autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Spyker C12 Spyder
Spyker C12 Spyder
Mezi malými specializovanými výrobci je Spyker relativně nové jméno – svou premiéru měl s modelem C8 Spyder v roce 2000 na autosalonu v anglickém Birminghamu – ale to neznamená, že za sebou nemá žádnou historii. Vznikl totiž už v roce 1898 a s přestávkou v podobě I. světové války, ve které se zabýval leteckou výrobou (BMW není jediná značka s vrtulí ve znaku) zůstal v činnosti až do roku 1925.
Ve své novodobé podobě dává Spyker v Holandsku vznikat nezvykle tvarovaným a zároveň velmi rychlým autům, které mají s leteckým odkazem společnou nejen hliníkovou konstrukci a v některých případech i odkryté nýty, ale i aviatické tvary trupu.
Na to, jak je firma malá, vyrábí nezvykle širokou škálu modelů, jejichž počet se po představení nejnovějšího konceptu/možné sériovky C12 Spyderu rozšířil na šest typů.
C12 Spyder byl koncem minulého týdne odhalen v Amsterdamu na příznačně nazvané výstavě Miljonar Fair a pokud o něj bude dostatečný zájem, má se začít vyrábět v roce 2006. Do té doby ale musí Spyker vyrobit kolem devadesáti aut, na které dosud čekají zákazníci ze všech částí světa.
C12 Spyder pokračuje v používání motorů Audi (oblíbenou jednotkou dřívějších Spykerů bylo biturbo 2,7 l z RS4), ale tentokrát sahá po dvakrát takovém objemu a pro svůj pohon si vybírá šestilitrový W12.
Plánovaný výkon je 500 koní a točivý moment 600 Nm, což bude vzhledem k nízké hmotnosti 1400 kg stačit na zrychlení na stovku za necelé čtyři sekundy a nejvyšší rychlost 325 km/h. Převodovka bude ruční šestistupňová či automatická s řazením pod volantem. Pro optimální přenos výkonu budou poháněná zadní kola doplněná o samosvorný diferenciál.
Hliníkový prostorový rám má zabudovanou bezpečnostní klec, což znamená velkou výhodu jak pro pevnost celého auta, tak i bezpečnost při nehodě, obzvláště důležitou v případě kabrioletu. V této souvislosti lze očekávat i vystřelovací oblouky za sedadly, kterým by neměla vadit ani prosklená nasazovací pevná střecha.
Devatenáctipalcová kola se středovými maticemi a vlastním designem, pod kterými jsou jasně vidět obří brzdy AP Racing, nesou název Aeroblade a tvarem loukotí připomínají lopatky vrtule.
Přes statut prototypu je už pro C12 Spyder stanovena cena – včetně daně vychází na necelých 11 milionů korun.
To ale není to jediné, za co mohou zákazníci u značky utrácet. Souběžně s novým modelem představil Spyker ve spolupráci s hodinářskou firmou Chronoswiss omezenou sérii 48 kusů platinových hodinek Double 12 s cenou 34 700 eur (cca. 1,1 milionu korun), na které si mohou stávající majitele Spykeru nechat vyrýt sériové číslo svého auta.
redakce autoweb.cz