autoweb.cz > silniční doprava > Čiptunerům zvoní hrana
Čiptunerům zvoní hrana
Ta organizace se doslova jmenuje General German Automobile Association (GGAA) a má v úmyslu „vzdělávat ladiče motorů“ z řad amatérů i profesionálů tuningových firem pokud jde o legálnost úprav řídících jednotek. A následně prosazovat zákaz těch nelegálních.
Jednoduše řečeno, jakákoli programová úprava ECU, který neprovede sama automobilka, by se měla stát nelegální. Pro ty, kteří tak úplně nevědí, co to vlastně chiptuning je, krátce vysvětlíme: to se k řídící jednotce buď připojí počítač s programem, kterým se dají změnit parametry, ovládající chod motoru, nebo se k ní přidá malý počítač, který modifikuje její výstupy.
Volkswagen Passat fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Výsledkem je zvýšení výkonu… a to je většinou všechno, co majitele auta zajímá. Logika je ovšem neúprosná – výkon není zadarmo a čím větší je rozdíl oproti sériovému stavu, tím víc musí majitel obětovat. Od zvýšené spotřeby až po výrazně zkrácenou životnost motoru.
I při malém navýšení výkonu, které ještě nijak nehrožuje životnost, ale většinou okamžitě stoupají exhalace splodin a motor, který se v sériové formě chlubil splněním všem emisních limitů, je v tu ránu překročí. U zkušených úpravců to většinou ještě není tak hrozné, ale různé „samo-domo“ úpravy mají většinou drtivý efekt. Nakonec, stačí si vzpomenout na načipované turbodiesely, které se při sebemenší akceleraci zahalí do černého oblaku sazí…
Tyhle uhlovagóny sice nemáme dvakrát v oblibě, ale přesto se nám tenhle německý nápad zdá mírně scestný. Nejde jen o to, že by GGAA ráda svolala k technické kontrole všechna auta s modifikovanou jednotkou (a některým rovnou sebrala techničáky) a navíc hodlá požadovat po majitelých upravených aut, aby o své úpravě inormovali pojišťovnu. Pochopitelně se dá čekat, že vzápětí dostanou tučnou přirážku. Jde spíš o to, že ekologická křížová výprava opět zamířila na naprosto podružný cíl. Automobilů s upravenou ECU jezdí jen minimální procento a jejich dopad na znečištění je v globálním měřítku neměřitelný. Jsme všemi deseti pro, aby se motory upravovaly zodpovědně, ale když už to Němci chtějí kontrolovat, neměli by se schovávat za momentálně módní zelenou zástěrku.
Honza Koubek