autoweb.cz > Saab > Saab 9-X Air Concept
Saab 9-X Air Concept
Šéfdesignér zodpovědný za vývoj všech nových Saabů nám slibuje jasnou designovou návaznost na klasické modely značky. Každý, kdo někdy viděl Saab by měl bez rozmyšlení okamžitě v novém autě poznat geny této automobilky. Identita značky tak bude zachována, což je něco, za co by korejští a bohužel i většina japonských automobilek dala s jejich zaměnitelným designovým jazykem jmění. Po ustání ekonomické krize z konce devadesátých let tak konečně Saab přijde na trh s modely, které by se měly opět stát plnohodnotnými konkurenty v prémiovém trhu. A je nutno dodat, že příznivci této švédské alternativy se mají na co těšit.
Koncept, který Saab přiveze do Paříže je totiž předzvěstí nástupce modelu 9-3 Cabrio, který se tak stane přímým rivalem například trojkovému BMW. Saab sice přijde s pohonem předních kol, nicméně ten bude v silnějších modelech doplněn o pohon všech kol, který konečně dá možnost vyniknout silným a povedeným přeplňovaným motorům značky. Bude se sice jednat o systém založený na pohonu Haldex, nicméně vydržte, než začnete ohrnovat nos, nový Haldex bude na míle vzdálen tomu, co známe z prvních modelů koncernu VW. Bude reagovat výrazně rychleji a dokáže podle potřeby poslat větší část síly motoru jen na zadní kola.
Saab, který je znám svojí jinakostí přichází i u konceptu 9-X Air Concept s vlastní konstrukcí skládání střechy patentované pod označením „Conopy Top“. Systém se skládá z netradičně tvarovaných zadních sloupků a skla odděleného od plátěné střechy. Můžeme jen doufat, že inženýři Saabu, jak ale slibují, přijdou i s dobrými jízdními vlastnostmi všech modelů, automobilka si uvědomuje, že nejsilnější německá konkurence jí momentálně technologicky utekla.
Jak velí dnešní doba, pod kapotou samozřejmě musí být co nejzelenější technologie, nicméně je třeba dodat, že právě Saab si s pohonem na alternativní paliva pohrává dlouhá léta a tak je ukázka jejich schopností jen logickým vyústěním dosavadní snahy. Saab lze totiž považovat za průkopníka biopaliv a ve Švédsku se modely této značky na biopaliva běžně prodávají. Koncept se představí s pro Saab typickým motorem využíajícím přeplňování turbodmychadlem, který v tomto případě z objemu 1,4 l dokáže vygenerovat výkon 200 koní. Motor je schopen spalovat i směs E85 a automobilka deklaruje, že takto velký vůz s ním vypustí jen 107 g/km CO2, což je hodnota, kterou dosahují někteří výrobci s motory v „ekologicky“ laděných modelech s polovičním výkonem. Pokud má takhle vypadat ekologická budoucnost, není to zase tak špatné, co říkáte? Na vaše názory čeká diskuse pod článkem…
autoweb.cz