autoweb.cz > Dodge > Dodge Viper SRT-10
Dodge Viper SRT-10
Dodge Viper, v závislosti na konkrétním trhu známý též jako Chrysler Viper nebo Dodge SRT-10, je pravděpodobně nejsurovějším supersportem dnešní doby. První generace byla v podstatě kit car, obří desetiválcový motor obklopený trochou trubek a laminátu. Oficiálně vznikla s jediným cílem: dát Chrysleru auto schopné absolvovat test 0-160-0 za méně než 15 sekund. Tomu odpovídala i jeho konstrukční sofistikovanost: velký motor, velké brzdy a ten zbytek se už nějak dolepí.
Skutečnost byla trochu prozaičtější: automobilka si potřebovala vyzkoušet nové metody vývoje a výroby, které by vedly ke snížení nákladů, a malá série sportovního auta byla ideálním pokusným králíkem. Zvlášť když jako vedlejší efekt vyvolala publicitu a pozvedla kredit značky. Viper však přerostl původní záměr a stal se z něj kult.
O téměř dvě dekády později stále žije a v průběhu let o mnoho nezkulturněl. Pro rok 2008 dostane nový celohliníkový motor, tentokrát o objemu už 8,4 l a výkonu 600 koní. Jak je u Viperu zvykem, desetiválec je relativně pomalubežný a maximálních 760 Nm točivého momentu produkuje prakticky od volnoběhu.
Na vývoji nové pohonné jednotky (původně odvozené z motoru pro užitková auta) se tentokrát podíleli specialisté zvučných jmen, jako jsou McLaren nebo Ricardo. Motor má dokonce proměnné časování ventilů, považte. Převodovka Tremec, snad „nejtraktorovější“ součást Viperu, by po úpravách měla víc připomínat sportovní vůz a méně zemědělský stroj.
Silné brzdy měl Viper už při svém zrodu na přelomu osmdesátých a devadesátých let, ale ještě dlouho poté se musel obejít bez ABS. To už nějakou dobu naštěstí není pravda. Díky gigantickým kotoučům o průměru 356 mm a dvoupístkovým třmenům Brembo zastaví Viper ze stokilometrové rychlosti na třiceti metrech. Dědictví testu 0-160-0 je znát i po letech.
Jízdní vlastnosti a ovladatelnost naopak k silným stránkám Viperu nikdy nepatřily, takže oslavné ódy na toto téma v tiskové zprávě taktně přehlédneme a počkáme si, jestli bude model 2008 ovladatelný aspoň o trochu lépe než trakař.
I nadále bude Viper vyráběn ve dvou verzích: jako roadster a kupé. Nabídka příplatkové výbavy, zahrnující luxusní vymoženosti jako bezklíčový vstup nebo monitorování tlaku v pneumatikách, by mohla svádět k domněnce, že z někdejšího rabiáta se postupem let stalo vyměklé auto pro slečinky. Ti, kdo sledují Viper už od jeho zrodu, ale dobře vědí, že nic by nemohlo být dál od pravdy.
Prodej Viperu modelového roku 2008 bude v USA zahájen počátkem letošního léta.
autoweb.cz
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Dodge Viper SRT-10 |
---|---|
0-100 km/h (s) | 3,9 |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový desetiválec |
Zdvihový objem (cm3) | 8400 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 600 koní |
Točivý moment (Nm) | 760 Nm |
Nejvyšší rychlost (km/h) | přes 300 |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavazadlový prostor (l) | 414 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 300 000 Kč (přepočet) |