Bleskový test: kladivo na Boxster

Konečně se dostáváme k závěrečnému minitestu, který vznikl na akci Family Day, pořádaném importérem BMW, společností AuTec Group.

Jak už mnozí z vás odhadli u minulých testů, nechal jsem si nakonec svezení s BMW Z4 M. Nebudu tvrdit, že jsem se na něj netěšil, ani motoristický novinář se každý den nedostane k malému roadsteru s 343 koňmi pod kapotou.

Když se podíváte do tohoto automobilového segmentu, zjistíte, že BMW má vlastně jen jednoho přímého soupeře a tím je Porsche Boxster. Na papíru vše vypadá na pěkné srovnání, ale stačilo mi pár desítek metrů za volantem mnichovského kladiva, abych pochopil, že se toho moc porovnávat nedá.

BMW Z4 velká fotogalerie

BMW Z4 fotogalerie

Nejprve jsem ale čekal… čekal… a čekal. Člověk, který měl Z4 M půjčené přede mnou, si dával na čas. Nakonec měl zpoždění 40 minut a vrátil se se suchou nádrží. Nejdřív jsme tedy museli k pumpě a čas zbývající na projížďku se dal počítat na pár desítek minut. Naštěstí jsme ale mohli vyrazit na západní okraj Prahy, kde leží několik mých velmi oblíbených silnic.

A proč že se Z4 M nedá srovnávat s Boxsterem? Obě auta vyžadují specifický styl jízdy a jen těžko byste hledali dva odlišnější. Zatímco Porsche připomíná chirurgický skalpel a největším zadostiučiněním pro jeho řidiče je zatáčka projetá na milimetr přesnou stopou, BMW při takovémhle stylu jízdy zrovna neexceluje. Nenechá se vést tak přesně a pořád máte pocit, že s něčím bojujete.

Musíte změnit přístup a chovat se tak, jak byste v Porsche nikdy nemohli (tedy, mohli, ale nebavilo by vás to). Musíte autu ukázat, kdo je tu pán – chytit ho pevnou rukou pod krkem a začít z něj ždímat všechno, co v něm je. A řeknu vám, pak teprv začne ta pořádná zábava.

Stiskem tlačítka Sport nalevo od řadicí páky změníte chování auta jak mávnutím kouzelného proutku. Sice vám nepřikluše na pomoc dalších sto koní, jako v případě M5 a M6, ale neuvěřitelně zostřená odezva na plyn bohatě stačí. Při sebemenším pobídnutí vůz se zavytím vyrazí kupředu a sedačka vám nekompromisně namasíruje ledviny.

Už jsem řídil spoustu sporťáků, ke kterým jsem neměl téměř žádné výhrady, krom jediné. Vždycky jsem tvrdil „jo, dobrý, jenom bych tam namontoval trochu otevřenější výfuk.“ Většina ostrých hatchbacků a dokonce i čistokrevné sporťáky typu Opelu Speedster Turbo mi zkrátka přijdou zbytečně utlumené. Mám rád zvuk motoru a jsem spokojený, když je pořádně slyšet.

U BMW Z4 M bych ale neměnil nic. Stáhněte střechu a mechanický koncert řadového šestiválce o objemu 3,3 litru s technikou Double-Vanos a božského výfuku se čtyřmi chromovými koncovkami vám bude drásat uši a nervy tím nejpříjemnějším způsobem, jaký si umíte představit.

Už v nízkých otáčkách vám temné burácení zježí všechny chloupky na těle a když nekompromisně přitlačíte plyn ke koberci a necháte motor projít přes úchvatně podbarvené vytí středních otáček až k mechanicky maniakálnímu jekotu před červenou hranicí, bude vám mráz běhat nahoru a dolů po zádech, jako by nevěděl, kam dřív. Jasně, akcelerace a pružnost malého roadsteru je takřka zdrcující (stovka za pět), ale pro mě byl bezkonkurenčně největším zážitkem ten soundtrack.

Bavit se projížděním Strahovského tunelu tam a zase zpátky, za neustálého a zcela zbytečného řazení, bych asi dokázal celé hodiny, ale byla by to velká škoda. Největší zábavu jsem s tímhle autem zažil na zběsile zakroucených okreskách s širokým sortimentem zatáček – od těch, kde se dá na hranici přilnavosti letět na vytočenou trojku, až po úzké vracečky, kde vás Z4 M přesvědčí, že i když má maximálních 365 Nm až ve 4900 otáčkách, dokáže širokánská zadní kola utrhnout i na dvojku při poloviční rychlosti klikovky. Dokonce i když zapnete elektronické hlídače, bude sebou záď vrtět při každém razantnějším pohybu pravým kotníkem, i když vzápětí vás elektronika „zachrání“ od výletu do škarpy. Jakou musí mít tohle auto při „správném“ používání spotřebu zadních pneumatik, raději ani nedomýšlím.

Naopak spotřeba benzínu není nijak závratná. Tohle u BMW vždycky uměli. Jistě, pokud budete z auta ždímat každou sekundu naprosté maximum, přehoupnete se přes dvacetilitrovou hranici, ale jinak se i při velmi razantní jízdě drží kolem 17 litrů. Tím myslím, že taková Impreza STi by si při stejném stylu jízdy řekla o pětadvacet.

Jestli bych si tohle koupil, kdybych na něj měl? Nekoupil, ale ne proto, že by snad nebylo dobré. Jenom mám takový pocit, že Z4 M kupé, které dorazí co nevidět, bude se svou dvakrát tužší karoserií ještě o drobítek lepší.

Honza Koubek

20.6.2006 7:37

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist