Land Rover v roce 2010: znovu a lépe

Nový importér představuje českým zákazníkům vylepšené modely Discovery, Range Rover Sport i Range Rover a také zážitkový program Land Rover Experience.

Značka Land Rover znamená pro evropskou off-road kulturu přinejmenším tolik co Jeep pro americkou. V jejím nevelkém portfoliu najdete modely tak protikladné jako Defender, přímý pokračovatel původního „Land Roveru“ z 50. let na straně jedné a opulentní, aristokraticky vznešený Range Rover na druhém pólu. Všechny produkty této svébytné značky mají společné jedno – opravdovou schopnost jízdy v terénu.

Pokud o Land Roveru téměř nic nevíte, není to vaše chyba. V české historii této značky jako by se odrážel její pohnutý osud na mezinárodní scéně: zatímco celosvětově Land Rover v nedávné době čelil náhlé nepřízni trhu, šikovně živené profesionálními environmentalisty, a změně majitele (dřívější součást skupiny Premier Automotive Group přešla spolu se sesterským Jaguarem pod křídla indického koncernu Tata), v České republice tato značka doplácela na svého importéra. Pro firmu A.M.T. Group byla příznačná stejná kombinace neprofesionálního managementu a laxního personálu jako pro všechny ostatní části na dluzích vystavěného impéria okolo podnikatele Udo Richtera.

Bezvládí nastalé po krachu Richterových firem vyplnila společnost Jaguar Land Rover Austria, která zajišťuje dovoz obou spřízněných značek do Rakouska. Aby Rakušané dokázali, že myslí změnu poměrů vážně, pozvali nás spolu s několika dalšími novináři do podhůří rakouských Alp, abychom se seznámili s novinkami značky Land Rover pro rok 2010.

 

Land Rover Discovery 4

Discovery je z velkých land roverů ten nejdostupnější model. Kromě ikonického vzhledu nabízí až sedm sedadel a znamenitou kombinaci jízdního komfortu a průchodnosti terénem, která vyplývá ze „samonosné“ karoserie usazené na tradičním rámu.

Land Rover Discovery 4 je na první pohled pouhým faceliftem stávajícího modelu, povědomá karoserie však poskytuje útočiště mnoha zásadním novinkám. Tou nejzřejmější je úplně nový interiér, který zachovává utilitární robustnost stávající verze, ale bez její strohosti. Nechybí podpora MP3, konektor pro iPhone nebo soustava vnějších kamer s funkcí grafického navádění ke kouli přívěsu. Na přepracované středové konzole znovu najdete otočný ovladač systému Terrain Response, kterým můžete upravovat nastavení mnoha elektronických i mechanických skupin (motor, převodovka, ESP, uzávěrka atd.) podle toho, zda zrovna uháníte po německé dálnici nebo se snažíte vyprostit ze štěrkové pasti na poušti Atacama.

Benzínový motor V8 5,0 l je sice impozantní, ale drtivá většina zájemců o Discovery dává přednost turbodieselu. Nový motor TDV6 3,0 l (245 koní, 600 Nm) je o 29 procent výkonnější a o 36 procent silnější než stávající šestiválec 2,7 l, který je sice báječný, ale na velké a těžké Disco opravdu nestačil.

Pokud můžeme soudit z krátké projížďky, Discovery 4 si zachoval majestátní plavnost a nečekaně dobrou ovladatelnost svého předchůdce, ale přidává k ní vítanou porci dynamiky. Bylo skvělé připomenout si, že ještě existuje SUV, které neobětovalo kultivovanost cestovního zážitku na oltář předstírané sportovnosti.

 

Range Rover Sport 2010

Navzdory svému názvu má Range Rover Sport mnohem více společného s Discovery než s velkým Range Roverem. To se odráží i v nabídce motorů, kde je hlavní novinkou pro letošní rok stejný agregát 3,0 l TDV6 jako v Discu. Vzhledem k tomu, že Range Sport představuje anglickou odpověď na CayenneX6, je ale zajímavější další nová motorizace. Jedná se o kompresorem přeplňovaný motor V8 o objemu 5,0 l. Jestli vám to něco připomíná, nemýlíte se – tenhle reaktor debutoval pod kapotou nového Jaguaru XFR. Má proměnné časování ventilů, proměnnou délku sání a zpětné chlazení. V Range Roveru dává výkon 510 koní a točivý moment 625 Nm. Na 180 km dlouhé cestě z hor na vídeňské letiště jsme při civilizované jízdě dosáhli udávané průměrné spotřeby 13,5 l/100 km, což je dokonce o půldruhého litru méně, než udává výrobce pro kombinovaný cyklus.

Na silnici působí Range Rover Sport V8 S/C citelně obratněji a hravěji než jeho velký jmenovec, přestože s hmotností 2590 kg není žádná lehká váha. Vždyť velký Range váží pouze o jedno dobře živené lordstvo víc. (120 kg, pokud to chcete přesně). Nízká střecha a těsnější obklopení řidiče pomáhají utvářet sportovnější pocit z jízdy – otázkou ovšem je, zda právě tohle od Land Roveru chceme. Já osobně bych kdykoli dal přednost velkolepému majestátu tradičního Range Roveru.

 

Range Rover 2010

Jezdí s ním princ Charles i spousta pitomých rapperů, ale na tom vůbec nezáleží. Range Rover je jeden z nejútulnějších mobilních salónů na světě a v mnoha směrech je tím vůbec nejkonejšivějším autem, jaké si můžete koupit. Není to způsobeno žádným z dílčích faktorů – skvostně provedený interiér s ovladači navrženými tak, aby se daly obsluhovat s nasazenými rukavicemi, obrovské okno vertikální téměř jako ve starých devětsetjedenáctkách, výhled na rozložitou náhorní plošinu kapoty, důstojný komfort odpružení, jaký může nabídnout jen bezmála třítunové auto – ale jejich kombinací, kterou dosud nikdo nedokázal úplně napodobit.

Patrně si říkáte, že bych se měl přestat rozplývat a raději vám povědět něco o novinkách pro rok 2010. Když jinak nedáte… Range Rover 2010 dostal mírný facelift s nezbytnými LED diodami všude možně a hladším předním nárazníkem navrch. Pod kapotou se vedle naftového TDV8 objevuje i benzínový osmiválec V8 S/C, zmíněný v souvislosti s Range Roverem Sport, a také atmosférický osmiválec 5,0 l, stejný jako v Discu. Zdokonalené palubní desce vévodí přístrojový panel, jehož tradiční analogové ukazatele jsou nahrazeny virtuálními „budíky“ – přesně tak, jak to znáte třeba z Mercedesu třídy S.

Silně přepracovaný podvozek s adaptivními tlumiči, výkonnějšími brzdami a sofistikovanějším stabilizačním programem vrací Range Roveru očekávaný náskok před Discovery, pokud jde o ovladatelnost a zejména kvalitu jízdy. Range není auto, které byste nazvali čilým nebo dokonce zábavným, ale i zakroucenými silničkami se nechá vést s uklidňující jistotou a bez nadměrných náklonů. A když silnice skončí, jednoduše otočíte ovladač Terrain Response třeba na ikonku vyjetých kolejí a pokračujete dál v tichém a pohodlném luxusu, jako by se nechumelilo. Právě tento samozřejmý přechod ze silnice do terénu umějí velké land rovery lépe než kdokoli jiný.

 

Land Rover Experience

Jak ale vyzkoušet, co všechno si může váš Range Rover (Discovery, Freelander, Defender) v terénu dovolit? Mnozí zákaznici by se rádi přesvědčili, co jejich nový vůz dokáže, třebaže v hloubi duše vědí, že jeho potenciál nikdy nevyužijí. Zážitkový program Land Rover Driving Experience vychází těmto přáním vstříc a v závislosti na ročním období poskytuje všechno od základních škol smyku přes kurzy jízdy terénem až po organizované off-road výpravy. My jsme měli to potěšení absolvovat jednodenní program, který v Rakousku dostanete zdarma ke každému „velkému“ modelu LR. Skupinový výjezd po soukromé lesní cestě na kopec, ze kterého je údajně krásný výhled do širokého okolí střediska Land Rover Experience, se díky hustému sněžení a hlubokým závějím proměnil v napínavý zážitek. Tedy napínavý pro nás – Range Rovery se díky chytré elektronice bez námahy vyšplhaly až k poslední vracečce, kde je zradily univerzální pneumatiky.

Všeobecné nadšení však vzbudila druhá část programu, která obnášela sněhem a ledem pokrytou dráhu, množství rozmanitých zatáček a stejně rozmanitou flotilu aut včetně monstrózního Range Roveru V8 S/C. Smýkat se z oblouku do oblouku v téměř třítunovém pětimetrovém luxusním off-roadu je nezapomenutelný zážitek už pro svoji nepatřičnost.

To nejlepší ale je, že zanedlouho si budete moci dopřát podobné zážitky také vy – tedy pokud si koupíte Range Rover nebo aspoň program samotný. Rakouská firma je odhodlána spustit Land Rover Experience také na českém trhu a v současné době vyjednává s provozovateli vhodných lokalit. Jak vidno, nový dovozce značek Jaguar a Land Rover to myslí s českým trhem skutečně vážně.

  

Exkluzivně pro fanoušky autoweb.cz na Facebooku: Prohlédněte si improvizovanou fotoreportáž z naší poněkud neplánované „Land Rover Experience“. V hlavních rolích: Range Rover, hluboká závěj a několik pevných lan.

Jirka Červenka, iMOTOR

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyRange Rover 5.0 V8 Supercharged
0-100 km/h (s)6,2 s
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování kompresorem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)5000
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)92,5 x 93
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)375 kW / 510 k při 6000 - 6500 ot./min.
Točivý moment (Nm)625 Nm od 2500 do 5500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)188,2 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)225 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)22,6 / 10,4 / 14,9 l/100 km
Objem nádrže (l)104,5 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4972
Šířka (mm)1956
Výška (mm)1877
Rozvor náprav (mm)2880
Provozní hmotnost (kg)2710
Celková hmotnost (kg)3200
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3500
Ceny
Základní cena modeluod 2 940 200 Kč
1.2.2010 12:59

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist