autoweb.cz > Pagani > Pagani Zonda > Před 10 lety: Pagani Zonda R se oficiálně představuje
Před 10 lety: Pagani Zonda R se oficiálně představuje
Italský výrobce superaut právě oficiálně představil sériovou podobu svého nejnovějšího přírůstku do rodiny exkluzivních okruhových speciálů. Pagani Zonda R se tak může konečně zařadit po bok takových skvostů, jako jsou Ferrari FXX či Maserati MC12 Corsa.
Uprostřed Zondy R trůní šestilitrový dvanáctiválec od AMG, který v tomto případě dává rovných 750 koní výkonu při 7500 ot./min. a 710 Nm točivého momentu v 5700 ot./min. O distribuci jeho síly se stará šestistupňová sekvenční převodovka Xtrac a gumové válce o rozměru 335/30 R20 vzadu. Těm asistují přední pneumatiky o rozměru 255/35 R19. Gumy lze samozřejmě vyměnit za hladké slicky o odpovídajícím rozměru.
Pagani Zonda R zrychlí na stovku už za 2,7 sekundy a v závislosti na nastavení aerodynamických prvků se může rozjet až na 350 km/h. Ačkoli standardní Zonda je již docela lehké auto, Zonda R je na tom ještě lépe. Pohotovostní hmotnost je pouhých 1070 kg, takže v poměru výkonu k váze (700 koní na tunu) roztrhá tohle auto Veyron na kusy. O krocení rozdováděné Zondy R se starají obří karbon-keramické kotouče o průměru 380 mm na všech kolech.
Nastavitelná aerodynamika je schopna při maximální rychlosti generovat až 1 500 kg přítlaku (!!). Pak auto ale samozřejmě nepojede 350 km/h… Na většině závodních okruhů stejně nejde takové rychlosti dosáhnout, takže majitelé s největší pravděpodobností upřednostní maximální možný přítlak a přilnavost před maximální rychlostí.
Pagani Zonda R bude vyrobena v blíže nespecifikovaném omezeném počtu. Cena 1 460 000 eur (41 000 000 korun) bez daně však pro potenciální zákazníky vůbec nic neznamená, takže bude záležet pouze na firmě Pagani, kolik exemplářů nakonec vznikne. Ještě že toto auto nejde přihlásit k běžnému provozu. Jinak bychom těch pár vyrobených kusů nepotkávali pouze na okruhu, ale výhradně před nákupními centry a casinem.