autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Turbo oficiálně v Čechách
Turbo oficiálně v Čechách
Už jsme o něm psali, takže jen v rychlosti zopakuju to, co všechny zajímá: výkon 3,6 litrového plochého šestiválce vyskočil na drtivých 480 koní v 6000 ot./min., točivý moment vzrostl na 620 Nm a díky nově laděným turbodmychadlům s proměnnou geometrií lopatek (poprvé na benzínovém motoru) není jeho maximum k dispozici od 2700 do 4600 ot./min. (jako u Turba 996), ale už od 1950 ot./min. a pokračuje až k 5000 otáčkám.
Tomu pochopitelně odpovídají i výkony vozu. Vzadu uložený motor podporuje trakci při rozjezdu, kdyby snad propracovaný pohon všech kol a systém Porsche Traction Management nestačil. S manuální šestistupňovou převodovkou umí nové Turbo 997 stovku za 3,9 sekundy, rychlostí 200 km/h letí za 12,8 sekundy a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h na pátý rychlostní stupeň trvá pouhé 3,8 sekundy. Udávaná spotřeba navíc oproti předchozímu modelu klesla na 12,8 l/100 km.
Velmi zajímavou úvahu ale nabízí pohled na údaje v kolonce Tiptronic. S touto automatickou převodovkou s možností manuálního řazení je totiž Porsche 911 Turbo ještě rychlejší, než s manuálem. Stovka za 3,7 s, dvoustovka za 12,2 a 80-120 km/h za neuvěřitelné 3,5 sekundy dokazují, že technika už v tomto směru člověka přerůstá. Obě varianty Turba mají maximálku položenou u 310 km/h.
Tím ale možnosti majitele nekončí. Pokud si totiž objedná systém „Sport Chrono Package Turbo“, objeví se mu na palubní desce nové tlačítko s nápisem „Sport“. Jeho stiskem pak může nárazově zvednout tlak turbodmychadel o 0,2 baru. Po dobu deseti sekund pak má k dispozici 60 Nm točivého momentu navrch, celkově tedy 680 Nm. Za těch necelých 48 tisíc to zřejmě většině majitelů stát bude.
Sériové kotoučové brzdy se zvětšily na průměr 350 mm a komu by nestačily perforované a vzduchem chlazené ocelové kotouče, může si objednat keramické, které mu odlehčí o 17 kg neodpružené hmotnosti a 271 tisíc korun na účtě.
Lepší výkonové hodnoty varianty Tiptronic budou mít zcela zřejmě dopad na poměr prodaných vozů s mechanickou a automatickou převodovkou. Už v posledních letech je podle Richarda Vegery, vedoucího značky Porsche u českého importéra značky Porsche Inter Auto CZ, patrný odklon zákazníků od ručního řazení. Od zákazníků „starého typu“, kteří používali své Porsche jako sportovní nářadí na víkendy a chtěli nad ním mít plnou kontrolu, se dnes prodeje přesouvají k podnikatelům, kteří často tráví v autě spoustu času a automat jim podstatně usnadní život. A teď, když je Tiptronic rychlejší, než běžná verze, lze očekávat, že si ho koupí i lidé, kteří by jinak o automatu neuvažovali.
V době uvedení na trh bylo už v ČR závazně objednáno deset těchto úchvatných strojů a importér doufá, že se nové Turbo bude prodávat ještě lépe, než jeho předchozí model. A má k tomu ty nejlepší předpoklady. Není zrovna obvyklé, aby nový, silnější a rychlejší model stál méně, než jeho předchůdce, ale přesně to se v případě nového Turba stalo. Vy všichni, co jste si našetřili něco přes 5 milionů, které stálo Turbo 996, teď máte na nové Turbo a ještě na byteček pro přítelkyni, kterou vaše manželka nesnese. Turbo 997 totiž i s daní stojí 4 094 000 Kč.
A ještě něco: zástupci značky nám oficiálně potvrdili výrobu čtyřdveřového modelu Panamera. Bude k dispozici se širokou škálou motorů a ve verzích s pohonem jedné i obou náprav.
Honza Koubek