autoweb.cz > autosalon > SCIROCco je tady!
SCIROCco je tady!
Za těch několik let v branži už mi otrnulo. Málokdy se stává, aby nějaké auto, koncepty v to počítaje, způsobilo samovolné poklesnutí čelisti, ale tomuhle zelenému dělu se to bezezbytku podařilo.
Koncept se jmenuje VW IROC, ale nenechte se mýlit – je to předobraz chystaného nového Scirocca. Křížovkáři tam tu slovní hříčku jistě vidí, ostatní jí snadno odchytí s poznávací značky konceptu. Že to opravdu je budoucí Sciro, je jasné už ze samotné koncepce: plně čtyřmístné kupé s použitelným kufrem, velkými třetími dveřmi, přesně takhle se dala v sedmdesátých letech popsat první generace. Navíc o ní platilo, že to byl sporťák pro masy. Doufejme, že se bude opakovat i to.
…a tebe taky sežeru!
Za zdaleka největší překvapení je pravděpodobně možné označit design. Po letech uhlazených, ale taky asketických a většinou skoro nudných tvarů na nás Volkswagen vypálí takovouhle bombu, to není fér. Dokonce i loňský bleděmodrý Concept-A najednou vypadá neslaně-nemastně. Agresivní maska se z prostého „Háčka“ změnila ve vyzývavý čumák, za který by se nemusel stydět žádný ostrý sporťák a Volkswagen tím chce naznačit, že se rozhodl používat pro každý model jinou masku. Sláva, konečně někdo rozumný. Vnější šestiúhelník masky je z broušeného hliníku, uvnitř najdete typickou mřížku podobnou plástvi medu, která už dlouho platí za poznávací znak sportovních VW. Mírně se svažující střecha zas dává vyniknout doširoka rozkročeným zadním blatníkům… stejně ale dobře poznáte, že jde o Volkswagen. Je až zarážející, jak dobrých a efektivních výsledků lze dosáhnout s použitím některých stávajících výrazových prostředků designu VW. Zadní lampy, design kol, tvar zadních oken, to všechno už současné Volkswageny mají, jen ne v tak čisté a razantní podobě. Všechno navíc podtrhuje ostrá zelená barva.
Ta je ovšem přímým odkazem na Scirocco první generace, které se prodávalo přesně v tom samém odstínu – a dokonce se i stejně jmenoval: Viper Green Metalic. Na Irocu navíc ostře kontrastuje s tmavě šedými plochami a s ušlechtilým karbonem, který nese například konstrukci celoprosklené střechy.
To nejlepší ze současné techniky VW
Rozměry vozu jsou plně podřízeny ostrému sportovnímu vzhledu, ale zároveň zajišťují dost místa i uvnitř. Krátké převisy, rozvor 2680 mm, šířka 1800 mm, délka 4240 mm a výška pouhý metr čtyřicet, to jsou hlavní míry nového sportovního VW. Devatenáctipalcová kola obouvají pneumatiky šíře 235.
Pod kapotou najdete několik příkladů nejmodrenější technologie VW, které by nové Scirocco mohlo zdědit. Převodovka DSG se dvěma spojkami, schopná řadit pod plynulou akcelerací, už je dnes dostatečně proslavená. Trochu mladší technologie, která si už ovšem také našla cestu do několika sériových modelů, se jmenuje TSI, nebo také Twincharger. Maloobjemové motory jsou přeplňované zároveň kompresorem i turbodmychadlem a tak mohou dosahovat nečekaných výkonů – čtrnáctistovka v Golfu GT má třeba celých 170 koní. O objemu motoru v konceptu Iroc se zatím nemluví, ale známý je výkon: 210 koní. Jisté je, že pod kapotou Scirocca se objeví celá řada motoru, z nichž nejlabší by mohly začínat níž, než na 150 koních. Všechny ale podle automobilky přinesou řidiči dostatečnou zábavu. Osobně bych si nejspíš počkal na případné Scirocco GTI…
Nastupte si do rakety
Při pohledu do interiéru je jasné, že nahlížíte do konceptu. Podobně odvážné kousky si zatím v sériové podobě dovolila jen Honda s novým Civicem. Kéž by to bylo pro Volkswagen dostatečným důvodem, aby sériový interiér Scirocca zpracoval alespoň z poloviny tak zábavným způsobem, jaký vidíte na fotkách.
Materiály nepřipomínají nic, co koncern v současnosti používá – najdete tu světlezelený neopren, kožené čalounění s texturou hadí kůže a superprodyšnou hi-tech tkaninu. Ve dveřích, sloupcích střechy a na palubní desce je v nemalé míře zastouen karbon. Volič dvojspojkové převodovky se po vypnutí zapalování sklopí do středové konzoly, výdechy ventilace mají stejnou mřížku, jako maska a modře podsvětlené palubní desce dominuje vodorovná řada klasických páčkových spínačů.
Tvar střechy zajišťuje pohodlné cestování dospělým i na zadních sedačkách, navíc v zavazadlovém prostoru je na tuto třídu velmi slušných 300 litrů místa. Zadní sedačky se dají sklopit, čímž vznikne rovná podlaha s kovovými kolejnicemi pro upevňovací systém. Sportovní ambice podtrhují pětibodové bezpečnostní pásy, a přehledné přístroje.
V sériovém Sciroccu se zřejmě takových výstřelků nedočkáme. Lze ovšem doufat, že po stránce exteriérového designu by se nemuselo změnit mnoho. Uvidíme, jak silně pozitivních reakcí se koncept na pařížském autosalonu dočká. Pokud by šlo jen o mě, dostal by zelenou ještě dnes. Protože pokud bude vypadat takhle dobře, mohlo by to jednou být moje druhé Scirocco.
Honza Koubek