První jízda: Alfa Romeo Brera

Když byl koncept Brera v roce 2002 odhalen na pařížském autosalonu, všem se zatajil dech. Tak skvostné kupé už dlouho nikdo nepostavil.

Podruhé jsme zatajili dech v momentě, kdy Alfa oznámila svůj záměr Breru vyrábět. Cvičenému oku sice při pohledu na sériový model neujdou některé zásadní rozdíly, ale i když už Brera nepůsobí tak bezvýhradně agresivně, rozhodně nelze popřít, že jde o velmi nadprůměrně pohledné auto.

Jedniný úhel, ze kterého jí to snad sluší o něco méně, je přímo z boku, kde vyniknou výrazné převisy vpředu i vzadu – ale jakmile uděláte krok dva stranou, už je všechno v pořádku.

Alfa Romeo Brera velká fotogalerie

Alfa Romeo Brera fotogalerie

Koncem týdne byla Brera představena i českým novinářům. Její splývavá estetika vynikla v kontextu barokního Břevnovského kláštera ještě výrazněji a mezi přítomnými bylo jistě spousta nedočkavců, kteří se víc než na tiskovou konfereci těšili na projížďku.

O peníze jde až v první řadě
Velké překvapení na nás ale čekalo už při tiskovce. A bylo to překvapení příjemné. Tím spíš, že jde o cenu. Základní model s motorem 2,2 JTS totiž bude stát 995 000 Kč, šestiválec 3,2 s pohonem všech kol 1 230 000 Kč a dieselová 2,4 JTD 1 125 000 Kč. Už v základní výbavě najdete palubní počítač, klimatizaci, elektrické ovládání oken a zrcátek, systém VDC, který sdružuje ABS, brzdového asistenta, ASR a Hill Holder, sedmnáctipalcová kola (u 2,2 JTS šestnáctky), 7 airbagů včetně kolenního pro řidiče (kolenní pro spolujezdce je za příplatek) a autorádio s CD přehrávačem.

Lze ale čekat, že zákazníky krásného a exkluzivního kupé zaujme spíš druhá verze výbavy, Sky Window. Ta je totiž dražší jen o 50 tisíc (u 2,2 JTS o 70 tisíc, ale obsahuje 17palcová kola) a jak její název napovídá, zahrnuje velkou prosklenou střechu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, hliníkové dekory v interiéru, automatická světla a stěrače, čalounění z Alfatexu a ovladače rádia na volantu. Nejsilnější a nejlépe vybavená Brera tedy přijde na 1 280 000 Kč, což je skutečně dobrá cena. Pochopitelně pak ještě zbývá spousta příplatkové výbavy, ale tak je to skoro všude.

Zejména je ale třeba zdůraznit, že ve srovnání se staršími Alfami konečně došlo k výraznému zlepšení v kvalitě interiéru. Materiály i dílenské zpracování jsou na první pohled o třídu výš. Sláva!

Co tepe v dlouhé přídi?
Testovací jízda byla poměrně krátká, ale přesto z ní vzešlo další překvapení, alespoň pro mě. Všechny testovací vozy byly vybaveny motorem V6 3,2 JTS. Tato motorizace se jako jediná dodává výhradně se stálým pohonem všech kol Q4, ostatní auta budou předokolky. Motor o objemu 3,2 litru měla také Alfa 147 GTA, která se stále pohybuje na předních místech mého soukromého žebříčku nejlépe znějících aut. Jejích 250 koní a těžký motor vpředu ale způsobovalo výraznou nedotáčivost, takže pohon všech kol zní jako dobrý nápad.

Brera má ale motor od základu nový. Stále používá systém přímého vstřikování JTS, ale má výkon 260 koní a točivý moment 322 Nm. Zásluhu na tom mají dvě vačky v každé hlavě a o co nejnižší hmotnost se starají hliníkové hlavy válců i blok motoru. Nové jsou variátory časování vačkových hřídelů sání i výfuku, schopné natočit vačkové hřídele až o 50 stupňů. Možná jste o nich už slyšeli v souvislosti se čtyřválcovými motory, ale tohle je poprvé, co Alfa používá tento systém u šestiválce. Výsledkem je lepší zátah odspodu (90% točivého momentu, tedy 290 Nm je k dispozici od 1800 do 6250 ot./min.) při zachování příznivých emisí.

Výrobce udává zrychlení na stovku za 6,8 sekundy. Aha, ale 147 GTA to přece zvládla minimálně o půl sekundy rychleji, ne? No jistě, protože 147 GTA nevážila 1630 kg plus výbava… První usednutí do interiéru prozradí několik příjemných věcí: kvalitní zpracování, materiály a na řidiče orientovaný kokpit, ale i několik nepříjemných: vyšší postavy budou mít problémy s místem nad hlavou dokonce i ve verzi Sky Window, která je o kousek prostornější. Za vysokým řidičem či spolujezdcem si také rozhodně nikdo nesedne, takže o uspořádání 2+2 lze hovořit opravdu pouze v případě „prostorově úsporných“ Italů.

Sporťák, nebo Grand Tourer?
Nerad bych soudil auto podle těch několika málo minut, co jsem s ním jel. Musím ale říct, že jsem se neubránil jistému zklamání – Brera není tak ostrá a rychlá, jak jsem doufal a jak napovídá její exteriér. A kam se poděl ten skvostný zvuk z GTA? Kolega ale zkusil ještě jiné auto a podle jeho vyjádření jelo lépe, takže je možné, že jsem narazil na příliš čerstvý, nezajetý kousek. Rozhodně je ale při jízdě hodně znát hmotnost auta a jízdní vlastnosti jsou podle všeho nastaveny spíše s ohledem na bezpečnost. Bylo by to trochu překvapující vzhledem k dalšímu kupé 2+2, které má firma v nabídce, Alfě GT. Ta se mi totiž zdá podvozkově o poznání tvrdší. To všechno ale zjistíme při řádném testu Brery.

Osobně velmi doufám, že dobře zajetá Brera pojede dobře a bude se moci hrdě postavit za firemní slogan Cuore Sportivo, tedy sportovní srdce. Na druhou stranu je pravda, že i kdyby tomu snad tak nebylo, o zákazníky mít rozhodně nouzi nebude. Je totiž krásná a má slušnou cenu – a takové argumenty většině lidí stačí.

Honza Koubek

14.3.2006 9:17

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist