autoweb.cz > legislativa > dopravní předpisy v čr > Dálnice D47 má územní rozhodnutí až po Bohumín
Dálnice D47 má územní rozhodnutí až po Bohumín
Celých 44 km dálnice D47 je již ve výstavbě, nejdále je realizace průtahu Ostravou po Hrušov, ve stádiu pokročilé výstavby je i část Bílovec – Ostrava a Hrušov – Bohumín. První stavba Lipník nad Bečvou – Bělotín se začne stavět na podzim tohoto roku. Úsek 4705 Bělotín – Hladké Životice je pro stavbu dálnice klíčový, protože leží mezi Lipníkem n.B. a Ostravou a proto Ředitelství silnic a dálnic ČR neskrývá potěšení s právním nabytím územního rozhodnutí. „Pro splnění zprovoznění celé dálnice D47 v roce 2008 jsme potřebovali co nejdříve získat celkem tři územní rozhodnutí, a to na stavby 4705, 4706 a 47092. U prvního a druhého úseku nabylo již územní rozhodnutí právní moci, což je výrazný posun. Pokud se nám podaří zkoordinovat velké stavební nasazení zhotovitelů, tak je stále šance, že tento úsek do roku 2008 dokončíme, dálnice je na území Ostravy dokonce v předstihu“ uvedl generální ředitel ŘSD ČR Petr Laušman. Poslední úsek 47092, který je příhraniční částí o délce 6,1 km z Bohumína po státní hranici s Polskem, na právní nabytí územního rozhodnutí stále čeká.
Pravomocné územní rozhodnutí je významným krokem v postupu přípravy a následné výstavby. Je také podmínkou pro zahájení majetkoprávního vypořádání stavby. Investor (ŘSD ČR) tak může ihned zahájit jednání s vlastníky stavbou dotčených pozemků a uzavírat kupní smlouvy. Prioritním a časově nejnáročnějším bude výkup rodinných domů určených k demolici v obci Hladké Životice.
Stavba 4705 v celkové délce 18,1 km je navržena v kategorii D27,5/120. Součástí stavby 4705 jsou dvě mimoúrovňové křižovatky v Mankovicích, včetně střediska správy a údržby dálnice (SSÚD) a dálniční policie v Hranicích na Moravě. Na trase je navrženo celkem 22 mostních objektů, z toho 16 je dálničních a 3 jsou estakády.
Na navazující stavbě 4706, která získala územní rozhodnutí v květnu 2005, již výkupy probíhají. „ V současnosti je vykoupeno zhruba 21 procent pozemků z celkového trvalého záboru ,“ uvedl Pavel Doležal, náměstek pro projekt D47. Dalším postupem v roce 2006 v přípravě výstavby je zahájení inženýrských činností k získání stavebních povolení a příprava výběrových řízení na na zhotovitele staveb obou úseků. „O tom, že příprava liniové stavby jako je dálnice je velmi složitá a komplikovaná svědčí celková doba, která uplynula od zahájení prací na vyhledávací studie v roce 1995 až po vydání pravomocného rozhodnutí a činí u obou staveb zhruba 10 roků. Konečný termín zprůjezdnění v roce 2008 je zásadně odvislý od velmi rychlého majetkoprávního vypořádání a získání stavebních povolení v právní moci v polovině roku 2006,“ doplnil Petr Laušman.
Dálnice D47 bude měřit 80,156 km a spojí Lipník nad Bečvou, Ostravu a Polsko. Vnitrostátní význam D47 spočívá především v kvalitním zpřístupnění ostravsko-karvinského regionu se zbytkem republiky. Tím se vytvoří předpoklad pro vstup investorů do regionu, oživení ekonomického rozvoje a tím snížení míry nezaměstnanosti po dokončení dálnice (ale i během její výstavby). Dálnice bude samozřejmě obsluhovat také mezinárodní tranzit, především směr Rakousko – Polsko. Projekt dálnice D47 obsahuje více než 2000 stavebních objektů, z toho 14 velkých mostů, 14 mimoúrovňových křižovatek a jeden ražený tunel. Celých 13 % délky trasy tvoří mosty a estakády. Je počítáno s odpočívkami u obce Vražné (Odry) a u Antošovic a také se budou stavět dvě Střediska správy a údržby dálnice (SSÚD) v Mankovicích a v Ostravě.
Je logické, aby národní dálniční tah spojující tři největší města země (Praha, Brno, Ostrava) nesl označení D1. Vzhledem k historickému vývoji byly trasy D1 i D47 změněny, ale vzniklý souvislý dálniční tah by měl mít pouze jedno označení. Proto bude Dálnice D47 od uvedení do provozu označena jako dálnice D1. Ta bude v budoucnu mezi Prahou a polskou dálnicí A1 dosahovat délky 377 km.
Tisková zpráva Ředitelství silnic a dálnic