autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Mercedes-Benz CLK DTM AMG
Mercedes-Benz CLK DTM AMG
Pamatujete se ještě na supersportovní CLK-GTR z roku 1998? Stálo dvakrát více než McLaren F1 (kolem dvou milionů dolarů) a kvůli soutěžní homologaci se jich vyrobilo pouhých pětadvacet kusů. Na jeho aerodynamice se pracovalo tak dlouho, až byl kvůli ní pomalejší než McLaren, ale neblahou celosvětovou proslulost získal až se záběry z Le Mans, na kterých se ve třistakilometrové rychlosti vznesl do desetimetrové výšky a po několika saltech skončil mimo trať. Tak extrémní auto od té doby u Mercedesu nevzniklo, ale AMG se koncem roku chystá vyrukovat s něčím, co se mu téměř vyrovná, a když ne v letových vlastnostech, tak určitě v supersportovních jízdních výkonech.
Na hlasité přečtení názvu Mercedes-Benz CLK DTM AMG spotřebujete celé nadechnutí, ale nelze mu popřít detailní popisnost. S krátkým výkladem to znamená, že je založený na kupátku CLK, ale mnohem více je to závodní auto ze série DTM, a vyrábí ho sportovní divize AMG, se vším, co k tomu patří. Závodní verze slavila v minulém roce v DTM celkové prvenství a stala se nejúspěšnějším autem šampionátu. Na základě jejího úspěchu se Mercedes rozhodl postavit omezenou silniční sérii, čítající 100 kusů.
Vidlicový osmiválec s kompresorem o objemu 5,5 litru pochází ze známého SL55 AMG, ale pro použití v tomto speciálu dostal jiné písty, rozvod ventilů, chlazení a sání. Změnou prošel i kompresor, klikovka a výfukový systém a celkový výkon tak vzrostl z pěti set na 582 koní. V kombinaci s točivým momentem 800 Nm zrychluje na stovku za 3,9 s a dosahuje maximální rychlosti 320 km/h, i když i ta je elektronicky omezená. Obligátních 250 km/h by však v tomto případě vypadalo opravdu legračně. Pětistupňová automatizovaná převodovka nese název AMG Speedshift a řadí pomocí pádel umístěných na volantu.
K výkonnosti motoru jsou sladěny i schopnosti podvozku a karosérie. Výrazně snížená světlá výška, nízký přední spoiler, zadní difuzor a křídlo a hlavně roztažené blatníky s chladicími otvory každému napoví o jeho původu. Pro snížení hmotnosti je řada prvků karosérie vyrobena z uhlíkových vláken a agresivní linie doplňují vpředu devatenáctipalcové a vzadu dvacetipalcové ráfky se speciálním designem, určeným pouze pro tento model. Za příplatek je možné objednat i sportovní pneumatiky Dunlop s vyšší přilnavostí. Brzdy mají vpředu šestipístkové třmeny, vzadu jsou brzdiče čtyřpístkové a kotouče jsou z kompozitových materiálů.
Interiér je dvoumístný s anatomickými sedačkami a čtyřbodovými pásy. Sedadla jsou potaženy kůží, ale jejich struktura je z karbonu, stejně jako výplně dveří a řada dalších prvků v interiéru. Na přístrojové desce je umístěné tlačítko startování, kolébkové spínače pro různé funkce a štítek se sériovým číslem auta. Volant má závodní oválný tvar a je potažený semišem. Speciální přístrojová AMG deska obsahuje i rychloměr ocejchovaný až do 360 km/h.
Podvozek je vybavený nejen stavitelnými tlumiči, ale i pružinami. Pro nejlepší přenos výkonu je zadní náprava vybavena třílamelovým soutěžním diferenciálem. Hnací poloosy jsou zesílené a celá zadní náprava má novou bytelnější konstrukci, včetně použití uniballových čepů vpředu i vzadu, které jsou oproti sériovým pryžovým úchytům mnohem pevnější a zlepšují přesnost ovládání. Do výbavy patří i elektronické systémy protiprokluzu a stabilizace, ale u obou z nich došlo k potlačení jejich citlivosti.
CLK DTM si má podle Mercedesu i přes svůj velký potenciál zachovat všechny atributy spojené se svou značkou, včetně pohodlné jízdy a relativně kultivovaných projevů.
Bude se vyrábět ručně ve spolupráci mezi AMG a firmou H.W.A., která má na starost vývoj a soutěžní aktivity závodních mercedesů třídy C v sérii DTM. První exempláře by se měly dostat k zájemcům na podzim tohoto roku a podle českého zastoupení AMG by se jeho cena měla u nás pohybovat kolem 8,8 milionů korun.
redakce autoweb.cz