autoweb.cz > Porsche > Porsche 914 slaví 40 let
Porsche 914 slaví 40 let
Je tomu již 40 let, co brány automobilky Porsche opustil první exemplář mnohými zapomenutého a neprávem opomíjeného modelu 914. Když to totiž srovnáme s dneškem, ve své době bylo Porsche 914 vedle Porsche 911 něco jako současný Boxster – menší sporťák s motorem uprostřed.
Auto začalo vznikat v roce 1966, kdy se spojilo Porsche s Volkswagenem. Volkswagen totiž potřeboval nástupce modelu VW Karmann-Ghia a Porsche chtělo postavit levnější alternativu k Porsche 911. Porsche chtělo dělat šestiválcovou verzi s tím, že VW dostane k dispozici čtyřválec. Ale nečekaná změna ve vedení VW málem způsobila zrušení projektu 914.
Nakonec se dospělo k dohodě a auto se jmenovalo VW-Porsche 914. Prodávalo se pak u dealerů Porsche i Volkswagenu. To však vedlo k problémům. Ačkoli bylo auto podle tradice Porsche skvěle ovladatelné, motoristický tisk ho označoval za „Volksporsche“ (lidové Porsche) a vytýkal mu nedostatečné výkony kvůli starému čtyřválci v modelu 914/4. Tím výrazně utrpěla image nejen modelu, ale i značky Porsche. Porsche sice zareagovalo a představilo později model 914/6 s dvoulitrovým šestiválcem přímo z modelu 911, ale už bylo příliš pozdě na záchranu.
I přesto se model 914 slušně prodával. Čtyřválců 914/4 se mezi lety 1969 a 1976 prodalo přes 115 000 kusů a spoustu jich našlo své majitele za oceánem v USA, kde se prodával pouze pod jménem Porsche.
Dodnes jich mnoho jezdí na veteránských značkách a postupně se z něj stává sběratelská rarita. Pomáhá mu i skutečnost, že Porsche připravuje v současné době s Volkswagenem a Audi projekt levného sporťáku, který by se mohl prodávat pod všemi značkami koncernu (snad s výjimkou Škody, protože ta má ve svém repertoáru dost sportovních modelů – například Octavii RS).
Muzeum Porsche tak nyní otvírá expozici modelu 914, ve které uvidíme i jeden velmi vzácný exemplář 914/8. Ano, tento automobil má osmiválec o výkonu 300 koní a od automobilky ho dostal Ferry Porsche ke svým šedesátým narozeninám.
autoweb.cz