autoweb.cz > BMW > BMW ví, jak se vyhnout londýnským poplatkům
BMW ví, jak se vyhnout londýnským poplatkům
Londýnský starosta Ken Livingstone, přezdívaný pro svou zálibu v regulaci všeho možného „Red Ken“ (Rudý Ken), nemá rád auta. Vždyť není ani držitelem řidičského oprávnění.
Víc než co jiného mu ale vadí velká luxusní SUV, protože mají vysoké emise, spotřebovávají neobnovitelné zdroje, zabírají na silnici spoustu místa… a vůbec. Nedávno Livingstone představil nové schéma poplatků za vjezd do centra se strmou progresí, závislou na nominálních emisích CO2. (Více se dozvíte zde.)
Nová opatření by se mohla projevit na odbytu luxusních „esúvéček“, která jsou zdrojem zajímavých zisků – a v bohatém Londýně se jich prodá nezanedbatelný počet. Automobilky však vytáhly do boje. Například BMW již pracuje na adaptaci úsporných technologií, známých pod souhrnným názvem Efficient Dynamics, pro X5.
Verze X5 3.0d a 3.0sd by díky systému stop-start, rekuperačnímu brzdění a odpojitelnému alternátoru měly produkovat 214, respektive 216 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr jízdy. Londýnský „práh“ , po jehož překročení jsou auta řazena do kategorie s nejvyššími poplatky, je přitom stanoven na 225 g/km.
BMW X5 velká fotogalerie
Do limitu se pohodlně vejde také hybridní Lexus RX400h (192 g CO2/km), který má pan starosta k užívání a který měl až dosud – jaká to náhoda! – z placení poplatků výjimku. Další automobilky budou nepochybně brzy následovat.
Jsme zvědaví, jak se k tomu Livingstone postaví. Není tajemstvím, že primárním cílem nových opatření bylo vytlačit z města nenáviděná SUV, jako je právě X5. Nedivili bychom se, kdyby po čase přišla jiná regulační opatření, odvislá například od výšky karoserie.
A jestli vás zajímá, proč se tak podrobně věnujeme poměrně vzdálenému fenoménu, klidně vám to prozradíme. Bojíme se, že za tři čtyři roky se podobné snahy o „trestání“ majitelů drahých aut začnou objevovat i u nás. I v Británii to začalo ojedinělými výkřiky zelených fanatiků.
Jirka Červenka