Audi Q7 V12 TDI

Bože, oni to mysleli vážně...

Od začátku bylo jasné, že monstrózní Audi Q7 s dvanáctiválcovým dieselovým motorem je určeno k sériové výrobě. Stejně nás ale trochu zaskočilo, když nakonec skutečně dorazila.

Už název – Audi Q7 V12 TDI – říká dost jasně, že pod kapotou über-SUV pracuje motor, který ohromil svět v konceptu R8 V12 TDI z letošního Detroitu. Dvanáctiválec vznikl „zdvojnásobením“ známého motoru 3.0 TDI. Obě řady válců nicméně svírají úhel 60, nikoliv 90 stupňů. Zdvihový objem činí 5934 cm3 a na délku jednotka měří 684 mm.

Vstřikování common-rail dodal německý Bosch. Dvojice čerpadel žene naftu do válců pod tlakem až 2000 barů. Dávkování směsi je věcí piezoelektrických vstřikovačů s osmi otvory. Technologie piezokrystalů dovoluje použít až pět vstřiků během jednoho pracovního cyklu. (Piezokrystaly dokáží velmi rychle, v řádu milisekund, měnit svůj objem vlivem elektrického proudu.)

Každá z obou řad válců má svoje vlastní turbodmychadlo s proměnnou geometrií. Plnicí tlak může dosahovat až 2,6 baru. Stlačený vzduch je před svým vstupem do spalovacích prostor ochlazován dvojicí mezichladičů. Dvojité je rovněž plnicí potrubí (včetně vzduchového filtru) a výfukové potrubí (včetně filtru pevných částic).

To je všechno hezké, ale vás zajímají jiná čísla, viďte? Tak že jste to vy: měrný výkon tohoto über-dieselu činí 62 kW na litr, což odpovídá maximálnímu výkonu 368 kW/500 koňských sil. Uf. Ale zajímavější údaje máme teprve před sebou. Nikde v rozsahu 1750 až 3000 ot./min. neklesne hodnota točivého momentu pod 1000 Nm!

Není divu, že dokonce ani obrovitá Q7 nepotřebuje ke zrychlení z místa na 100 km/h víc než 5,5 sekundy. Zrychlování utne omezovač, jakmile dosáhnete rychlosti 250 km/h.

Točivý moment dvanáctiválce je na kola rozdělován v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy, ale středový diferenciál Torsen umí aktuální poměr změnit podle potřeby. Převodovka je automatická a má šest rychlostí.

Zpomalit takový kolos nebude žádná legrace – Audi proto standardně osadí každou vyrobenou Q7 V12 TDI brzdovými kotouči z keramického kompozitu a osmipístkovými předními třmeny (vzadu jsou čtyřpístkové).

Audi Q7 velká fotogalerie

Audi Q7 fotogalerie

Aby si lidé z ulice nepletli vaši Q7 V12 TDI se sousedovým šestiválcovým modelem, dostane tahle verze zvlášť pro ni určený optický paket. Blatníky jsou širší o 26 mm vpředu a dokonce o 30 mm vzadu, zbytek vidíte na fotkách. Za metalickou nebo perleťovou barvu nemusíte připlácet – na rozdíl od audio aparatury Bang a Olufsen, adaptivního tempomatu či couvací kamery.

Audi začne přijímat objednávky na Q7 V12 TDI ve druhé polovině roku 2008. Zatím neprozradili, kolik za ni budou chtít.

autoweb.cz

3.3.2008 7:57

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist