autoweb.cz > BMW > BMW M5 > BMW M5 CSL – na oslavu 25 let modelu M5
BMW M5 CSL – na oslavu 25 let modelu M5
Již čtvrt století obšťastňují produkty s písmenem M automobilové fanatiky a to je pádný důvod, aby automobilka přispěchala s něčím výjimečným.
Prvním silničním produktem divize M, pokud nepočítáme raritu BMW M1, bylo v roce 1984 představené BMW M5. Řadový šestiválec 3,5 l tehdy dával výkon 286 koní, což bylo v té době naprosto magické číslo. Stejně tak zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a maximální rychlost 246 km/h.
Později se výkon zvyšoval na 315 a 340 koní z řadového šestiválce, až se v roce 1998 s modelem BMW M5 E39 přešlo na pětilitrový osmiválec o výkonu 400 koní.
Poslední empětka má pod kapotou točivý desetiválec 5,0 l o výkonu 507 koní a než odejde na zasloužený odpočinek (nový model ji nahradí možná už koncem roku 2010), je tu jeden unikátní stroj – BMW M5 CSL.
BMW M5 CSL není auto, které si budete moci koupit, ani pokud máte peněz jako brunejský sultán. Automobilka si ho postavila pro sebe a nazývá ho „M5, kterou jsme nikdy nevyrobili“.
Motor byl převrtán na 5,5 l a nyní produkuje výkon 580 koní a točivý moment 540 Nm. To vše při plnění emisní normy Euro 4. Převodovka je také úplně nová – jedná se o sedmistupňovou dvouspojkovou skříň z BMW M3, která však byla náležitě zesílena.
Díky lehčím dílům karoserie a také nové karbonové střeše se podařilo snížit hmotnost o 50 kg oproti standardním 1830 kg. Upravené BMW M5 CSL tak nyní dosáhne stovky za 4,1 s a o maximální rychlosti se raději nikdo nezmiňoval. Ale na nejrychlejším místě Nordschleife v Doettinger Hohe dosáhla M5 CSL rychlosti 290 km/h (je to tu sice rovně, ale do kopce).
Nižší hmotnost, výkonnější motor a přenastavený podvozek se podílí společně na lepším čase na Severní smyčce Nürburgringu, když je tato M5 CSL o plných 20 sekund rychlejší než standardní M5 – na shodných pneumatikách.
Jak jsme již uvedli v úvodu, toto auto si divize M postavila pro radost. Nebude se nikdy vyrábět a ani se nepočítá se zakázkovou úpravou již vyrobených BMW M5. Auto bude prozatím sloužit k testování, vození VIP hostů po Nordschleife a poté poputuje do muzea. Škoda, nám by se zrovna jeden služební sedan hodil…
autoweb.cz