Renault Laguna rychlejší než Porsche Boxster!

A teď nemyslíme nějaký tuning s nitrem a pořádnou rovinku, ale sériovku a slalom!

Pamatujete se na aktivní řízení všech kol, neboli 4WS? Koncem osmdesátých let se mu předpovídala velká budoucnost, ale systém neprorazil. Byl totiž příliš složitý, těžký a hlavně drahý, než aby stál za to drobné zmírnění nedotáčivosti, které nabízel. Sice se objevil ještě na několika výkonnějších modelech Nissanu v devadesátých letech, ale pak se po něm slehla zem. Hlavním důvodem bylo zdokonalené pasivní natáčení zadních kol, které nedotáčivost zkrotilo téměř stejně efektivně, ale daleko levněji a prostorově i hmotnostně výhodněji.

Jenže doba se mění, technologie vyvíjejí a Renault usoudil, že nastal ten pravý čas vrátit řízení všech kol na výsluní. Systém, který vyvíjejí, se jmenuje „Active Drive“ a bude představen v novém modelu Laguna Coupé na březnovém autosalonu v Ženevě. Počítač každých 10 milisekund vyhodnocuje polohu řízení, rychlost vozu a trakci a podle toho přizpůsobuje natočení zadních kol. Výsledkem je podle automobilky velmi výrazné zlepšení jízdních vlastností.

Renault Laguna fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Laguna fotogalerie

Renault si je novým systémem natolik jistý, že ho zamontoval do běžné Laguny sedan a pak jí postavil proti samotnému božstvu – sportovnímu Porsche Boxster. Je všeobecně uznávaným faktem, že Boxster má jedny z nejlepších jízdních vlastností, jaké mezi sportoními vozy najdete. Postavit proti němu dieselový sedan s pohonem předních kol se zdá trochu přitažené za vlasy.

Jenže Renault nenechal nic náhodě. Aby ho nikdo nemohl nařknout z podvádění, poskytl auta redakci britského časopisu Evo magazine, který testuje desítky silných sportovních aut a tak nemá o zkušenosti nouzi. Na testovacím okruhu nedaleko Paříže se projeli nejprve se standardní Lagunou a pak přesedli do té upravené. Jak píše jeden z testujících redaktorů: „Standardní Laguna je stěží příkladem nějaké dynamiky, ale se systémem Active Drive se změnila v jednu z nejmrštnějších předokolek, jakou jsem kdy řídil“.

„Řízení je o poznání ostřejší hned od začátku, auto se nadšeně, ale nikoli agresivně vrhá do zatáčky a když dojdete na limit, systém teprve ukáže, co všechno umí. Nedotáčivost neexistuje, takže místo aby auto po překročení přilnavosti ustřelilo po přímce ze zatáčky ven, jde do delikátního driftu všech kol, jak se aktivní řízení snaží vytěžit poslední zbytky trakce. K rozsvícení kontrolky ESP je potřeba skutečně neurvalá provokace, jinak většinu potíží vyřeší Active Drive sám o sobě.“

I když se to zdá neuvěřitelné, Boxster se musel skutečně snažit, aby se dieselovému sedanu ve slalomu vyrovnal. Na vývoji systému se od začátku podílela divize Renaultsport a je to znát. Renault je rozhodnutý začít montovat systém co nejdříve – nejprve do rychlejších modelů, ale postupně do všech současných i budoucích vozů.

Povídá se, že podobné systémy už vyvíjejí i další automobilky, takže Renault pochopitelně bude chtít svůj náskok využít co nejlépe. V každém případě to zní velmi slibně a pokud se systém dostane do sériovek v nezměněné podobě, mohlo by to znamenat malou podvozkovou revoluci.

autoweb.cz

16.10.2007 11:51

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist