Škoda Roomster (a tři další) v testech Euro NCAP

Jestli vás má někdy srazit auto, modlete se, aby nebylo korejské. A pokud už máte Roomstera, možná se vám při bouračce nenafoukne airbag. Předvánoční kolo NCAP bohužel mnoho dobrých zpráv nepřineslo.

Toyota Auris
Žhavá novinka C-segmentu si vedla velmi dobře, což odráží 94% při čelním nárazu a plných 100% při bočním. Přepočteno na hvězdičky se tato čísla samozřejmě rovnají pěti. Podobně jako v případě nedávno testovaného Lexusu IS i zde sehrál pozitivní roli kolenní airbag řidiče.

Čtyři hvězdičky za ochranu dětských pasažérů jsou dobrý výsledek – ale mohl být ještě lepší, kdyby Toyota přeložila varovné nápisy a srozumitelněji označila úchyty ISOFIX.

K chodcům není Auris vyloženě nepřátelský, ale ani nijak zvlášť ohleduplný. Přední hrana kapoty si od hodnotící komise nevysloužila ani jediný bod. Výsledek? Tři hvězdičky.

Kia Magentis
Při prvním testu se čelní airbag spolujezdce dost nenafoukl a hlava figuríny udeřila do palubní desky. Pedály se navíc posunuly daleko dozadu. Euro NCAP dala automobilce šanci provést potřebné změny a nyní otestovala Magentis znovu. Zatímco airbag fungoval uspokojivě, deformace pedálové skupiny byla pořád příliš rozsáhlá. Konstrukce palubní desky ohrožuje dolní končetiny i pánev obou cestujících na předních sedadlech. Nakonec z toho vyšly čtyři hvězdičky.

Tříleté dítě bude v bezpečí  – za jeho ochranu obdržel Magentis plný počet bodů. Naproti tomu doporučený zádržný systém pro dítě ve věku půldruhého roku nedržel, jak měl. Přidejte po všech stránkách chabé značení a dostanete 65% neboli tři hvězdičky.

I přesto je lepší být jedenapůlročním dítětem v Magentisu než kýmkoli na Magentisu, konkrétně na jeho kapotě. Pouhé tři body (8% maxima) znamenají jednu hvězdičku a velké varování pro všechny chodce.

Hyundai Santa Fe
Korejci obecně na péči o sražené chodce moc nedají. Ale popořádku. Při čelním nárazu si oblíbené SUV vedlo dobře, s obvyklou výtkou směrem k potenciálně nebezpečným strukturám v palubní desce. Plný bodový příděl za boční náraz Hyundai unikl jen o vlásek, když se okenní airbag nenafoukl úplně podle představ. Čtyři hvězdičky za ochranu dospělých však nejsou důvodem ke smutku.

Stejným počtem bylo ohodnoceno rovněž bezpečí dětských pasažérů. Body se opět strhávaly hlavně za nedostatky ve značení, nikoliv za funkční prohřešky.

Zato ti chodci. Kapota, nárazník i spodní hrana čelního okna představují pro nebohé pěšáky takové riziko, že Santa Fe nedostalo ani jediný bod, natožpak celou hvězdičku. U moderního vozu, uvedeného na trh před několika měsíci, je takový výsledek ostudný.

Škoda Roomster
Miláček tuzemského publika v bezpečnostních zkouškách nezklamal, ale ani nezazářil. Při čelním nárazu došlo k poškození kabelů vedoucích k baterii, což způsobilo výpadek elektrické energie. Předpínače pásů následkem toho selhaly a airbagy vystřelily pozdě. Zajímavé je, že kabely byly poškozeny i při opakovaném testu. Přidaný kondenzátor však zajistil správnou funkci předpínačů i řídicí jednotky airbagů. Škodovka organizaci Euro NCAP informovala, že nemá v úmyslu provádět úpravy na autech, které již dodala k zákazníkům. Jak zní ten jejich slogan? „Dobře se o nás staráte a teď je čas vám to vrátit“, nebo tak nějak? Ani palubní deska nebyla úplně bezproblémová. Reputaci (a pět hvězdiček) Roomsteru zachránil plný bodový příděl za boční náraz.

Stejně, tedy maximálním možným počtem bodů, porota ocenila ochranu obou dětských figurín. Jen ty nálepky se jim zase nelíbily, proto čtyři hvězdičky.

Chodce mají v Mladé Boleslavi raději než v Koreji, ale bůhvíjaká sláva to není. Nárazník sice získal plný počet bodů, jenže přední hrana kapoty si nevysloužila žádný a také místa pravděpodobného dopadu hlavy nejsou příliš shovívavá. Roomsteru i lidem v jeho blízkosti musí stačit dvě hvězdičky.

autoweb.cz

22.12.2006 10:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist