Komu se vyplatí diesel? My to víme!

Mít auto "f tédéíčku" už dávno není synonymem pro jízdu za pár šlupek. Autoweb.cz spočítal, kolik musíte ujet kilometrů, aby měl diesel skutečně smysl.

Nízká spotřeba dieselových motorů vypadá dobře v katalogu – ale je diesel opravdu úspornější? Někteří řidiči jakoby v poslední době zapomínali, že auta s přeplňovanými naftovými motory většinou vyjdou o dost dráž než ekvivalentní vůz s běžným benzínovým motorem. Nyní, když nafta přestává být výhodná, je situace ještě daleko méně jednoznačná než v nedávné minulosti. Řada Čechů stále sní o autě s nápisem TDI na kufru, ale Evropané dieselům nikdy úplně nepřišli na chuť.

Možná je to tím, že umějí počítat. Autoweb.cz vybral pět dvojic z různých automobilových kategorií. Snažili jsme se postavit proti sobě cenově srovnatelné motorizace, aby naše výpočty dávaly smysl. Kalkulovali jsme s průměrnými cenami benzínu a nafty z výše odkazovaného článku.

Číslo, které vidíte na konci každého srovnání, udává počet kilometrů, po jejichž ujetí se smaže cenový rozdíl mezi benzínovým a vznětovým motorem. Teprve od tohoto okamžiku začíná diesel šetřit svému majiteli peníze.

Firemní klientela nemá co řešit: služební auto najede za tři roky trvání leasingu sto až sto padesát tisíc kilometrů. Vyšší vstupní investice se tak s rezervou vrátí a případné náklady na výměnu opotřebovaných součástí ponese až následující majitel.

V soukromém sektoru je ale všechno jinak. Myslíte si, že jste vyzráli nad sousedem, když jste si koupili úspornou Fabii 1.4 TDI? Ani náhodou. Pokud svým soukromým vozem najedete okolo deseti tisíc kilometrů ročně, ještě po devíti letech budou celkové náklady na benzínové auto menší!

 
Škoda Octavia 1.8 TFSI Ambiente vs. 2.0 TDI Ambiente
Obě motorizace se mohou pochlubit šestistupňovou převodovkou, benzín je však o 15 kW silnější. Má také samozřejmě vyšší spotřebu, 7,4 litru na sto oproti 5,5 litrům dieselu. Cenový rozdíl je pouhých 25 000 korun (624 900 benzín, 649 900 diesel), nafta se vám proto vyplatí již po zhruba 40 360 km.

 
Škoda Fabia 1.4 Classic vs. 1.4 TDI (51 kW) Classic
Druhá generace populárního hatchbacku z Mladé Boleslavi nám nabízí srovnání atmosférického benzínového a přeplňovaného dieselového motoru se shodným objemem. Diesel je však o 50 900 korun dražší (310 000 benzín, 360 900 diesel). Řekne si však o pouhých 4,8 litru nafty, benzín potřebuje 6,5 litru na sto. V tomto případě se nafta začne vyplácet až po 92 000 km.

 
Ford Focus 2,0 Duratec Titanium vs. 2,0 Duratorq TDCi Titanium
Další na řadě je dvojice hatchbacků od automobilky Ford v nejvyšším stupni výbavy Titanium. Benzínový dvoulitr má kombinovanou spotřebu 7,1 litrů na sto, nafťák pak 5,6 litru na sto. Rozdíl v ceně je pak vcelu přijatelných 49 000 korun (618 990 benzín, 667 990 diesel). Nafta se vyplatí po  98 000 ujetých kilometrech.

 
Renault Laguna 2.0 Turbo Expression vs. 2.0 dCI Expression
U novinky z autosalonu ve Frankfurtu je cenový rozdíl kulatých 40 000 korun (799 900 benzín, 839 900 diesel). Spotřeba se však dost liší, benzínový dvoulitr se 170 koňmi potřebuje 8,9 litru pohonných hmot, o 20 koní slabší diesel pak sedm litrů. V tomto případě se nafta vyplatí po 63 275 km.

 
BMW 530i Touring vs. 530d Touring
Pětkový bavorák s benzínovým nebo naftovým třílitrem stačí na pořádně svižnou jízdu. Jak ale provětrá vaše peněženky? Diesel je dražší o směšných 12 500 korun (1 411 300 benzín, 1423 800 diesel), rozdíl ve spotřebě je 2,2 litru. Není divu, že investice do nafty u BMW vrátí již po 6100 km. Projeďte se z Prahy přes Paříž do Gibraltaru a zpátky – a máte své peníze v kapse.

Porsche 911 GT3 RS vs. 911 GT3 TDI
Dieselová novinka od Porsche využívá upraveného desetiválce TDI z VW Touareg. S ním si můžete užít téměř dokonalý zážitek na okruhu i mimo něj. Diesely totiž v současné době běžně využívají speciály v LeMans. Ve srovnání se slabým benzínovým boxerem navíc disponuje obrovským točivým momentem. A oproti benzínu má o téměř tři litry nižší spotřebu – v kombinovaném cyklu 11,5 litru. Ale i zde je diesel dražší. Jelikož jde o Porsche, k benzínové cenovce 3 786 000 korun musíte přidat celých 260 000. Vyplatí se vám bohužel až po 250 000 km, ale za záchranu těch několika ledních medvědů a kytiček to stojí, ne? *

*(Samozřejmě si děláme legraci – bůh chraň, aby se v Porsche 911 kdy objevil diesel.)

autoweb.cz

31.10.2007 4:51

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist