autoweb.cz > autoškola testy > Autoškola pro děti? Rodiče mají, zdá se, problém
Autoškola pro děti? Rodiče mají, zdá se, problém
Téměř polovina (49 %) evropských rodičů začínajících řidičů považuje za obtížné rozhodnout se na základě dostupných informací, jak jsou jednotlivé autoškoly kvalitní. To vede k tomu, že 47 % z nich vybírá autoškolu pro svého potomka na základě její vzdálenosti od svého bydliště.
Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Goodyear je tendence hledat školu podle vzdálenosti od místa bydliště obzvláště silná v Německu (72 %), Rakousku (71 %) a Francii (69 %). V České republice uvedlo vzdálenost autoškoly jako důležitý důvod pro výběr autoškoly jen 38 % z dotazovaných rodičů.
Češi kladou větší důraz na osobní doporučení (58 %) a cenu (46 %). Fatima Pereira Da Silva, specialistka na dopravní psychologii, se domnívá, že by Evropa měla pro autoškoly zavést minimální standardy kvality a tyto standardy by měly být přijaty ve všech zemích. Uvádí k tomu: „Jelikož si rodiče vybírají autoškolu dle vzdálenosti od domova, nikoli dle kvality, každá autoškola musí splňovat určitý standard. To by se mělo týkat celé Evropy.”
Tomuto trendu se vymyká Rumunsko, kde jen 16 % rodičů vybírá autoškolu podle vzdálenosti a celých 64 % vybírá autoškolu dle kvalifikace učitele, oproti průměru EU, který je jen 30 %. Velká většina evropských rodičů (80 %) souhlasí, že autoškoly jsou drahé. Ve Švédsku se 87 % rodičů domnívá, že autoškoly jsou drahé, a pro 53 % rodičů je těžké učinit informované rozhodnutí ohledně kvality autoškol. John Lepine, prezident Evropské asociace autoškol (EFA), říká: „Někteří rodiče si myslí, že jízdy v autoškolách jsou drahé. Naléhavě apeluji na rodiče, aby nemysleli na cenu jednotlivých lekcí, ale aby se soustředili na hodnotu investice do životně důležité dovednosti pro své děti. EFA tvrdě pracuje na vymezení minimálních standardů pro autoškoly a instruktory.
Existuje mnoho shodných názorů týkajících se výcviku řidičů mezi rodiči a instruktory, a my se na těchto názorech snažíme stavět.” Rodiče v České republice vybírají autoškolu častěji na základě osobního doporučení, než jaký je průměr v EU, 58 % (ĆR) versus 47 % (EU) a v Turecku mají rodiče mnohem větší tendenci vybírat si školu dle reklamy, než činí evropský průměr, 44 % (Turecko) ve srovnání s 3 % (EU). Goodyear provedl rozsáhlý průzkum mezi 6 800 rodiči začínajících evropských řidičů (ve věku 16 – 25 let) z 19 zemí za účelem lepšího porozumění postojů rodičů k bezpečnosti v silničním provozu.
Otázky se týkaly mimo jiné toho, jaký příklad dávají rodiče v roli řidiče svým dětem, či jak přímo podporují své děti, když se učí řídit. O tomto výzkumu informovalo nové vydání Bílé knihy společnosti Goodyear Driving Safety First – improving road safety for novice drivers. Když se společnost Goodyear podívala na obsah výuky v autoškolách, zjistila, že naprostá většina rodičů (81 %) by ráda zavedla do výuky autoškol více hodin jízd v nepříznivém počasí. Sami rodiče začínajících řidičů mají nedostatek sebevědomí při řízení v těchto podmínkách, když pouze 40 % z nich uvedlo, že se cítí mimořádně nebo velmi jistě při řízení za těchto podmínek. Názory rodičů na řízení za nepříznivých povětrnostních podmínek korespondují s názory samotných začínajících řidičů. Když společnost Goodyear prováděla výzkum mezi mladými řidiči v roce 2012, 42 % nováčků uvedlo, že jejich trénink nezahrnoval řízení v hustém dešti, kdy hrozí riziko vzniku aquaplaningu. Většina instruktorů autoškol (63 %) také souhlasí s tím, že výuka řízení v nepříznivých povětrnostních podmínkách je důležitá.
Přesto jen každý druhý instruktor (51 %) učil své žáky, jak bezpečně řídit i v nepříznivém počasí. Olivier Rousseau, viceprezident divize osobních pneumatik společnosti Goodyear EMEA, říká: „Schopnost bezpečně ovládat vozidlo v extrémních povětrnostních podmínkách jako jsou hustý déšť, sníh, led, břečka či mlha, je velmi důležitým předpokladem, aby začínající řidiči jezdili bezpečně. Technologie v moderních vozidlech jako jsou ESP, ABS a prémiové zimní i letní pneumatiky významně přispívají k bezpečnosti, nicméně řidičské dovednosti stále zůstávají nejdůležitějším faktorem.”
Jak být lepším řidičem – kapitola 2: Držení volantu
Rady a tipy | vydáno 4. 8. 2010
zdroj: Goodyear