autoweb.cz > palivo > Soupeř pro Priuse?
Soupeř pro Priuse?
Jde o další vývojový stupeň systému, použitého v modelu Insight, který se ovšem u nás nikdy neprodával a ani v Americe nedosáhl nijak převratného úspěchu. Teď je ale situace jiná – „zelenou“ cestu prošlapala Toyota Prius a po ní stádečko hybridních Lexusů a lidé se o novou technologii začínají zajímat.
Civic Hybrid je standardně vybaven převodovkou CVT s plynule měnitelným převodem, která dovoluje optimálně využít hybridní pohon a přispívá ke snížení spotřeby i emisí. Ty pochopitelně splňují požadavky normy Euro4.
Hybridní systém dokáže za příznivých podmínek odpojit všechny čtyři válce benzínového motoru a jet pouze na elektřinu. Týká se to zejména pomalých manévrů v městském provozu, takže není divu, že právě tam dochází k největší úspoře – spotřeba klesá až o 63%. Také při jízdě po dálnici však Honda uvádí spotřebu sníženou o 27%.
Honda Civic fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Hodnota kombinované spotřeby 4,6 l/100 km vypadá dobře, otázkou je, zda se jí bude možné přilížet ve skutečném provozu. U Priusu to například moc nešlo. Další podstatný otazník visí nad svižností auta. Benzínový motor má nějakých 95 koní a 123 Nm, což dnes není nijak zvlášť mnoho. Při akceleraci mu ovšem bude pomáhat 15kW elektromotor s točivým momentem 103 Nm v rozmezí 0-1160 ot./min. Honda tvrdí, že jízdní výkony jsou srovnatelné s osmnáctistovkou, ale už pohled na udávané zrychlení svědčí o opaku: Hondě Civic 1.8 stačí devět sekund, hybrid potřebuje 12,1 s. I nejvyšší rychlost se značně liší, hybrid je se svými 185 km/h o 15 km/h pomalejší. Další nedostatek najdete v zavazadlovém prostoru. Ačkoli je Civic Hybrid na rozdíl od ostatních modelů sedanem, baterie zaberou dost místa, takže jeho kufr spolkne o 25 litrů zavazadel méně (celkem 350 l).
Motor samotný obsahuje kromě rozpojitelných vahadel, umožňujících odpojení válců, také další moderní technologie. Písty jsou tlakově odlity z hliníku, takže se při zvýšení teploty tolik neroztahují a nezpůsobují zbytečné tření. Pístní kroužky jsou ošetřené technologií ion-plate, a také vnitřní povrch válců je speciálně opracován, aby byl co nejhladší.
Další zajímavou technologií je inteligentní duální a sekvenční zapalování i-DSI, které používá dvou svíček v každém válci k ideálnímu spálení palivové směsi v závislosti na momentálních jízdních podmínkách.
Zajímavostí je klimatizace s hybridním kompresorem, který umí pracovat při pohonu benzínovým motorem i elektromotorem a při potřebě rychlého ochlazení využívá dokonce obou.
Design vozu je přizpůsobem zvýšeným aerodynamickým požadavkům, čemuž odpovídá výrazně skloněné čelní sklo i mimořádně pečlivě zpracované spáry mezi panely karoserie.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Honda Civic Hybrid |
---|---|
0-100 km/h (s) | 12,1 |
Motor | |
Konstrukce | hybridní benzínový čtyřválec + elektromotor |
Zdvihový objem (cm3) | 1339 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 95 koní v 6000 ot./min. (+el. 15 kW/20 k) |
Točivý moment (Nm) | 123 Nm při 4600 ot./min. (+el. 103 Nm) |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 185 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,2/4,3/4,6 l/100km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1368 |
Zavazadlový prostor (l) | 350 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 649 000 Kč |