autoweb.cz > BMW > BMW M3 > RETRO: Sériové BMW M3 odtajněno! (34 fotek)
RETRO: Sériové BMW M3 odtajněno! (34 fotek)
Vzpomenete si, jak jsme před nějakými šesti lety netrpělivě očekávali příchod (tehdy) nové em-trojky? Dnes je generace BMW M3 E90/92 už jen vzpomínkou na minulost. Takhle jsme se v roce 2007 těšili na první jízdu…
BMW k půlnoci z pátku na sobotu uvolnilo oficiální fotky sériové M3, jíž předcházel fantastický koncept ze Ženevy. Potvrzuje se, co jsme všichni tušili: nejdůležitější rozdíl mezi „konceptem“ a produkční verzí byla barva.
M3 si ponechává všechny obdivované detaily včetně svalnaté boule na kapotě, aerodynamických zrcátek s filigránským horním raménkem – a také střechy z uhlíkových vláken. O tomto prvku, který posouvá těžiště auta směrem dolů, se hodně mluvilo v souvislosti s M6. Málokdo by ale věřil, že BMW použije tento nákladný materiál i na relativně masové řadě 3. Čirý lak střechy nechává vyniknout přirozené struktuře karbonu.
V interiéru se neudálo nic neočekávaného. Přístroje dostaly bílé podsvícení, standardní volant a sedadla běžného kupé byly nahrazeny položkami s přízviskem „sportovní“, na očekávaných místech se objevuje ikonické logo s písmenem M. Široký dekorační pás napříč palubní deskou je vyroben z materiálu, jemuž BMW říká „karbonová kůže“ a který jsme poprvé viděli v Z4 M. Buďte klidní, na vlastní oči to vypadá mnohem lépe, než to zní.
Naštěstí se nepotvrdily obavy, podle nichž měla nová M3 být k mání výhradně s poloautomatickou převodovkou SMG, podobně jako větší M5/M6. Na středové konzole hrdě trůní řadicí páka staré dobré ruční převodovky o šesti rychlostech. Kvůli vyšší zátěži ji bylo nutné vybavit vlastním chlazením oleje. Samozřejmě nechybí ani elektronicky řízený diferenciál s až stoprocentní svorností, jehož nasazení v předchozí M3 zpřístupnilo driftování i naprostým nemehlům, jako jsme například my.
Výkony a parametry motoru jsme rozebírali v samostatném článku a nyní se k nim vracet nebudeme. BMW však nyní doplnilo jízdní výkony: akcelerace 0-100 km/h bude nové M3 trvat 4,8 s, nejvyšší rychlost bude tradičně omezena na 250 km/h. Díky využití chytrých spořících technologií přitom auto dosahuje kombinované spotřeby 12,4 l/100 km.
Pro majitele M3 bude novinkou tlačítko „MDrive“, známé z novějších modelů divize Motorsport. Řidič může jeho prostřednictvím snadno vyvolat oblíbené nastavení řídicí jednotky motoru, diferenciálu, stabilizačního systému a proměnného posilovače řízení Servotronic. Pokud se s obsluhou pokročilých funkcí mobilního telefonu obracíte zásadně na své zaměstnance, nová M3 nejspíš nebude auto pro vás.
Jak je v divizi M zvykem, podvozek standardního kupé řady 3 prošel významnými úpravami. V přední části podlahové plošiny přibyla nová výztuha, obě nápravy (přední MacPherson, zadní multi-link) jsou celohliníkové. Elektronicky řízené tlumiče EDC nabízejí možnost volby ze tří stupňů tuhosti.
Cenu BMW zatím neoznámilo. Počítejte však s tím, že se přehoupne přes dva miliony korun. Cena stávajícího šestiválcového modelu přitom na sklonku jeho životní dráhy spadla na 1,8 milionu.
autoweb.cz
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 4,8 |
Motor | |
Konstrukce | atmosféricky plněný vidlicový osmiválec, dohc |
Zdvihový objem (cm3) | 3999 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 309 kW (420 koní) v 8300 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 400 Nm v 3900 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 (el. omezena) |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 17,9/9,2/12,4 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1655 |
Zavazadlový prostor (l) | 400 |