkumu veřejného mínění v Německu sedmdesát procent respondentů nevěří, že by Schumacher mohl v sezóně 2011 vyhrát osmý titul mistra světa. Rakušan Niki Lauda při té příležitosti zavzpomínal na vlastní comeback v roce 1982. „Testování tehdy nebylo nijak omezené, takže jsem se mohl připravit,“ přiznal Lauda, který vyhrál třetí titul v roce 1984. „Michael měl problém přizpůsobit se.“ Názor Nikiho Laudy podpořil šéf stáje Mercedes GP Ross Brawn. Jedním dechem přiznal, že v Brackley nemají žádný pořádný simulátor. Brownův tým jej staví, ale složité zařízení nebude plně funkční do roku 2012. „Přes zimu bychom měli udělat velký pokrok, ale potřebnou techniku neseženeme na volném trhu.“ Skryté poselství je jasné: ani příští rok nečekejte zázraky. Brown je optimista co se nových pneumatik Pirelli týče, jenže bez simulátoru tým netuší, co od nich může čekat.
Skončeme novým rekordem na kontě Sébastiena Buemiho (video nahoře, zkuste i jiná videa aut). Dvaadvacetiletý Švýcar a pilot stáje Scuderia Toro Rosso pokořil nejšílenější skluzavku na planetě Zemi rychleji než kdokoli před ním. Rekordní atrakce akvaparku ve městě Le Bouveret, Booster Loop, vystavuje jezdce přetížení až 3g při rychlosti 80 km/h. Buemi přiznal, že útok na rekord byl riskantní podnik: „Mohl jsem uklouznout, to je pravda, ale byl jsem opatrný. Předem jsem navíc požádal o svolení týmu.“
autoweb.cz