autoweb.cz > BMW > BMW M5 > BMW řady 5 (F10) na českém trhu + první dojmy
BMW řady 5 (F10) na českém trhu + první dojmy
České zastoupení BMW během národní prezentace nového BMW řady 5 (F10) nechodilo kolem horké kaše a místo hodinových proslovů všech od nejvyššího managementu o strategii značky až po uklízečky o základech hygieny ve výrobě nám prostě rozdali klíčky a řekli, abychom šli jezdit. A tak jsme šli.
Než se ale budeme rozjímat nad tím, jak je nová pětka povedené auto, řekněme si něco o technice. BMW řady 5 je samozřejmě o kousíček větší oproti předchůdci, ale nejvýraznější změnou je rozvor, který narostl na 2968 mm a je nejdelší ve třídě. Prostor pro cestující vpředu a vzadu je hned na první dojem větší. Kufr zůstal zachován, jeho kapacita je 520 litrů.
BMW řada 5 velká fotogalerie
BMW řady 5 (F10) jezdí prakticky na tom samém podvozku, který funguje v BMW řady 7. Dostalo také úplně novou osmistupňovou automatickou převodovku (za příplatek s perfektně fungujícími pádly), která je standardem pro vrcholný model BMW 550i. Jinak jsou všechny motory spojeny s šestistupňovým manuálem.
Jakkoli nám ale možnosti nového BMW řady 5 naznačilo netradiční „sedano-hatchbacko-SUV“ BMW řady 5 GT, více se snad od sebe model GT a sedan lišit nemohou. Z řízení BMW řady 5 cítíte, že se chová spíš jako větší BMW řady 3, zatímco model 5 GT se blíží BMW řady 7.
Během prezentace jsme se krátce svezli s modelem BMW 535i (přeplňovaný šestiválec 3,0 l o výkonu 306 koní a točivém momentu 400 Nm) a BMW 530d (přeplňovaný dieselový šestiválec 3,0 l o výkonu 245 koní a točivém momentu 540 Nm). Oba budou určitě patřit k těm nejprodávanějším, ale není sporu, že právě dieselový model si ukousne ten největší díl koláče. K nejsilnějšímu modelu BMW 550i s dvakrát přeplňovaným osmiválcem o výkonu 407 koní (o 7 koní víc než BMW M5 E39) jsme se nedostali, ale stejně by se nám moc nechtělo takovou masu výkonu krotit na úzkých silničkách pokrytých sněhem nebo břečkou…
Oba testovací vozy byly doslova nacpány luxusní výbavou a elektronikou, což je možná trošku škoda, protože jsme si nemohli vyzkoušet, jak by fungoval úplně nejzákladnější model. Aspoň ale víme, že elektronický adaptivní podvozek, který je za příplatek, funguje náramně a pomocí tlačítek vedle voliče automatické převodovky si přepínáte mezi komfortním, normálním a sportovním režimem. K dispozici je i režim Sport+, který je vůbec nejostřejší a s ním dokážete z pětkového BMW dostat skutečně hodně.
V komfortním režimu si auto docela dobře poradí i s hodně rozbitou silnicí a těžké pneumatiky runflat nejsou tolik cítit. Ve sportovním režimu už ale auto poskakuje na nekvalitním asfaltu dost výrazně, ale zas jsou jeho reakce na vaše povely pohotovější a přesnější. Diesel v 530d nás velmi překvapil svým kultivovaným chodem, příjemným zvukem, plynulým nárůstem výkonu a reakcí na plyn. Benzínový šestiválec v 535i, který je nyní přeplňovaný jen jedním turbem, nás ale skutečně potešil. Ostrá reakce, jadrný zvuk a neutuchající síla jsou přesně to, co si od takového motoru představujete. Podle nás je to pravá volba nadšenců pod kapotu takového auta.
Zklamalo nás řízení, ale za to si BMW může samo, když do testovacích vozů dalo aktivní řízení s proměnným převodem. I tak se dá ale BMW řady 5 vodit zatočenými silničkami s jistotou a stále z auta cítíte tu tradiční neutrální vyváženost danou rozložením hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50. A ptáte se, jestli jezdí nová pětka pořád ochotně bokem? No to si pište!
Základní výbava BMW řady 5 (F10) je neobvykle velkorysá – dostanete tempomat, vyhřívaná a samozatmavovací zrcátka, palubní počítač s displejem 5,7“, multifunkční volant, dešťový senzor, dvouzónovou klimatizaci, 7“ centrální kontrolní displej, ovladač iDrive, vstup pro externí zdroj hudby a dat včetně rádia s podporou formátu MP3 a další. Ale počítejte, že za hračky jako adaptivní podvozek, head-up displej, navigaci, parkovací asistent či ventilované sedačky si připlatíte pořádný balík.
První dojem z BMW řady 5 je velmi dobrý a už teď víme, že Audi A6 a Mercedes-Benz třídy E budou mít těžký život. Počkejme si ale s verdiktem na standardní týdenní test.
BMW 523i – 3,0 l, 240 k, 270 Nm, 7,9 s, 238 km/h, 7,6 l/100 km – 1 115 400 Kč
BMW 528i – 3,0 l, 258 k, 310 Nm, 6,6 s, 250 km/h, 7,8 l/100 km – 1 209 000 Kč
BMW 535i – 3,0 l, 306 k, 400 Nm, 6,0 s, 250 km/h, 8,5 l/100 km – 1 323 400 Kč
BMW 550i – 4,4 l, 407 k, 600 Nm, 5,0 s, 250 km/h, 10,4 l/100 km – 1 885 000 Kč
BMW 520d – 2,0 l, 184 k, 380 Nm, 8,1 s, 227 km/h, 5,0 l/100 km – od 06/2010
BMW 525d – 3,0 l, 204 k, 450 Nm, 7,2 s, 236 km/h, 6,2 l/100 km – 1 194 700 Kč
BMW 530d – 3,0 l, 245 k, 540 Nm, 6,3 s, 250 km/h, 6,3 l/100 km – 1 298 700 Kč
pohon všech kol xDrive bude k dispozici od září 2010 pro 550i, pro ostatní modely od roku 2011
autoweb.cz
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | BMW 530d (F10) |
---|---|
0-100 km/h (s) | 6,3 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 90 x 84 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 180 kW / 245 k v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 540 Nm od 1750 do 3000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 136,5 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,8 / 5,3 / 6,2 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 70 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4899 |
Šířka (mm) | 1860 |
Výška (mm) | 1464 |
Rozvor náprav (mm) | 2968 |
Provozní hmotnost (kg) | 1795 |
Celková hmotnost (kg) | 2330 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 520 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 298 700 Kč |