autoweb.cz > Shelby > Proč je Veyron nejrychlejší?
Proč je Veyron nejrychlejší?
Vždycky, když se v nějakém článku zmíníme o tom, že Bugatti Veyron je nejrychlejší sériové auto planety, začnou nám do redakce chodit maily, že není. Pisatel většinou odkazuje na stránky specializované firmy, která upravuje supersporty, případně staví své vlastní a ve svých tiskových zprávách tvrdí, že její výtvor je schopen rychlosti bla bla bla…
Jenže tvrdit něco a pak to dokázat, to jsou dvě dost rozdílné věci. Musíme zklamat i řadu pisatelů, kteří tvrdí že „když to má vyšší výkon a nižší hmotnost, tak je to přeci jasný jak facka“. Není. Poměr výkon/hmotnost se možná počítá ve sprintu za místním obchoďákem, ale ve vysokých rychlostech jde především o aerodynamiku. Takže když zamotnujete do plastové repliky Fordu AC Cobra třináctilitrovou V8 o výkonu 1100 koní a točivém momentu 1760 Nm, možná vám to rychle vyrazí od semaforů, ale pokusíte-li se překonat byť i „jen“ třísetkilometrovou hranici, prostě a jednoduše váz zabije.
Bugatti vrazilo do vývoje Veyronu neuvěřitelnou sumu peněz a myslet si, že jí překoná pár zručných chlapíků s rozpočtem v řádech maximálně procent, je hodně odvážné. Přesto se jich najde dost a dost.
Naposledy se o to se svým výtvorem pokusila americká firma SSC (Shelby Supercars) se svým vozem Ultimate Aero TT. Ten pohání dvakrát přeplňovaný osmiválec o výkonu 1183 koní a minimálně na obrázkách přece jen vypadá daleko aerodynamičtěji, než Cobra.
Na uzavřené nevadské dálnici se ale místo překročení plánovaných 402 km/h (250 mph) podařilo dosáhnout pouze 355 km/h v jednom směru a 370 km/h v druhém. Potíž ale nebyla v aerodynamice, tu SSC ověřili v aerodynamickém tunelu, kde se chovala stabilně až do 440 km/h. Nikdo ovšem nečekal, že v nevadské poušti začne padat sníh. Místo celého uzavřeného úseku v délce 12 mil se dala bezpečně použít pouze dvoumílová rovinka.
Zkušený závodní jezdec Rick Doria, který Aero TT řídil, po jízdě řekl, že jel na půl plynu a s dostatkem prostoru by rekord určitě překonal. Další pokus by se měl odehrát v horizontu několika týdnů.
Jako další si na Veyron brousí zuby Němci, konkrétně osazenstvo ladičské firmy 9ff, která se specializuje na Porsche. Poslední dva roky pracovali na upravené 911 Turbo (ze sériového auta ovšem nezbylo téměř nic), která v jejich úpravě nese název GT9. Plán je překonat maximální rychlost Veyronu pouze o jediný kilometr za hodinu – meta tedy leží na hodnotě 408,5 km/h. Zajímavý je motor, který k tomu má dopomoci. Na rozdíl od monstrózního šestnáctiválce Veyronu má GT9 „skromný“ plochý šestiválec o objemu 4,2 litru, ze kterého dvojice obrovských turbodmychadel ždímá 910 – 950 koní. Na speciálu se zatím ještě pracuje, hotov by měl být na každoroční vysokorychlostní soutěž časopisu Auto Motor und Sport na vysokorychlostní trati Nardo. Dosáhnout takhle vysoké rychlosti na klopené trati je obtížnější, než na dlouhé rovince, takže pokud GT9 rekord překoná, budou si moci chlapci v 9ff opravdu gratulovat. Dva kusy GT9 jsou už ovšem prodané – za cenu 400 000 Eur plus místní daně. To je nějakých 13,5 milionu, tedy podstatně míň, než byste dali za Veyron.
Pokud jste ale stále nepochopili rozdíl mezi těmito snaživci a Veyronem, rádi vám ho prozradíme. Zatímco SSC Ultimate Aero TT i 9ff GT9 vypadají jako přestrojená závodní auta (upřímně, ničím jiným v podstatě nejsou) a za jejich volant při pokusech sedají ostřílení závodní a zkušební piloti, Veyron může řídit i vaše babička. Nebo skoro. Kolegové ze slavného britského televizního pořadu Top Gear se rozhodli vyzkoušet jeho maximální rychlost. Za volant si sedl James May, přezdívaný Captain Slow, který sám o sobě tvrdí, že není nijak zvlášť výjimečný řidič. Maximální rychlosti dosáhl zcela bez problémů a podle jeho slov to bylo naprosto nedramatické. Cítil jen drobné zachvění když při zpomalování lehce šlápl na brzdu a vysunul se zadní spoiler. Kromě toho zvládl při maximální rychlosti ještě komentovat a nemusel ani moc křičet. Zkuste si tohle v některém ze samozvaných soků…
Honza Koubek