autoweb.cz > Chrysler > Chrysler Grand Voyager je nový. Už zase.
Chrysler Grand Voyager je nový. Už zase.
Chrysler Grand Voyager patří k zakladatelům segmentu velkoprostorových aut. Jeho rodokmen lze vystopovat až k původnímu Dodge Caravan z roku 1983. (Renault Espace v sériové podobě byl odhalen až o rok později.)
Manažeři automobilky Chrysler se očividně nemohou rozhodnout, jestli vsadit na inovace nebo na úctu k tradici, protože nový Voyager či Grand Voyager uvádějí na trh každé dva měsíce (nebo tak nějak), ale pořád zůstávají u osvědčené techniky z roku 1921 (nebo tak nějak).
Máme tady další měsíc a s ním i další nový Chrysler Voyager. Lépe řečeno Chrysler Grand Voyager, větší a delší než jeho negrandiózní jmenovec. (Identický vůz se v Americe prodává jako Dodge Caravan nebo Dodge Grand Caravan, Chrysler Town & Country a dříve i Plymouth Voyager.) Automobilka hodlá zdůraznit svůj náskok v segmentu MPV ne jedním, ale rovnou dvěma systémy sedadel. Stow’n’Go umožňuje sklopit dvě zadní řady do podlahy, zatímco Swivel’n’Go má prostřední řadu otočnou o 180 stupňů a vyjímatelný stolek mezi druhou a třetí řadou sedadel.
Pokud jde o motory pro nový Chrysler Grand Voyager, dostanete na výběr ze dvou lákavých možností. Gurmáni zvolí V6 3,8 l o výkonu 145 kW/197 k (celých 52 koní na litr!) a točivém momentu 313 Nm. Zvláštností tohoto šestiválce je ventilový rozvod OHV, který byl v Evropě velmi populární krátce po II. světové válce.
Druhou možností je naftový čtyřválec 2.8 CRD, který podle některých zdrojů prodělal zvýšení výkonu ze stávajících 110 kW/150 k na 118 kW/161 koní. Oba motory budou dodávány výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou.
Opravdová revoluce se nicméně odehrála na podvozku. Chrysler Voyager/Dodge Caravan dosud používal osvědčené zadní odpružení listovými pery. A když říkáme osvědčené, myslíme osvědčené – tento způsob pérování byl znám už v době největšího rozvětu starověkého Říma. Našinec se s ním nejčastěji setká na přívěsných zemědělských vozidlech, též známých pod lidovým názvem vlečky za traktor.
Tomu je ale konec. Zadní kola nového Voyageru spojuje zkrutná příčka, doplněná vinutými pružinami! Také toto uspořádání se v Evropě používá, nejčastěji v nižší třídě a u levnějších aut nižší střední třídy.
Sympatické je, že Chrysler nezpychl a bude nový model, napěchovaný uvedenými kosmickými technologiemi, prodávat za ceny víceméně shodné s těmi současnými. Věřme, že inženýři si našli chvilku i na vylepšení ochrany posádky. Stávající Chrysler Voyager v tomto ohledu zrovna neexceloval.
autoweb.cz