Audi Q7 V12 TDI – první dieselový dvanáctiválec

Audi to s naftou myslí opravdu vážně. Nejdřív tu byl desetiválcový Touareg, pak závodní speciál na LeMans... a teď sériový dvanáctiválec.

Ve skutečnosti je motoru ze závodního Audi R10 docela podobný, minimálně v tom, že obrovskému mastodontovi jménem Q7 propůjčuje výkony špičkových sporťáků. Při objemu šesti litrů má výkon 500 koní a točivý moment činí 1000 Nm. Ano, tisíc Newtonmetrů, navíc dostupných už při 1750 otáčkách. Pokud potřebujete popotáhnout rodinný statek o pár metrů doprava, bude to stačit.

Mluvíme sice o koncernu VW, ale na systém čerpadlo-tryska zapomeňte. Na tomhle motoru je poprvé použit common-rail s pracovním tlakem 2000 barů, který doplňují piezo vstřikovače. S klapavým chrochtáním se podle všeho můžeme rozloučit.

Motor spolupracuje s nově vyvinutým šestistupňovým tiptronicem a nejrozložitějšímu Audi umožňuje sprint na stovku za 5,5 sekundy. Pro srovnání, to je zhruba stejně rychle jako třeba Imreza STI…. Maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h, ovšem upřímně řečeno, už v té rychlosti bude mít Q7 razanci nákladního vlaku.

Vraťme se k technickým finesám. Na rozdíl od ostatních vidlicových motorů Audi nemá V12 TDI úhel rozevření válců 90, ale pouze 60 stupňů. Vzhledem k tomu je poměrně kompaktní – jen o necelých 17 cm delší, než desetiválec. Sevřenější úhel navíc pomáhá vyváženosti celého motoru při běhu. Vně motoru najdete dvě turbodmychadla, rozvodné řetězy jsou „vzadu“, tedy mezi motorem a posádkou. Díky vysokému vstřikovacímu tlaku se podařilo udržet na uzdě i emise, motor splňuje připravovanou normu Euro 5. Výrobce navíc udává kombinovanou spotřebu pod hranicí 12 litrů.

Audi Q7 velká fotogalerie

Audi Q7 fotogalerie

O chlazení stlačeného vzduchu se starají dva mezichladiče, každá řada válců má svůj výfuk se svým filtrem pevných částic a i sání je dvojité – každá řada válců má vlastní vzduchový filtr. Dvojitá je i řídící jednotka motoru, ale to už známe z desetiválce.

Motor do Audi Q7, vyráběného na Slovensku, se bude montovat v továrně v maďarském městě Györ.

Nejrychlejší Ingolstadtské SUV poznáte podle celochromové masky chladiče, kterou se řadí po bok špičkovým modelům S6 a S8. Poznáte ho také, když se podíváte mezi paprsky mohutných kol, kde uvidíte neméně mohutný brzdný systém.

Dá se čekat, že se motor za nějakou dobu objeví i v limuzíně A8. Bude to znít to jako kacířství první třídy, ale nemožná není ani instalace do připravovaného supersportu. Vždyť v závodním R10 měl úspěch, ne?

Honza Koubek

11.9.2006 5:07

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist