autoweb.cz > rally > Fenomenon Stratos – znovuzrození legendy
Fenomenon Stratos – znovuzrození legendy
Ve zpětném pohledu je těžké pochopit, že na to nikdo nepřišel dřív. Novodobý Stratos se nazývá „supersportem pro silnice třetího světa,“ ke kterým můžeme bohužel počítat částečně i ty naše, a vychází z jednoduché úvahy o tom, že i ve státech, kde nejsou silnice hladké jako letištní ranvej, stále existují lidé, kteří mají dost peněz a zápalu na to, aby toužili po vrcholně sportovním svezení. To, že nakonec nemají kde jezdit, je v jejich případě zdrcující a nepřekonatelnou překážkou. Právě na ně je nový Stratos zaměřen.
Za jeho vznikem stojí osmadvacetiletý Rakušan s česky znějícím jménem Chris Hrabalek, jehož londýnská firma Fenomenon v počátku pojala Stratos jako prestižní cvičení v oblasti automobilového designu a konstrukce, což je její hlavní náplň práce. Volba padla na Stratos proto, že Hrabalek sbírá od dětství všechno, co s ním souvisí, od malých modýlků až po ceny ze soutěží a sám dokonce vlastní devět původních exemplářů ze sedmdesátých let, od silniční verze až po mistrovský rallyeový speciál po Sandru Munarim. Jednou dokonce zastavil skůtristu přímo na silnici, aby od něj na místě koupil jeho přilbu. Šlo totiž o dobovou tovární helmu, která měla své původní místo ve schránce ve dveřích.
Na autosalonu ve Frankfurtu udělal koncept Stratosu významný krok k sériové realitě tím, že firma oznámila totožnost výrobního partnera, o kterém se šuškalo už během léta. Jde o slavnou anglickou firmu Prodrive, která je namočená do všeho od WRC týmu Subaru až po Le Mans. Jak nám ve Frankfurtu osobně potvrdil její majitel David Richards, shodou okolností také pracuje na velmi podobném projektu, který v průběhu následujících týdnů představí pod názvem Prodrive P2. Smyslem spolupráce mezi oběma stranami je, že P2 a Stratos budou vznikat společně. Po technické stránce to pro Stratos znamená ty nejlepší možné vyhlídky.
Na rozdíl od P2, které bude mít motor od Subaru a pohon všech kol s aktivním rozdělováním hnací síly, zůstane Stratos u italského motoru, stylově přímo od Ferrari s uložením podélně uprostřed a s náhonem na zadní kola. Podle dosavadních plánů bude používat vysokootáčkový atmosférický osmiválec 3,6 l z Modeny Challenge Stradale s výkonem 425 koní při 8500 ot/min a točivým momentem 373 Nm při 4750 ot/min. O zrychlení a nejvyšší rychlosti zatím nic nevíme, ale vzhledem k optimisticky nízké cílové hmotnosti 950 kilogramů půjde jistě o vysoce konkurenceschopná čísla. Vzhledem k tomu, že Stratos má od Stradale převzít i šestistupňovou sekvenční převodovku, odhadujeme, že čas z nuly na sto spadne pod čtyři sekundy, zatímco nejvyšší rychlost bude čistě otázkou koncového zpřevodování. Může to být obligátních 250 km/h, nebo i 200 km/h s krátkými převody, zrovna tak jako 300 km/h a více s delšími převody, pokud to aerodynamika dovolí. Klasická Challenge Stradale dosahovala při váze 1281 kg zrychlení na stovku za 4,1 sekundy a maximálku „přes 299 km/h“.
Ve prospěch vynikající ovladatelnosti na rozbitých a úzkých silnicích svědčí dvě věci – vyšší světlá výška a přiměřeně dimenzovaný zdvih odpružení a velmi kompaktní rozměry. S délkou 3,93 metru, šířkou 1,94 metru a výškou 1,25 metru zůstává Stratos věrný původním širokému rozkročení na silnici, jakým udivoval originál před třiceti lety. Zajímavým detailem je i to, že si chce v sériové podobě zachovat navrhované speciální ukotvení dveří, které se budou vyklápět kolem sloupku nezvykle umístěného uprostřed čelního skla. Na první pohled se sice může zdát, že jde o nesmyslné zakrytí výhledu, ale Fenomenon si stojí za názorem (podpořeným opravdovými testy) podle kterého jsou dnešní řidiči zbytečně rušeni neméně masivními dvěma předními sloupky. Nikdo ale snad nepochybuje o tom, že až pojedete v zatáčce bokem, budete mít o dění kolem sebe opravdu pěkný přehled.
Marek Nastoupil
Měření a technické údaje
Rozměry a hmotnosti | |
---|---|
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |