autoweb.cz > Saab > Faceliftovaný Saab 9-3 odhalen
Faceliftovaný Saab 9-3 odhalen
Na slavnosti, která se odehrála předevčírem před muzeem Saabu ve švédském Trollhattenu, se totiž kromě záplavy historických modelů objevila i nově faceliftovaná modelová řada 9-3.
Na slavnost se přijelo podívat téměř šest stovek majitelů Saabů a automobilka vystrojila večeři pro 1600 hostů. Omlazená 9-3 představovala budoucnost značky a zdá se, že se designéři vyléčili z dočasného obluzení a vydali se správným směrem.
Nová příď vozu se náznakově vrací k modelu 900 z devadesátých let, což je určitě lepší, než dál rozvíjet chromové běsnění současné 9-3. Úpravy se však zdaleka neomezily jen na příď vozu, nové jsou i přední blatníky, motorová kapota, nová zadní světla, jinak tvarované dveře a také nové prahy a přední spoiler.
Možná ještě zajímavější jsou technické změny. Saab 9-3 například dostane úplně nové motory, silnější diesel a posílenou jednotku BioPower spalující směs benzínu a bioetanolu E85.
Pokud jde o nafťák, jednotka o objemu 1,9 litru se bude nabízen nejen ve verzi 150 koní/316 Nm, ale i posílená na 180 koní a 400 Nm, což jí vystrčí zpět do hry mezi moderní evropské motory. Nový BioPower bude založený na turbodmychadlovém dvoulitru a čeká se výkon v rozmezí 175 – 200 koní.
Faceliftované modely dorazí na světové trhy počátkem září, ale příznivci značky se možná víc budou těšit na leden příštího roku. To by se totiž měl objevit nový Saab 9-3 Aero, poháněný šestiválcem o objemu 2,8 litru. A nejen to – poprvé v historii bude mít pohon všech kol!
Saab 9-3 velká fotogalerie
Saab mu říká XWD, neboli Cross Wheel Drive, přičemž jeho základ tkví v systému vícekotoučových spojek Haldex. Podle informací Saabu je systém natolik pokročilý, že dokáže poslat výkon na to správné kolo ještě před tím, než dojde k jakémukoli prokluzu. Ještě zajímavější je ovšem tvrzení, že nový samosvorný diferenciál dokáže distribuovat točivý moment i diagonálně mezi koly, nejen mezi nápravami.
Když například najedete rychle do zatáčky, systém zamezí protáčení předního vnitřního kola tím, že přesměruje točivý moment na vnější zadní kolo, které je zrovna plně zatížené. Tím by měl předejít téměř jakékoli nedotáčivosti a vydolovat z pneumatik maximum přilnavosti.
Systém XWD bude zpočátku k dispozici jen pro nejsilnější model, ale později by se měl objevit jako příplatková výbava i u slabších verzí.
Honza Koubek