Autotýden Martina Plaštiaka: nejrychlejší sekačka světa

Mitsubishi Lancer Evo XI bude diesel a hybrid k tomu. Impreza STi si na černou pistoli brousí zuby také. Možná raději přesedláme na sekačky.

Jestli vám příděl novinek minulou sobotu přišel nudný, dnes tu máme něco jako zemětřesení. Mozek tomu stále nechce uvěřit, ale vývojové oddělení Mitsubishi dostalo zelenou ke stavbě hybridního Lanceru Evo s dieselovým motorem. Na benzín prý máme úplně zapomenout. Není to až tak špatná zpráva, ještě před měsícem to vypadalo, že Evo definitivně končí. Ralliart je zavřený a mateřská automobilka nemá peníze. Žravý model na vrcholu nabídky navíc vážně narušuje snahy Mitsubishi o snížení průměrných emisí. Dieselový hybrid by se měl dostat pod dvě stě gramů CO2 na kilometr a technici slibují stovku za pět vteřin. S hybridy už úspěšně závodí i Porsche, s diesely zase Audi a Peugeot, takže nedělejme ukvapené závěry. Jisté je, že pokud bude Evo XI tankovat ze špatné pistole a poveze s sebou plný kufr baterií, ztratí definitivně kontakt se světem automobilových soutěží.

S matoucími zprávami nezůstává pozadu Subaru, které plánuje rychlý diesel už na rok 2012. Mluví se o naftovém STi, my však vsázíme spíš na WRX. Populární dvoulitrový boxer nebude problém posílit na hranici dvou set koní, výš než ke sto koním na litr se však dnes automobilky s diesely neodvažují. A STi by potřebovalo nejméně 250 a spíš tři sta koňských sil, aby se mu zákazníci nevysmáli. Subaru nemůže problém řešit elektromotory, protože s hybridními technologiemi nemá dostatek zkušeností. Automobilka každopádně nezapomíná dodat, že benzínové motory u ní mají svou budoucnost jistou. Příští STi dostane s velkou pravděpodobností čtyřválec o objemu 1,5 litru.Možná bude lepší schovat si peníze na úplně jiné auto. Nesmělé náznaky odvahy předvádí zadlužené Volvo. Po odtržení od Fodu a jeho omezujících představ mají technici volné ruce a nemusejí se bát, že budou konkurovat rychlým focusům. S volvy by dokonce mohla být zábava, jak ukázala C30 upravená u společnosti Polestar. Auto má pohon všech kol se spojkou Haldex a dvěma samosvornými diferenciály. Pod kapotou se ukrývá známý dvouapůllitr naladěný na čtyři sta koní. Nejde jen o výstřel do tmy, Polestar staví Volvu už přes deset let závodní speciály pro švédské mistrovství cestovních vozů. Přestože prototyp rychlé C30 nemá homologaci pro běžný provoz, Volvo jej půjčilo novinářům a sklidilo samou chválu. Padala dokonce přirovnání k Nissanu GT-R. Ačkoli tuto C30 v sériové výrobě zcela jistě neuvidíme, chování Volva naznačuje, že to s rychlými auty myslí vážně. Držíme palce.

Své plány rozkryl také Aston Martin, pro nějž nové emisní předpisy znamenají obrovský problém. Na rozdíl od značek jako Bentley nebo Ferrari se Aston nemůže schovat za žádnou velkou automobilku. Naštěstí mu nízká prodejní čísla umožňují vyjednat v EU individuální cíle. Přesto čeká automobilku snižování o nějakých dvacet procent. Aston Martin bude muset podla Davida Richardse prodat na 1500 malých Cygnetů, aby evropské úředníky potěšil. Redukce se chystá i na druhém konci nabídky. Příští generace modelů DB9, DBSVantage vyjedou na stejných platformách a společnost přesměruje ušetřené prostředky do programu snižování hmotnosti. DB9 by měla zhubnout ze současných 1760 kilogramů pod patnáct set, čímž by dostala emise oxidu uhličitého ze 345 ke třem stovkám gramů na kilometr.Aby toho nebylo málo, rozpovídal se Luca di Montezemolo z Fiatu. Mluvil o chystaných modelech Ferrari. Už letos v Pebble Beach se představí otevřená verze 599, první dvanáctiválcový kabriolet značky od roku 2005, kdy měla premiéru exotická Superamerica. Zda dostane nové auto stejnou originální střechu jako předchůdce nevíme, ale podle Montezemola „ponese romantické jméno, něco jako Italia nebo Fiorano“. Brzy se dočkáme také Spideru 458, ale pokud spoříte na ostrou Scuderii, ještě si počkáte. „Zatím neplánujeme postavit 458 Scuderia. Bylo by těžké udělat auto rychlejší než je standardní model,“ řekl doslova di Montezemolo. V poněkud obecnější rovině také zmírnil nedávné výroky šéfa Ferrari Amadea Felisy, který odmítl myšlenku šestiválcového Ferrari jako nepřijatelnou pro zákazníky. Luca di Montezemolo je toho názoru, že historie Ferrari je se šestiválci pevně spjatá a že jeho automobilka prodává potěšení, nikoli válce. Nasazení šestiválcových motorů podle di Motezemola nic nebrání. V nejbližší době přesto V6 z Maranella neuvidíme, ale za nějakých deset let… kdo ví?

Úsměv budil tento týden Chevrolet. Na veřejnost pronikl interní oběžník, v němž vedení nabádá zaměstnance, aby nepoužívali zažité označení „Chevy„, a to nejlépe ani před vlastní rodinou. Značka chce vysílat k zákazníkům více konzistentní signály, oběžník se odvolává na přístup společností jako Coca-Cola či Apple. Zcela tak ignoruje například skutečnost, že Coca-Cola úspěšně používá označení Coke. Později vydala společnost tiskové prohlášení, podle něhož bylo původní sdělení nešťastně formulované. Chevrolet si údajně váží náklonosti svých zákazníků i přezdívky, kterou jej častují, ale chce jasněji oslovit případné zájemce na nových trzích, kde označení „Chevy“ nemá žádnou tradici a může být matoucí.Z GM přišla ještě jedna zpráva, a to že po sedmnácti letech skončí výroba osmiválců Northstar. To nezní příliš zajímavě, zvlášť když tento motor v Evropě vlastně nepořídíte, pohání například velký Cadillac DTS. Northstar ovšem sehrál v historii GM důležitou roli, v roce 1993 byl totiž vůbec prvním motorem General Motors s rozvodem OHC, tedy s vačkami v hlavách válců. Do té doby měly všechny jednotky GM rozvody OHV se šoupátky, která dodnes najdeme například ve small blocku pod kapotou Corvette. Pro srovnání – Alfa Romeo používá v silničních autech téměř výhradně rozvody OHC už od roku 1928.

BMW mezitím vyrobilo milionté SUV X5. To je velký úspěch, uvážíme-li cenu auta a nároky zákazníků, které se snaží oslovit. BMW na konci devadesátých let správně odhadlo, kam se bude ubírat poptávka, a představilo svůj model v roce 1999 mezi prvními. Mnichovské předstihl jen Mercedes se svým ML, které však X5 daleko překonala schopnostmi i kvalitou. Dnes nabízejí prodejci už druhou generaci auta. Miliontá X5 má černý lak a přeplňovaný benzínový třílitr pod kapotou a je právě na cestě k zákazníkovi v Číně.S nepříjemným sdělením přišli britští vědci. Pokud jíte v autě, vystavujete se podle jejich zprávy stejným rizikům, jako byste si prostřeli na záchodovém prkénku. Nemytém. Sedadla, volant, koberečky, kliky, všechna tato místa se přímo hemží nebezpečnými organismy, mimo jiné hned několika patogenními druhy bakterií z rodu stafylokoků. Ty mohou vyvolat zvracení, průjem a další projevy, spadající obvykle pod pojem otrava jídlem. Doporučení je jasné: v autě nejezte, a pokud tu jíst musíte, uklízejte interiér přinejmenším stejně často jako uklízíte kuchyň.

A jedna odlehčovací na závěr: máme novou nejrychlejší sekačku na trávu. Don Wales z Velké Británie dosáhl na stroji Runningblade dílčího úspěchu, když překonal světový rekord rychlostí 141,235 kilometrů za hodinu. Dílčího proto, že si Wales brousí zuby na 160 km/h. Použitou sekačku vyrobila firma Countax a pohání ji původní motor Kawasaki, byť výrazně upravený. Stroj umí sekat trávu, jinak by rekord nemohl být uznán. Historická jízda se odehrála na pláži Pendine Sands na jižním pobřeží Walesu a přiletěl se na ni podívat i Bob Cleveland z USA, který byl držitelem rekordu doposud.

12.6.2010 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist